Het proactieve beleid van de leerplichtambtenaren in de gemeente Hoorn komt tot uitdrukking in het onlangs uitgebrachte jaarverslag 2004-2005 ‘Van aandacht naar actie’. Daarin staat dat in de gemeente Hoorn de ondernomen acties op het gebied van de leerplicht ten opzichte van het schooljaar 2003-2004 met ongeveer 45 procent zijn gestegen. Ook het aantal dossiers is met een ongeveer 20 procent gestegen. Verder concludeert het verslag dat er een toename is van complexe problematiek bij leerlingen. In het werk van de leerplichtambtenaar, neemt naast de preventieve aanpak om vroegtijdig schooluitval zo veel mogelijk te voorkomen, ook het belang van de justitiële functie toe. In het schooljaar 2004-2005 zijn negen processen-verbaal opgemaakt.
De stijging van het aantal acties ten opzichte van het voorgaande schooljaar is vooral het gevolg van de gestegen aantal meldingen van luxeverzuim, daaronder wordt verstaan dat ouders hun kinderen mee op vakantie nemen zonder toestemming van de schoolleiding. Ook is er sprake van een stijging van het aantal acties met betrekking tot verlof van meer dan tien dagen. Deze toename heeft te maken met het feit dat de scholen en ouders steeds beter de weg naar de leerplicht blijken vinden. Daarnaast hebben de afspraken met de scholen over omgaan met verlofaanvragen goed gewerkt.
Toename problematiek jongeren
De complexiteit van de problematiek van de gemelde leerlingen blijkt behoorlijk toegenomen. Dit wordt beaamd door verschillende instellingen zoals GGZ, GGD, politie en Bureau Jeugdzorg in Hoorn. Veel leerlingen hebben al contacten met politie, justitie of met de hulpverlening. Ook het aantal jongeren met psychische- en gedragsproblemen is toegenomen. Door de forse problematiek zijn jongeren soms niet te motiveren om naar school te gaan. Er wordt dan melding gedaan, met als doel om een oplossing voor een probleem te vinden of om een inschakeling van een ander instantie, zoals de Raad van de Kinderbescherming. Het aantal acties op het gebied van informatie, advies en bemiddeling is dan ook enorm gestegen (van 297 naar 663). De stijging wordt vooral veroorzaakt door een groter aantal bemiddelingsgesprekken en zorgmeldingen. Bij zorgmeldingen gaat het over leerlingen die op school vastlopen, thuis problemen hebben en geen hulp hebben.
Processen-verbaal
In de verslagperiode hebben de leerplichtambtenaren in totaal negen processen-verbaal opgemaakt. Drie van de processen-verbaal hadden betrekking op luxeverzuim in het (speciaal) basisonderwijs. Hiervoor zijn boetes opgelegd die variëren tussen 135 en 400 euro. Ook zijn er vijf processen-verbaal op basis van signaalverzuim opgelegd, hieronder wordt verstaan het doorgaans kortstondig (minder dan drie aaneengesloten dagen) verzuim van leerlingen met gezinsproblematiek of sociaal-emotionele problemen. Verder is er een proces-verbaal in verband met absoluut verzuim opgemaakt tegen ouders. Hierbij gaat het om een leerplichtige leerling die niet staat ingeschreven bij een erkende school of onderwijsinstelling. Het opmaken van een proces-verbaal is voor een leerplichtambtenaar een uiterste sanctie. Vele andere acties zijn daaraan vooraf gegaan. In sommige gevallen gaat er achter het verzuim een complexe problematiek schuil. Dan zal er, met behulp van hulpverlening een oplossing worden gezocht voor het probleem waardoor de jongere alsnog weer naar school kan gaan.