De Ondernemingsraad van de gemeente Hoorn heeft negatief geadviseerd over het Organisatieplan Stadstoezicht en maakt zich zorgen over de positie van het personeel bij Bureau Stadstoezicht. Verschillende medewerkers van Bureau Stadstoezicht hebben de raadsleden laten weten ingenomen te zijn met de schriftelijke vragen en de aandacht die hun bedreigde arbeidsplek hierdoor krijgt.
Lees hier de laatste brief over de onrust die is ontstaan vanwege de reorganisatie van de afdeling Stadstoezicht.
Aan College van B&W, postbus 603, 1620 AR Hoorn
Hoorn, 21 juli 2008.
Betreft: Stadstoezicht, vragen ex.art.43
Geacht College,
Overeenkomstig art. 43 van het Reglement van Orde hebben de heer J. van der Tuin (CDA) en ondergetekende u vragen gesteld over de reorganisatie van Bureau Stadstoezicht en de gevolgen die dit heeft voor de medewerkers. Al twee dagen na het stellen van de vragen ontvingen wij van u een reactie. Over de snelheid van reageren zijn wij zeer te spreken! Dat belooft veel voor de toekomst. Over de inhoud van uw beantwoording zijn wij teleurgesteld. U vindt onze vragen “niet opportuun”.
Het is voor zover ons bekend is in de parlementaire geschiedenis niet eerder voorgekomen dat een college vragen niet wenst te beantwoorden. Door deze weigering hindert u ons in ons werk als gemeenteraadslid. Dit kan niet de bedoeling zijn.
Uw weigering tot beantwoording heeft ook voordelen. De vragen over Stadstoezicht kregen door de media veel aandacht en zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk aandacht blijven houden. Verschillende medewerkers van Bureau Stadstoezicht hebben ons laten weten ingenomen te zijn met de schriftelijke vragen en de aandacht die hun bedreigde arbeidsplek hierdoor krijgt. Mede dankzij uw weigering is vraag 4 intussen beantwoord: De Ondernemingsraad van de gemeente Hoorn heeft negatief geadviseerd over het Organisatieplan Stadstoezicht en maakt zich zorgen over de positie van het personeel bij Bureau Stadstoezicht. De OR adviseert een Sociaal Plan te maken. Verder vraagt de OR een optimale inspanning te leveren om de huidige medewerkers binnen de gemeentelijke organisatie te handhaven. Volgens de OR mogen medewerkers niet de dupe worden van extra eisen die worden gesteld. Ondanks de verkregen informatie over het OR- advies handhaven wij vraag 4 opdat u deze vraag zelf kunt beantwoorden.
De werkelijke reden om onze vragen niet afdoende te beantwoorden kan te maken hebben met de doeltreffendheid van deze vragen en het onderwerp. Een andere reden kan te maken hebben met de vakanties door leden van uw college. Het merendeel van de leden is immers met vakantie.
Niettemin vinden wij onze eerder gestelde vragen ter zake, fatsoenlijk en opportuun. Daarom stellen wij u deze vragen (art.43) dan ook opnieuw met het verzoek deze binnen de gestelde termijn te beantwoorden. Binnen twee dagen kan, maar hoeft niet.
Omdat er niets mis is met de gestelde vragen en om uiting van afkeer te geven op uw eerdere weigering om de vragen te beantwoorden heeft de fractie van de VVD-Hoorn besloten als medeondertekenaar op te treden.
1.Is het juist dat medewerkers van Bureau Stadstoezicht meer taken gaan krijgen;
2.Kunt u zich voorstellen dat veel medewerkers vanwege mentale en fysieke beperkingen de uitbreiding van taken niet aankunnen;
3.Bent u het met ons eens dat ontslag van medewerkers voorkomen moet worden. Wilt u zich maximaal inspannen om medewerkers te behouden en zo mogelijk te herplaatsen binnen de gemeentelijke organisatie;
4.Heeft uw College de OR in deze kwestie om advies gevraagd en hoe luidt dit advies;
5.Vindt u met ons dat op grond van art.2:3 lid 3 van het Sociaal Statuut 2005 een sociaal plan voor Bureau Stadstoezicht gemaakt moet worden;
6.Deelt u onze mening dat de ontstane onrust en boosheid onder medewerkers slecht zijn voor een goed functioneren van Bureau Stadstoezicht en wat gaat u doen om de ontstane onrust weg te nemen?
Vriendelijke Groet,
Namens de Fractie Tonnaer,
Roger Tonnaer.
namens de VVD-Hoorn,
Harry van Lunteren.
Lees hier eerder berichtgeving op Hoorngids:
http://www.hoorngids.nl/createsite/news/createnews.asp?b_id=7951&news_id=95286&newsPg=1