Geachte heer Weeda,
Hierbij ontvangt u de beantwoording van de raadsvragen van VOC-Hoorn over het Politiekeurmerk Veilig Wonen in nieuwbouwwijken.
1. In veel gemeenten worden de aanbevelingen en eisen van het PKVW als standaard meegenomen bij het ontwerpen van nieuwe wijken. Wordt dit in onze gemeente ook gedaan?
Dit wordt in onze gemeente gedeeltelijk gedaan, middels het bouwbesluit1.
Bij openbare verlichting wordt bij het ontwerp van nieuwe wijken ruim aan de bijbehorende aanbevelingen en eisen van het PKVW voldaan. Zelfs als de eisen de komende jaren worden aangescherpt, wordt hier nog steeds aan voldaan.
Achterpaden worden door de gemeente uitgegeven en betreffen particulier eigendom. De verlichting van achterpaden is hiermee dan ook een keuze van de ontwikkelaar (zie de toelichting hieronder). Wanneer de sociale veiligheid hierom vraagt wordt echter door de gemeente openbare verlichting in achterpaden gefaciliteerd. Er worden door de gemeente al jaren geen achterpaden meer aangelegd, tenzij het een openbaar pad betreft welke nodig is voor de verbinding van twee straten. In dat geval, als ook bij de overige aspecten van het ontwerp van een nieuwe wijk, wordt voldaan aan de eisen die worden gesteld in het bouwbesluit.
Voor de PKVW certificaten Veilig Wooncomplex en Veilige Woning zijn ontwikkelaars die de woningen bouwen verantwoordelijk. Zij vroegen in het verleden PKVW certificaten aan, dit gebeurt tegenwoordig niet meer. Dit is echter een keuze van de ontwikkelaars en valt buiten de verantwoordelijkheid van de gemeente.
2. Indien dit niet het geval is waarom niet en welke standaardeisen, t.a.v. een veilige wijk, worden dan wel gehanteerd?
Om te kunnen voldoen aan het ontwerp voor een veilige wijk wordt voldaan aan de eisen die worden gesteld in het bouwbesluit. Aanvullend wordt voor openbare verlichting volgens de nsvv richtlijn gewerkt.2.
De eisen uit het bouwbesluit zijn strenger geworden en schuiven steeds meer op richting de eisen die worden gesteld aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Zo zijn de bouwkundige eisen die aan de PKVW Certificaten Veilige WoningA/Vooncomplex worden gesteld reeds opgenomen in het bouwbesluit. Ontwikkelaars van woningen voldoen tegenwoordig om die reden al standaard aan de eisen die worden gesteld aan de PKVW Certificaten Veilige Woning/Wooncomplex. Het heeft voor de ontwikkelaars daarmee geen toegevoegde waarde meer om dit certificaat aan te vragen.
Tot begin 2016 werden certificaten van het PKVW nog wel door de gemeente aangevraagd. Deze bleken geen toegevoegde waarde te hebben. Voor de aanvraag van de certificaten werden kosten gemaakt en de certificaten moesten elke vijf jaar opnieuw worden getoetst. Deze kosten bleken niet op te wegen tegen de baten. Alleen woningeigenaren hebben financieel voordeel bij een PKVW Certificaat Veilige WoningA/Vooncomplex, aangezien sommige verzekeraars dan korting verlenen. Wanneer tijdens overleg met ontwikkelaars bleek dat zij geen certificering meer aanvragen, is besloten ook te stoppen met de certificering aanvragen door de gemeente.
3. Waarom wordt, als wel de eisen en aanbevelingen van het PKVW worden betrokken in de ontwerpfase, het plan ter toetsing niet aangeboden met als doel certificering?
Zie het antwoord op de vragen 1 en 2; er wordt door de gemeente deels aan de eisen en aanbevelingen van het PKVW voldaan. Door ontwikkelaars wordt, door middel van de eisen die worden gesteld in het bouwbesluit, voldaan aan de eisen en aanbevelingen van het PKVW. Of zij tot certificering overgaan, ligt buiten de verantwoordelijkheid van de gemeente.
4. Een certificaat PKVW heeft voor kopers en huurders een meerwaarde, maar ook voor de gemeente. De gemeente laat met certificering aan haar bewoners zien dat zij veiligheid en veiligheidsbeleving, serieus neemt. Waarom is dan niet eerder overwogen, zoals vele andere gemeenten, om het PKVW als standaard in te voeren bij het ontwerpen van nieuwe wijken.
Zie het antwoord op vraag 2, het PKVW werd tot begin 2016 standaard toegepast bij het ontwerpen van nieuwe wijken, zowel voor de omgeving als voor de woningen zelf, alleen bleek certificering geen toegevoegde waarde te hebben ten aanzien van de kosten en gezien het feit dat ontwikkelaars ook geen certificaten meer aanvragen. Bovendien voorziet het bouwbesluit in grote mate in dezelfde of vergelijkbare eisen.
5. In onder meer de Bangert en Oosterpolder worden binnen afzienbare tijd nieuwe wijken ontwikkeld. Bent u bereid om de eisen en aanbevelingen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen in de ontwerpen mee te nemen, deze te laten beoordelen en te laten certificeren? Zo neen, waarom niet en wat zijn dan uw argumenten om dit niet te doen?
Ook voor de nieuwe buurt die ontwikkeld zal worden in de Bangert en Oosterpolder (fase 5) geldt dat de gemeente zal ontwerpen volgens de eisen uit het bouwbesluit en zal een PKVW certificering geen meerwaarde hebben, zie de beantwoording op voorgaande vragen voor verdere motivatie. Mocht gedurende fase 5 toch blijken dat een PKVW certificering meerwaarde heeft, dan zal dit zeker worden overwogen.
Met vriendelijke groet
burgemeester J. Nieuwèc^burg