HOORNGIDS | Nadat de Hoornse Onafhankelijke Partij en VOCHoorn eerder al vragen aan het college van B&W hadden gesteld aangaande de tot voor kort in gebruik zijnde busjes voor toeristenvervoer, zijn op basis van de gegeven antwoorden en voortschrijdend inzicht wederom vragen gesteld aan het college over dit onderwerp. Ditmaal door vier andere plaatselijke politieke partijen die graag opheldering willen hebben over een aantal zaken die zijn voortgekomen uit de ontstane situatie.
Hierbij de verzonden brief.
Geacht College,
Toeristentreintjes die op veel plaatsen in het land duizenden bezoekers rondrijden, mogen niet meer de weg op. Gemeenten hadden hiervoor nimmer toestemming mogen geven. De Rijksdienst Wegverkeer en de Inspectie Leefomgeving en Transport tolereren niet langer toeristentreintjes op de openbare weg. Vooral toeristen en cruisepassagiers zullen de toeristentreintjes missen. Anderzijds komt er een einde aan de concurrentie met taxibedrijven, watertaxi en touringcarbedrijven, die met betaalde krachten werken. Vooral door de coronacrisis staan touringcars buiten gebruik in de garage en verliezen taxibedrijven en watertaxi veel omzet.
December 2016 besloot de gemeente Hoorn om met ingang van 1 maart 2017 in de Hoornse binnenstad een inrijverbod voor touringcars in te stellen. Tegelijkertijd werd er alternatief vervoer voorgesteld voor riviercruisepassagiers en toeristen-bezoekers aan de binnenstad en historische haven van Hoorn. Januari 2017 heeft het college een éénmalige startsubsidie van € 55.000,- toegekend aan Hoorn City Tours. De startsubsidie werd betaald vanuit Puur Hoorn. Tevens heeft het college B&W voor 2017 vanuit het rekeningresultaat incidenteel € 40.000,- uitgetrokken voor handhaving van het touringcarverbod. Met de startsubsidie van € 55.000,- heeft Hoorn City Tours vier elektrische treintjes aangekocht. Naast de uitgaven van € 40.000,-- en € 55.000,- werd voor de aanschaf en plaatsing van twaalf haltepalen in 2018 € 42.500,- betaald.
Achteraf blijkt dat deze uitgaven hebben plaatsgevonden ten behoeve van treintjes zonder toestemming van de Rijksdienst Wegverkeer en de Inspectie Leefomgeving en Transport. De met financiële steun van de gemeente Hoorn aangekochte treintjes zijn buiten gebruik gesteld en worden door Hoorn City Tours verkocht. Om het gemis aan elektrische treintjes op te vangen heeft het Zwitserse bedrijf Globus Tours besloten twee (voor 23 en 16 inzittenden) busjes in te zetten voor vervoer van cruisepassagiers tussen Oostereiland en de Nieuwe Wal. Het vervoer van meer dan 8 personen over de openbare weg wordt geregeld in de Wet personenvervoer 2000. Niet iedereen mag personenvervoer aanbieden en uitvoeren. Dat geldt ook voor vervoer per busje met Duits kenteken van en naar het Oostereiland en de Nieuwe Wal en voor het Hop On Hop Off-vervoer.
In aansluiting op eerdere vragen van HOP en VOCHoorn, stellen wij volgens artikel 36 van het reglement van orde de volgende vragen:
1. In 2017 en 2018 is subsidie verleend aan en zijn kosten gemaakt voor elektrische treintjes van Hoorn City Tours. Wist u tijdens de subsidiëring dat de treintjes van HCT geen gebruik mogen maken van de openbare weg?
2. Welke voorwaarden zijn er gesteld bij de toekenning van een startsubsidie van € 55.000,- aan HCT ? Was deze subsidie bestemd voor de exploitatie of voor de aankoop van elektrische treintjes ?
3. Weet u dat vervoer door Globe Tours met twee busjes (M3 categorie) met Duits kenteken in strijd is met diverse artikelen uit de Wet en Besluit personenvervoer 2000 en niet in de Hoornse binnenstad mogen rijden? Heeft de gemeente en de Inspectie Leefomgeving en Transport hiervoor ontheffing verleend aan Globe Tours ?
4. Beschikt Globe Tours over een communautaire vergunning volgens Europese recht- en regelgeving voor busvervoer in Nederland ?
5. Wilt u de twaalf haltepalen die voor de treintjes van Hoorn City Tours zijn aangeschaft en geplaatst in de binnenstad en historische haven verwijderen en opslaan totdat nieuwe initiatieven in 2021 en volgende jaren zijn genomen?
6. Bent u het met ons eens dat treintjes/busjes-vervoer van cruisepassagiers en toeristen, overgelaten moet worden aan Nederlandse bus- en taxibedrijven ? Welke rol vervult de gemeente hierbij ?
Vriendelijke groet,
namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer
namens PvdA, Arnica Gortzak
namens DRP, Menno Jas
namens fractie Danny Verdonk, Danny Verdonk