Donderdag 27 december, 16.01 uur. Met een bescheiden vertraging keert stoomlocomotief 16 met de laatste tram van 2007 terug op tramstation Hoorn. Daarmee heeft de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik een druk bezocht jaar kunnen afronden. Nog in de laatste kerstweek reden de trams met fans van de Kerstman af en aan naar het in winterse sferen omgetoverde stationnetje van Wognum. Tussen de Glűhwein en de kerstcadeautjes was het gezellig druk, en dat gold voor heel 2007!
Stoomtram, boot en combinaties
In 2007 reisden 125.271 reizigers per stoomtram en boot tussen Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Dat is een groei van ruim 30% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is fors meer dan de landelijke groeitrend van musea en attracties. De grootste groei in bezoekers deed zich voor rond Sinterklaas en Kerst en in de combinaties met andere attracties in Westfriesland.
Zo combineerden 11.000 mensen hun reis met de stoomtram met een bezoek aan het Bakkerij- en Stoommachinemuseum te Medemblik, terwijl het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen dit jaar 6500 stoomtramreizigers mocht verwelkomen. 10.000 Mensen maakten een enkele reis met de NS tussen Hoorn en Enkhuizen om hun dagtocht in de Historische Driehoek compleet te maken.
Zeven stoomlocomotieven
De zeven historische stoomlocomotieven van het museum legden in 2007 circa 14.820 kilometer af. Locomotief 26 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij uit 1922 reed er daarvan ruim 4300 en was daarmee het meest te zien tussen Hoorn en Medemblik.
Zijden draad
Ondanks de mooie resultaten voor het toerisme in Westfriesland hangt het voortbestaan van het museum meer en meer aan een zijden draad. Door de langdurige politieke besluitvorming over de steun aan het Museum heeft het, in tegenstelling tot verleden jaar, nog geen toezegging voor subsidie voor het komende jaar ontvangen.