HOORNGIDS | Sinds vrijdag 24 april zit de website www.vrijwilligerspunt.com van Vrijwilligerspunt Westfriesland in een nieuw jasje. Het hoofddoel van de website is onveranderd: vraag en aanbod op het gebied van vrijwilligerswerk samenbrengen en informeren over vrijwilligerswerk. Maar de nieuwe website is frisser, overzichtelijker en het is eenvoudiger om passend vrijwilligerswerk te vinden. Daarnaast krijgen maatschappelijke organisaties meer handvatten om eigen vacatures aantrekkelijker te maken, hun organisatie beter te presenteren en zelfs een eigen groep op te bouwen van betrokken vrijwilligers.
Voor de realisatie van de nieuwe website is Vrijwilligerspunt de samenwerking aangegaan met Deedmob. Deedmob is gespecialiseerd in maatwerk op het gebied van platforms waarbij het vinden en binden van vrijwilligers een belangrijke rol speelt. Auke Abbekerk van Vrijwilligerspunt: “Voor Vrijwilligerspunt is het belangrijk dat ons werk goed aansluit bij de behoeften van vrijwilligers en maatschappelijke organisaties. Zo wilden organisaties graag één plek waar ze zowel gegevens van hun vrijwilligers op kunnen terugzien, als contact met ze onderhouden. Daar hebben we gehoor aan gegeven met de nieuwe website. Het vinden van vrijwilligers blijft lastig voor organisaties en het is onze taak ze daarbij te helpen. Deedmob begrijpt wat er speelt bij vrijwilligersorganisaties en wat er nodig is om vrijwilligers aan te trekken en te behouden.”
Vacaturebank
Een centraal onderdeel van de website is de vacaturebank. Met behulp van filters kan er nauwkeuriger gezocht worden op passend vrijwilligerswerk. Je kunt zelfs op een kaart zien wat het aanbod is bij jou in de buurt. Weet je zelf niet goed welk vrijwilligerswerk goed bij je past? Met de vrijwilligersquiz wordt na beantwoording van een aantal vragen duidelijk wat voor soort vrijwilliger je bent. Heb je de quiz helemaal doorlopen, dan wordt er een passende selectie van beschikbaar vrijwilligerswerk aan je gepresenteerd.
Beter vindbaar
Deze mogelijkheden vragen aan de kant van de organisaties om de verstrekking van meer informatie. Organisaties krijgen een eigen account met een organisatiepagina. Organisaties voegen hun logo, foto’s en een korte omschrijving van de organisatie toe en selecteren de categorieën die past bij de organisatie. Zo promoot de organisatie zichzelf en zijn ze beter vindbaar voor vrijwilligers. Daarnaast kunnen organisaties via hun organisatiepagina gemakkelijk communiceren met aangemelde vrijwilligers. Als organisatie kun je je eigen groep aanmaken. Hierdoor kunnen vrijwilligers verbonden blijven aan de organisatie en bijvoorbeeld uitgenodigd worden voor nieuwe vrijwilligersklussen of evenementen.
Eén website
De website blijft een belangrijk kanaal voor het informeren over en ondersteunen in vrijwilligerswerk. Auke: “Alle afdelingen van Vrijwilligerspunt zijn vanaf nu vindbaar op één website. Alles op het gebied van ondersteuning in vrijwilligerswerk voor organisaties en vrijwilligers en ondersteuning op het gebied van laaggeletterdheid zijn op de nieuwe website te vinden. Denk aan online-trainingen en workshops, tips over het werven van vrijwilligers, wet- en regelgeving, financiering en verzekeringen. Wij verwachten met deze vernieuwde website dat vrijwilligers en maatschappelijke organisaties elkaar nog beter kunnen vinden.”