Horecaondernemers hebben via Horeca Nederland afdeling Hoorn laten weten behoefte te hebben aan duidelijkheid over het openzetten van ramen en deuren in relatie tot geluidhinder. De mate van geluidhinder hangt af van de geluidsisolerende maatregelen. Het dichthouden van ramen en deuren zorgt ervoor dat het geluid zo veel mogelijk binnen het etablissement blijft. Bij warm zomerweer is het gewenst om juist ramen en deuren te open. Dit mag volgens de regelgeving nooit tot meer geluidoverlast leiden. Globaal is de regelgeving vertaald in een richtlijn.
RICHTLIJN
De ramen en deur mogen bij warm weer open staan, als het (muziek)geluidsniveau van de horecaonderneming nagenoeg niet hoorbaar is bij de dichtstbijzijnde woning, bij afwezigheid van dominante stoorgeluiden.
Het openen van ramen en deuren kan betekenen dat de volumeknop helemaal uit moet. Ramen en deuren hebben namelijk een geluidsisolerende functie. De horecaondernemer dient altijd te voldoen aan de geluidnorm die bij zijn bedrijfsvoering hoort, hetgeen geregeld is de betreffende Algemene Maatregel van Bestuur. Overigens mogen aan deze richtlijn geen rechten worden ontleend, omdat lokaal specifieke omstandigheden buiten beschouwing zijn gelaten.