De gemeenteraad van Hoorn heeft op 3 juli het Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn vastgesteld. Het plan bevat de maatregelen die de komende 10 tot 15 jaar nodig zijn om te voorkomen dat het verkeer op de hoofdwegen in en rond Hoorn gaat stagneren en dat daardoor de bereikbaarheid van Hoorn in het gedrang komt.
De totstandkoming van het Masterplan is een interactief proces geweest, waarbij inwoners en belangenorganisaties inbreng konden leveren door middel van een enquête, een klankbordgroep, inloopspreekuren en een stadsgesprek.
Op twee punten volgde een meerderheid van de raad het voorstel van B en W niet. Op basis van een amendement dat door zeven van de acht partijen werd ondersteund, besloot de raad in afwijking van het voorstel:
• het besluit van 13 mei 2003 om het Keern direct ten noorden van de Provincialeweg af te sluiten voor autoverkeer ongewijzigd te laten.
• in te stemmen met het doortrekken van de Geldelozeweg vanaf het Keern tot aan de toekomstige Westfriese Parkweg
• dit laatste niet eerder uit te voeren dan nadat besluitvorming over de invulling van het Runshopping Centre heeft plaatsgevonden.
Voor het overige kon de raad instemmen met de voorstellen uit het Masterplan. De belangrijkste daarvan zijn:
• zoeken naar alternatieve routes naar de parkeerlocaties Pelmolenpad en Transferium ter ontlasting van het Keern;
• afzien van een tunnel als oplossing voor de problematiek op het Keern;
• handhaven van de huidige inrichting van de T-aansluitingen bij de Maelsonstraat en de Van Aalstweg met de Provincialeweg;;
• het binnen de bebouwde kom brengen van de Provincialeweg en verlagen van de maximum snelheid naar 70 km/uur;
• niet doorvoeren van een verdubbeling van de Provincialeweg tussen de Willemsweg en de Oostergouw,
• instemmen met een 30+/50- inrichting van de linten in Zwaag en Blokker.