De kans op diefstal van z’n fiets weerhoudt volgens de Hoornse PvdA-fractie menig binnenstadsbezoeker om met z’n steeds mooiere en vaak kostbare tweewieler naar de stad te gaan. Meer bewaakte stallingsmogelijkheden zullen dit risico beperken en het fietsgebruik in de stad bevorderen.
Ook moet er een onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden om bepaalde voetgangersgebieden open te stellen voor doorgaand fietsverkeer. Dat zijn voorbeelden van speerpunten uit de notitie ‘Fietsen in Hoorn’ van de PvdA-Hoorn. De notitie is onlangs opgesteld door PvdA-fractievoorzitter Ronald Witteveen, in samenwerking met twee kandidaatsraadsleden, Loes Hortensius en Alex Flameling.
Zij vragen nadrukkelijk aandacht voor de nog steeds ondergeschoven positie van de fietser ten opzichte van gemotoriseerd vervoer. Ronald Witteveen: “Bij herinrichtingen van het openbaar gebied blijkt de fietser vaak in te moeten leveren. Aan wandelaars en automobilisten wordt altijd goed gedacht, maar dat gaat vaak ten koste van de mogelijkheden voor een fietser”. Alex Flameling vult aan: “Als een gebied wordt heringericht als verkeersluw of als voetgangersgebied, dan moet de fietser maar omrijden of afstappen”. Loes Hortensius vindt dat er in de zijstraten van winkelstraten voldoende fietsrekken moeten staan. “Moet je eens op zaterdag kijken op de kop van het Grote Noord/ hoek Breed en omgeving Hema/Statenpoort: een grote hoeveelheid rondslingerende fietsen belemmert de doorgang voor het winkelende publiek. Het is toch onbegrijpelijk dat, terwijl minstens 50% van het publiek met de fiets naar het winkelgebied gaat, ze uiteindelijk zo beperkt tegemoet worden gekomen!” Ronald Witteveen: “Hoe meer je de omstandigheden voor de fietser verbetert, des te meer zal men ook de fiets pakken. Met het gevolg dat er minder parkeerruimte voor de auto nodig zal zijn. Het mes snijdt daarbij dus aan twee kanten”. Witteveen zegt een voorstander van één parkeernota te zijn , waarin elk vervoermiddel, van auto tot fiets, wordt genoemd. “Als je een parkeergarage bouwt, zorg dan bijvoorbeeld ook meteen voor fietsparkeerplekken in die garage”.
De notitie ‘Fietsen in Hoorn’ geeft een aantal voorbeelden van plaatsen in Nederland waar de fietsgebruiker beter aan zijn trekken komt en die een positieve invloed hebben gehad op een beter fietsgebruik. De PvdA-Hoorn besluit de notitie met ondermeer de volgende aanbevelingen:
== Meer fietsenstalgelegenheid nabij de fietsbestemmingen, zowel bewaakt als onbewaakt.
== Goed verlichte, obstakelvrije, waar nodig kruisingsvrije hoofdfietsroutes met goed wegdek.
== Bekijken of “de fiets te gast” in sommige voetgangersgebieden toegelaten kan worden.
== Eén parkeer- en verkeersnota voor alle vervoermiddelen.
Een positiever beleid ten opzichte van het fietsgebruik leidt volgens de PvdA-Hoorn tot vermindering van allerlei ruimtelijke problemen, zoals vermindering van de parkeerproblemen in de binnenstad en bij andere winkelcentra, waardoor meer ruimte overblijft voor echt noodzakelijk autoverkeer. Ook de filevorming rondom belangrijke werk- en winkelgebieden, zoals de binnenstad, kan verminderd worden, waardoor minder in wegverbredingen geïnvesteerd hoeft te worden, en er meer ruimte en geld overblijft voor andere doelen. En tot slot leidt fietsen tot een betere gezondheid, minder ernstige ongevallen en minder luchtvervuiling en geluidshinder.