Politici staan niet in een hoog aanzien bij veel Nederlanders. Sommige politici denken dat ze dan maar gekke fratsen moeten gaan uithalen. En gaan bijvoorbeeld met een koe de straat op...
De Provincie Noord-Holland stuurde ons dit bericht:
Woensdag begaf gedeputeerde Ton Hooijmaijers zich met een levensgrote namaakkoe tussen het winkelende publiek in hartje Amsterdam. De actie vormde het startsignaal voor een nieuwe campagne van de provincie om haar zichtbaarheid te vergroten. De koe en Amsterdam staan symbool voor de diversiteit van de provincie en daarmee voor de diversiteit van het werk van de provincie Noord-Holland. De gedeputeerde begon zijn tocht bij de Prins Hendrikkade en eindigde bij de Kalverstraat.
Provincies zijn voor veel Nederlanders een ‘ver van hun bedshow’. Ook Noord-Hollanders vragen zich af wat de provinciale overheid voor hen betekent. Daarom wil de provincie haar inwoners informeren hoe de provincie bijdraagt aan het wonen, werken, reizen en recreëren van de Noord-Hollanders. “Wij werken op allerlei manieren mee aan het verbeteren van de Noord-Hollandse samenleving, maar zijn zelden direct in beeld bij de mensen. We willen daarom mensen graag kennis laten maken met ons werk. Bovendien vinden wij dat iedere Noord-Hollander recht heeft om te weten wat de provincie doet en waar de provincie geld aan uitgeeft. Zij betalen hier tenslotte aan mee!” aldus Hooijmaijers.
Middelen
De campagne duurt drie weken en bestaat onder meer uit posters in bushokjes, tv-spotjes op AT5 en TV Noord-Holland, een advertentie in huis-aan-huisbladen, reclame in en op de bussen van Connexxion en posters in gemeentehuizen en in horecagelegenheden.
Website
Via al deze middelen wijst de provincie naar een speciaal voor de campagne ontwikkelde website: www.watkiesjij.nu. Op deze site laat de provincie zien wat Noord-Holland voor de samenleving doet. Het hele jaar door kunnen inwoners van Noord-Holland via deze site stemmen op ‘zijn of haar favoriet’. Dit keer gaat het niet om het stemmen op politieke partijen, of op (toekomstige) BN’ers, maar op bijvoorbeeld het favoriete wandelgebied om eens uit te waaien. Of op het museum dat men het liefst bezoekt. Of op de beste manier om van A naar B te komen in Noord-Holland. Zo komen webbezoekers meer te weten over wat hun provincie voor hen betekent. De winnende locatie wordt door de provincie op een bijzondere manier in het zonnetje gezet.
De campagne is een vervolg op de campagnes ‘u moet weten waarvoor u betaalt’ (2006) en weet jij veel (2007). Nu staat de begroting van 2008 centraal.