PvdA wil meer aandacht voor fietsers

ingevoerd op 5-2-2006

De kans op diefstal van z’n fiets weerhoudt volgens de Hoornse PvdA-fractie menig binnenstadsbezoeker om met z’n steeds mooiere en vaak kostbare tweewieler naar de stad te gaan. Meer bewaakte stallingsmogelijkheden zullen dit risico beperken en het fietsgebruik in de stad bevorderen.
 
Ook moet er een onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden om bepaalde voetgangersgebieden open te stellen voor doorgaand fietsverkeer. Dat zijn voorbeelden van speerpunten uit de notitie ‘Fietsen in Hoorn’ van de PvdA-Hoorn. De notitie is onlangs opgesteld door PvdA-fractievoorzitter Ronald Witteveen, in samenwerking met twee kandidaatsraadsleden, Loes Hortensius en Alex Flameling.

Zij vragen nadrukkelijk aandacht voor de nog steeds ondergeschoven positie van de fietser ten opzichte van gemotoriseerd vervoer. Ronald Witteveen: “Bij herinrichtingen van het openbaar gebied blijkt de fietser vaak in te moeten leveren. Aan wandelaars en automobilisten wordt altijd goed gedacht, maar dat gaat vaak ten koste van de mogelijkheden voor een fietser”. Alex Flameling vult aan: “Als een gebied wordt heringericht als verkeersluw of als voetgangersgebied, dan moet de fietser maar omrijden of afstappen”. Loes Hortensius vindt dat er in de zijstraten van winkelstraten voldoende fietsrekken moeten staan. “Moet je eens op zaterdag kijken op de kop van het Grote Noord/ hoek Breed en omgeving Hema/Statenpoort: een grote hoeveelheid rondslingerende fietsen belemmert de doorgang voor het winkelende publiek. Het is toch onbegrijpelijk dat, terwijl minstens 50% van het publiek met de fiets naar het winkelgebied gaat, ze uiteindelijk zo beperkt tegemoet worden gekomen!” Ronald Witteveen: “Hoe meer je de omstandigheden voor de fietser verbetert, des te meer zal men ook de fiets pakken. Met het gevolg dat er minder parkeerruimte voor de auto nodig zal zijn. Het mes snijdt daarbij dus aan twee kanten”. Witteveen zegt een voorstander van één parkeernota te zijn , waarin elk vervoermiddel, van auto tot fiets, wordt genoemd. “Als je een parkeergarage bouwt, zorg dan bijvoorbeeld ook meteen voor fietsparkeerplekken in die garage”.

De notitie ‘Fietsen in Hoorn’ geeft een aantal voorbeelden van plaatsen in Nederland waar de fietsgebruiker beter aan zijn trekken komt en die een positieve invloed hebben gehad op een beter fietsgebruik. De PvdA-Hoorn besluit de notitie met ondermeer de volgende aanbevelingen:

== Meer fietsenstalgelegenheid nabij de fietsbestemmingen, zowel bewaakt als onbewaakt.
== Goed verlichte, obstakelvrije, waar nodig kruisingsvrije hoofdfietsroutes met goed wegdek.
== Bekijken of “de fiets te gast” in sommige voetgangersgebieden toegelaten kan worden.
== Eén parkeer- en verkeersnota voor alle vervoermiddelen.

Een positiever beleid ten opzichte van het fietsgebruik leidt volgens de PvdA-Hoorn tot vermindering van allerlei ruimtelijke problemen, zoals vermindering van de parkeerproblemen in de binnenstad en bij andere winkelcentra, waardoor meer ruimte overblijft voor echt noodzakelijk autoverkeer. Ook de filevorming rondom belangrijke werk- en winkelgebieden, zoals de binnenstad, kan verminderd worden, waardoor minder in wegverbredingen geïnvesteerd hoeft te worden, en er meer ruimte en geld overblijft voor andere doelen. En tot slot leidt fietsen tot een betere gezondheid, minder ernstige ongevallen en minder luchtvervuiling en geluidshinder. 

Reacties
Reactie: (m.schurink)
5-2-2006, 22:16
Sorry hoor, driewerf sorry, maar ik kan niet anders zeggen dan dat de socialisten in de gemeenteraad toch wat boter op hun hoofd hebben, en dat is dan nog vriendelijk uitgedrukt. Hoe vaak hebben bewoners en bezoekers van de binnenstad niet gewezen, ook tijdens fractievergaderingen ten stadhuize, op de benarde positie waarin de fietser is komen te verkeren sinds de herinrichting van de binnenstad. Straten als de Muntstraat en Nieuwstraat zijn ten gunste van de voetganger zodanig versmald dat er voor de fietser amper nog plek is. En dat euvel zal zich ook gaan voordoen in de nog her in te richten straten als De Gouw, Achterstraat en Korte Achterstraat. Het probleem was bekend, maar de fractie liet het gebeuren en zal het weer laten gebeuren om de architecte van het grote anti-fietsplan, wethouder Van Weel van de bevriende coalitiepartner CDA, niet in verlegenheid te brengen. En dan nu, kort voor de verkiezingen, in een rapport vaststellen dat de fietsers de pineut is. Dat heet in goed Nederlands achter de (zelf gecreëerde) feiten aanlopen.

Reactie: (dirk beemster)
5-2-2006, 21:02
Alweer aandacht. Daarover zijn een jaar of acht terug al harde afspraken gemaakt. Afspraak = afspraak. Laten de PvdA-ers eerst maar eens over de Achterstraat gaan fietsen, of dat maffe stukje Kerkstraat befietsen als er net een auto aankomt van het Roode Steen.
En laat die maffe babyboomgeneratie waartoe ik ook behoor, nu eens eindelijk zelf de fiets nemen. Ik word herhaaldelijk betoeterd door automobilisten (een soort groeten, denk ik) maar herkennen doe ik de bestuurders niet.
Laten ze nu maar eens daadwerkelijk zien hoe ze de binnenstad autovrij willen maken. Volgens mij heeft Tonnaer daar duidelijke ideeën over. Die kent u toch?