Hoorn heeft een nieuw logo en slogan voor stadsbrede promotie. Het beeldmerk is een eigentijdse afbeelding van de eenhoorn, gecombineerd met de slogan Hoorn moet je voelen in de stadskleuren rood en wit. Het nieuwe beeldmerk is dinsdag officieel gepresenteerd. Het logo is voor organisaties, instellingen en Hoornse bedrijven vanaf nu te downloaden vanaf www.hoorn.nl . Wethouder Jan de Boer van Toerisme en Evenementen nam op dinsdagavond de eerste uitingen met het nieuwe logo in ontvangst: vlaggen, banieren, t-shirts en een serie kopjes.
Het logo is ontworpen door Communications 2020 uit Hoorn. Het valt op door zijn strakke lijnen en een eigenzinnige golf die de unieke ligging van Hoorn aan het water symboliseert. Het rode beeldmerk op een witte ondergrond refereert aan de kleuren van de officiële Hoornse vlag en straalt kracht uit.
De slogan was al eerder bedacht, namelijk bij de viering van 650 jaar Hoorn. “Hoorn moet je voelen” is in het feestjaar 2007 zo’n begrip geworden dat de gemeenteraad eind 2007 uitsprak dat dit in combinatie met de eenhoorn het nieuwe overkoepelende beeldmerk voor de stad zou moeten worden. De feestelijke presentatie van het nieuwe logo voor stadsbrede promotie vond dan ook plaats in het bijzijn van de bedenker van de slogan, Patrick van Soelen, de organisaties die waren betrokken bij de keuze van het logo en de gemeenteraad.
Stadspromotie
Het nieuwe beeldmerk voor stadsbrede promotie is de eerste stap in de uitvoering van het onlangs gereed gekomen strategisch marketingplan. Op basis van dit plan wordt Hoorn gestructureerd en blijvend gepromoot op het gebied van wonen, werken, toerisme en recreatie. Wethouder Jan de Boer van onder andere Economische Zaken, Toerisme en Evenementen sprak bij de presentatie van het logo de hoop uit dat veel organisaties en bedrijven het beeldmerk gaan gebruiken. Een veelvuldig en consequent gebruik van het logo op alle fronten draagt bij aan eenduidige communicatie over de stad Hoorn, gaf hij aan.
Simpel downloaden
Om het verenigingen en bedrijven gemakkelijk te maken is een toolkit ontwikkeld. Daarmee kunnen organisaties via internet simpel het beeldmerk downloaden voor allerlei uitingen: drukwerk, vlaggen, websites, relatiegeschenken etc. De eerste voorbeelden daarvan waren op 27 mei te bewonderen. Daar droegen kaasdragers in t-shirts met het logo vlaggen en banieren de raadszaal binnen. Op datzelfde moment werden deze vlaggen en banieren voor en achter het stadhuis gehesen.
Ook het eerste bedrijf dat met het logo aan de slag gaat presenteerde zich. Jan Schuitemaker van koffie- en theespeciaalzaak de Melangerie liet onder andere een serie kopjes met het nieuwe beeldmerk ontwerpen. Wethouder Jan de Boer nam het eerste exemplaar in ontvangst.