In een brief aan de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat laten B & W van Hoorn weten verheugd te zijn dat zij het belang van de spoorlijn Enkhuizen – Hoorn – Amsterdam erkent en de lijn opneemt in de te verlenen concessie voor 2006 – 2015. Het college is echter bevreesd dat de minimumeisen die gesteld worden aan het treinvervoer zeer nadelig zullen uitpakken voor Hoorn en omgeving.
Hoorn heeft de afgelopen decennia als groeikern veel nieuwe bewoners mogen verwelkomen binnen de gemeentegrenzen. De werkgelegenheid is echter achtergebleven bij de snelle groei van de bevolking. Het gevolg is dat een groot deel van de beroepsbevolking afhankelijk is van werkgelegenheid buiten de gemeentegrenzen, met name in Amsterdam. De forenzen maken zowel gebruik van de trein als de auto, wat te merken is aan de dagelijkse filemeldingen en de spitstreinen waarin geen zitplaats te krijgen is.
B en W hechten veel belang aan de kwaliteit van deze verbindingen en een goede bereikbaarheid van Hoorn via het spoor. Momenteel rijden tijdens de spits vier treinen per uur naar Amsterdam en één trein per uur naar Schiphol. In de daluren rijden twee treinen per uur naar Amsterdam en één naar Schiphol.
B en W spreken hun bezorgdheid uit over de minimumeisen in de concessie voor het spoorvervoer voor een lijn als Enkhuizen – Amsterdam: twee treinen per uur in de spits en één trein per uur in de daluren. Indien NS besluiten het aantal treinen te reduceren tot dit minimum, dan komen veel reizigers in de kou te staan en zullen zij het enige alternatief moeten kiezen dat resteert: vervoer over de weg. Uit sociaal, economisch en milieuoogpunt achten wij een dergelijke ontwikkeling onacceptabel. Het college vraagt de staatssecretaris aan te geven of en zo ja, welke waarborgen zij heeft ingebouwd in de te verlenen concessie om te voorkomen dat NS de inwoners van Hoorn duperen door verslechtering van de dienstregeling.
deze bestuurder kan niet van de doorgaande weg het pand ingereden zijn. De hoek vanwaar dit gebeurd is grenst aan een parkeerplaats.. typisch gevalletje niet opletten welke versnelling waarschijnlijk.
Net met vakantie en terug in West-Friesland overviel mij het bericht over vv Hollandia. Van mijn vakantieadres wel kort gereageerd. Eenieder is nu en in het verleden altijd kritisch geweest naar vv Ho…
Beste Wally, je hebt jouw brief keurig geformuleerd. Echter, je ziet iets over het hoofd. Hoorn is niet echt een uitzondering. Er zijn veel gemeenten waar nog maar weinig ruimte is voor bouw binnen de…