HOORN - Het college van B en W is tevreden over het werk dat PLANgroep verricht. Dit laat het college in de beantwoording van artikel 43 vragen aan de PvdA weten.
Mensen met schulden kunnen gebruik maken van schuldhulpverlening. Inwoners van de gemeente Hoorn kunnen hiervoor terecht bij PLANgroep. Deze organisatie verzorgt al meer dan tien jaar de schuldhulpverlening voor Hoorn.
Vragen
De Partij van de Arbeid had signalen gekregen dat klanten niet goed behandeld worden door PLANgroep. Het college herkent deze klachten richting PLANgroep niet. In 2012 hadden ruim 600 mensen een schuldhulpverleningstraject in Hoorn. Dit heeft geleid tot één officiële klacht. Deze klacht is adequaat afgehandeld door Plangroep. Schuldhulpverlening wordt vaak als een lang en zwaar traject ervaren. Niet iedereen kan zich vinden in de voorwaarden die aan een dergelijk traject zijn verbonden. Daarnaast is bekend dat cliënten niet altijd tevreden zijn over hun bewindvoerder. Er zijn goede, maar ook minder goede bewindvoerders. Bewindvoering ligt dichtbij schuldhulpverlening, maar zij horen echter niet bij Plangroep en vallen buiten de invloed van de gemeente.
Klachten
Het is belangrijk dat iedereen zich vrij kan voelen om te klagen als hij vindt dat hij onjuist is behandeld. Daarom heeft PLANgroep een proactief klachtenbeleid en een gecertificeerde klachtenprocedure. Teamleiders die signalen oppikken van ontevreden cliënten, gaan met ze in gesprek. Ook heeft PLANgroep een breed netwerk met zorg- en hulpverleningsinstellingen waar veel van de cliënten contact mee hebben. Als deze instellingen een negatief signaal ontvangen, gaan zij hierover in gesprek met PLANgroep. Klachten worden altijd serieus behandeld.
Als er daadwerkelijk klachten over de dienstverlening van PLANgroep zijn, dan kunnen klagers terecht bij PLANgroep of de gemeente Hoorn. Voor beide organisatie kan men bellen naar het algemene nummer van de gemeente Hoorn, telefoon 0229 252200.
De volledige beantwoording van de artikel 43 vragen is te vinden op www.hoorn.nl/raadsvragen