Directeur Fons Deen van de gelijknamige supermarktketen noemt de vrijdag door Albert Heijn aangekondigde prijsverlagingen een wassen neus. ’Voordat de prijzen worden verlaagd, zijn ze vier maanden achtereen verhoogd. Maar dat zetten ze niet in de krant.’
Deen doet zijn uitspraak in Het Financieele Dagblad. AH maakte vrijdag in een persbericht bekend weer duizend producten in prijs te verlagen. Dit zorgde voor berichten in media over het opleven van de prijzenslag. Volgens Fons Deen is hier geen sprake van.
De bewering van Fons Deen lijkt hout te snijden. Volgens directeur Laurens Sloot van het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) zijn de prijzen in de Nederlandse supermarkten sinds oktober 2005 met 2 à 3 procent gestegen. ’Deze prijsverhogingen zijn minstens gelijk en soms zelfs hoger dan de inflatie’, aldus Sloot.
Onjuist
Volgens Albert Heijn berust de uitspraak van Fons Deen niet op waarheid. Er zijn geen prijzen verhoogt die nu weer zijn verlaagt. ’Wat de heer Deen zegt, is onjuist’, stelt een woordvoerster van Albert Heijn.
In het voorjaar van 2007 opent Deen vijf nieuwe supermarkten. Met de nieuwe vestigingen in Weesp, Zaandam, Heemskerk, Lelystad en Zuid Scharwoude zorgt Deen Supermarkten voor een verdere versteviging van haar positie in Noord-Holland en de Flevopolder. De vier winkels in Weesp, Zaandam, Heemskerk en Lelystad opereerden voorheen onder de Edah-vlag. Algemeen directeur Deen zegt heel blij te zijn met de uitbreiding: “Met deze overgenomen winkels breiden we ons marktgebied verder uit”. Eveneens in het voorjaar opent Deen de vijfde nieuwe supermarkt, een geheel nieuwe Deen in Zuid Scharwoude.
bron: Zibb