Burgemeester en wethouders zijn met een nieuw financieringsvoorstel voor de Westfrisiaweg gekomen. De raadscommissie is akkoord met financiering van de weg, maar kwam met een suggestie voor een andere invulling. Het nieuwe voorstel van b en w wordt op 18 december voorgelegd aan de gemeenteraad van Hoorn.
Het nieuwe financieringsvoorstel ziet er als volgt uit. De inkomsten van de Onroerend Zaak Belasting (OZB) worden nog niet ingezet en dat heeft gevolgen voor andere dekkingsmiddelen. Met de OZB inkomsten zou namelijk een lening worden aangegaan. Nu deze bijdrage komt te vervallen, worden andere middelen ingezet. De suggestie die de raadscommissie heeft gedaan over het aangaan van een annuïteitenlening, in plaats van de gebruikelijke lineaire lening, wordt door het college overgenomen.
Hierdoor kan een hogere lening worden afgesloten en blijven de jaarlasten voor een periode van 25 jaar op hetzelfde niveau. Door de aanpassingen in het financieringsvoorstel moet er nog voor ruim 2,8 miljoen euro aan financieringsmiddelen worden gevonden. Bij de behandeling van de Kadernota 2008 komt het college met een voorstel hierover. Hierbij wordt niet uitgesloten dat alsnog inkomsten van de OZB worden ingezet voor de financiering.
De aanleg van de weg is een ingewikkeld project. De totale kosten bedragen minimaal 350 miljoen euro. Dit bedrag kan niet geheel door de regio worden gedekt. Om deze reden wordt een beroep gedaan op het Rijk voor aanvullende financiering. In het Regioakkoord hebben de partners afspraken gemaakt over het tracé en de financiële bijdragen. De provincie heeft in ieder geval een bijdrage van 100 miljoen euro toegezegd. De bijdrage vanuit gemeenten en bedrijfsleven bedraagt in totaal 68 miljoen euro. Dit bedrag is via een verdeelsleutel omgeslagen in een bijdrage per gemeente.
Het Regioakkoord wordt, na onherroepelijke vaststelling ervan door de besturen van de gemeenten en Provinciale Staten, begin volgend jaar aangeboden aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Het ministerie bepaalt dan of dit project in aanmerking komt voor een rijksbijdrage. Een realisatieovereenkomst tussen Rijk en regio zal de definitieve basis vormen voor het feitelijke bouwbesluit. De start van de bouw wordt voorzien in de tweede helft van 2010. Het weggedeelte tussen de A7 en de Markerwaardweg wordt als eerste uitgevoerd. De Westfrisiaweg is het Noord-Hollandse deel van de gewenste verbinding N23 van Alkmaar naar Zwolle.
De N23 verbindt de kop van Noord-Holland met Oost-Nederland en Duitsland. Op dit moment loopt deze verbinding nog via de Randstad. De aanleg van N23 maakt onder andere de ontwikkeling van woningbouw en bedrijventerreinen mogelijk. Ter hoogte van Hoorn zijn de volgende zaken van belang. De provinciale weg N302 (Westfrisiaweg) tussen de A7 en de Markerwaardweg wordt een 100 km/uur weg met een verdubbeling van capaciteit naar 2x2 rijstroken. Vanwege de veiligheid en de doorstroming moeten kruisingen ongelijkvloers worden uitgevoerd. Het gaat hierbij om kruisingen bij de Wogmergouw, de Oostergouw, de Strip (Bangert en Oosterpolder), de Noorderboekert en de Markerwaardweg.