HOORN - De afgelopen weken is er veel geschreven en gezegd over de buitenlandse bezoekers die Hoorn aandoen tijdens een cruisevakantie. De discussie rond een nieuwe aanlegsteiger in Hoorn, zoals genoemd in de Havenvisie die momenteel opgesteld wordt door de gemeente, werd zowel online als offline gevoerd.
Tegenstanders van deze zogenaamde ‘witte vloot’ zijn er van overtuigd dat Hoorn niets verdiend aan deze buitenlandse bezoekers. Niets blijkt minder waar te zijn, zo blijkt uit de voorlopige cijfers uit het bestedingenrapport riviercruise en motorchartervaart NH dat in het eerste kwartaal 2013 definitief opgeleverd wordt.
Een recent (2011/2012) onderzoek van Amsterdam Leisure Consultancy levert op basis van een voorlopige doorrekening het volgende op:
Bezoekers van riviercruiseschepen zijn inderdaad voor 70% 60 jaar en ouder. De uitgaven liggen echter tweemaal zo hoog als van een gewone dagbezoeker: € 67,- p.p. Per schip is dit € 16.750. Bij 6 schepen (1700 passagiers), die een dag liggen, levert dit evenveel op als 5000 bezoekers aan Hoorn voor de detailhandel: één volle fte (jaar werk voor een persoon).
Van de uitgaven gaat 36,5% naar detailhandel, 36,4% naar de horeca, 16,3% wordt bijgedragen aan attracties en cultuur.
Daarnaast brengen schepen aan liggelden (gemeentelijk), afvalverwerking (privaat), water, kleine reparaties (privaat), versproducten voor het restaurant aan boord (privaat) nog eens € 1050,- per scheepsbezoek op.
Voor 350 schepen per jaar betekent dit € 367.500, plus bezoekersbestedingen € 5.862.500 tezamen € 6,2 miljoen. In arbeidsplaatsen gerekend betekent dit werk op jaarbasis voor ruim 50 personen.
Afgezet tegen normale dagbezoekers, brengen deze seizoenbezoekers evenveel op als 150.000 regiobezoekers met slechts een bezoekersdruk van 87.500. Een veel betere marge, kijkend naar de stedelijke capaciteit.
Excursiebestedingen buiten de gemeente zijn niet opgenomen in deze berekeningen. Gezien het aanbod van gemeente Hoorn, zijn de meeste bestedingen lokaal. Verblijfsduur van de halvedagexcursies in Volendam, als die er incidenteel zijn, kennen een effectieve verblijfsduur van een uur ter plaatse, dus veel omzet blijft daar niet achter.
Motorchartervaart is in deze berekeningen niet opgenomen.