HOORN – Op 150 plekken staan ze langs Hoornse wegen: A0-borden aan lantaarnpalen. Alleen worden ze nu niet meer wekelijks vervangen door andere. Reden: Het bedrijf Azero Outdoor uit Purmerend is door de Alkmaarse rechtbank failliet verklaard. Ook in andere steden hangen inmiddels achterhaalde aankondigingen.
Op de gemeentelijke website worden belangstellenden nog wel verwezen naar het bedrijf, maar het gebouw staat te koop en de telefoon wordt niet meer aangenomen. Veel Hoornse instellingen, zoals musea en verenigingen en uiteenlopende bedrijven maakten van de opvallende borden gebruik. De gemeente Hoorn zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een nieuw bedrijf.
Problemen met straatreclame
Overigens gaat het momenteel moeizaam met ‘straatreclame’. Drie recent geplaatste informatieborden, twee bij de Provincialeweg en één aan de Strip in Bangert-Oosterpolder, zijn nu slechts reclameborden: De geplande informatie wordt nog steeds niet getoond omdat de stroom niet is aangesloten.
Lidl-bord al goedgekeurd
Elders loopt het ook niet soepeltjes. Lidl plaatste illegaal een bord op de (eigen) rotonde bij de Willemsweg, moest dat bord weghalen na klachten van collega Deen, maar B&W van Hoorn hebben het illegale bord begin mei onverwachts gelegaliseerd door een vergunning te verlenen.
Na zomer voorstel rotonde-reclame
Om het bord van Lidl te kunnen toestaan heeft het College besloten op alle rotondes in Hoorn reclame te gaan toestaan. De Hoornse fractie van D66 was verbaasd over dit voornemen en de legalisatie van het bord op de Willemsweg-rotonde en stelde vragen aan B&W. In antwoord hierop stelt het college dat er geen relatie is tussen de plannen voor rotonde-reclame en “de zaak Lidl”. Na het zomerreces krijgt de gemeenteraad een voorstel voor rotonde-reclame, maar dan is het Lidl-bord dus al achterhaald.
Rotonde-reclame is kwaliteitsimpuls
Overigens is de motivatie voor het voornemen voor reclame op alle Hoornse rotondes bijzonder: Er is dan volgens B&W “een kwaliteitsimpuls mogelijk door het inrichtings- en onderhoudsniveau op een hoger niveau te leggen”. En: “Daarnaast kan adoptie van rotondes zorgen voor een kostenbesparing op groenonderhoud. Het gaat hier om € 1.000,- per rotonde per jaar.” Maar B&W hebben nog meer mooie redenen voor de reclame op rotondes: “Tevens wordt de samenwerking tussen het bedrijfsleven en de gemeente gestimuleerd, wat de onderlinge band versterkt.” Aldus B&W in antwoord op vragen van D66.
De verkeersveiligheid is volgens het College niet in het geding: “De afdeling verkeer heeft op de aanvraag van de firma Lidl positief geadviseerd.” Volgens de gemeente zal het ook geen “ratjetoe” van reclameboodschappen worden omdat de uitingen aan “randvoorwaarden” moeten voldoen.
Waarom het illegale bord van Lidl vooruitlopend op het rotonde-reclame-voorstel aan de gemeenteraad al is gelegaliseerd wordt door B&W in de brief niet aangegeven.