Het college van B en W heeft het bureau Witteveen & Bos opdracht verleend om onderzoek te verrichten naar een gelijkvloerse oplossing ter verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid op de kruising Keern – Provincialeweg. Tot de opdracht behoort ook een quickscan naar een verdieping van de Provincialeweg als alternatieve oplossing.
Afhankelijk van het oordeel van de gemeenteraad over de uitkomsten van dit onderzoek vindt al dan niet vervolgonderzoek plaats naar de mogelijkheden van een tunnel.
Al in 1999 is onderzoek gedaan naar verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid op het kruispunt. Het merendeel van de aanbevelingen is uitgevoerd: een extra linksafstrook op het Keern richting A7, rood licht- en snelheidscamera’s, het verbod om vanaf Keern-noord linksaf te slaan, betere afstelling van de verkeerslichten.
De aanbeveling om langzaam en snelverkeer te scheiden leidde in 2004 tot een wedstrijd voor het ontwerpen van een fietsbrug. Tijdens de politieke behandeling werd duidelijk dat een fietsbrug niet de voorkeur van de gemeenteraad heeft. Vandaar dat nu een onderzoek gaat plaatsvinden naar twee andere mogelijkheden om een veilige kruising met een goede doorstroming te bewerkstelligen:
• een analyse van gelijkvloerse mogelijkheden op de kruising zelf en in de directe omgeving;
• een quickscan naar de mogelijkheden van verdieping van de Provincialeweg, waarbij met name het kostenaspect wordt bekeken.
Op basis van de resultaten van deze twee onderzoeken kan de gemeenteraad bepalen of verdere uitwerking van de gelijkvloerse oplossing, verlaging van de Provincialeweg, dan wel een tunnel nodig is.