HOORN - De gemeente Hoorn zet zich actief in om identiteitsfraude te voorkomen. Identiteitsfraude komt steeds vaker voor. Vanaf 2 april gebruiken baliemedewerkers een scanner die controleert of een identiteitsbewijs echt is.
Uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties blijkt dat naar schatting bijna 6 procent van de Nederlandse bevolking slachtoffer is van identiteitsfraude. 60 procent daarvan lijdt ook financiële schade die soms oploopt tot 50.000 euro.
Valse identiteit
Wanneer vanaf de inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) valse gegevens worden gebruikt, kan dat vergaande gevolgen hebben. Deze persoon kan namelijk een sociale uitkering, een rijbewijs en/of een paspoort aanvragen op basis van de onjuiste of vervalste gegevens. Deze persoon krijgt bij inschrijving in de GBA een Burgerservicenummer waarmee hij onder een valse identiteit in Nederland kan werken. Onder deze identiteit kan hij ook bij iedere bank en/of financiële instelling een lening afsluiten. Vooral voor buitenlandse documenten is het lastig om te controleren of het document echt is. Tot nu toe gebeurt de controle hiervan handmatig. Dit neemt veel tijd in beslag en is niet altijd betrouwbaar.
Landelijke campagne
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een landelijke campagne gestart om identiteitsfraude te voorkomen. Er zijn mensen die misbruik maken van kopieën van identiteitsbewijzen. In de campagne roept het ministerie inwoners op om dit misbruik tegengaan door niet zomaar een kopie af te geven aan een organisatie die daar om vraagt. En om op de kopie te vermelden dat het een kopie is, waarvoor en wie de kopie bedoeld is en het Burgerservicenummer door te strepen. Zie http://www.overheid.nl/identiteitsfraude voor meer informatie over de campagne.