Vooruitlopend op de officiële opening van Schouwburg en Congrescentrum het Park op 25 juni zijn er deze maand diverse gedenkwaardige momenten, die benadrukken dat het Park centrum van kunst en cultuur is. Zo staan op het programma de plaatsing van een kunstwerk op het dan gereed zijnde voorplein (gepland op 17 juni, nadere informatie volgt), de presentatie van het boek ”1852-2004 het Park” (19 juni) en als eerste de plaatsing van een sculptuur van R.W. (Rudi) van de Wint bij de nieuwe schouwburg, op een afstand van ongeveer 20 meter van de oever van het Markermeer.
Al enige tijd steken de fundamenten van de te plaatsen sculptuur boven het water uit. Nadat begin deze week de damwanden rond de fundamenten zijn verwijderd, wordt het kunstwerk op donderdag 10 juni in de loop van de middag op zijn plek gezet. Het vervoer naar Hoorn vindt grotendeels plaats over het water, evenals de plaatsing.
Het beeld van Van de Wint (1942) bestaat uit twee aluminium bladen van 10 meter hoog, die voor elkaar worden geplaatst. Het ene blad is aan de bovenzijde 5 meter breed , het andere blad ongeveer 2 meter. Van de Wint maakt zijn beelden samen met specialisten uit de scheepsbouw.
De platte staalplaat is met behulp van een speciaal gebouwde pers in de gewenste vorm gevouwen. De vouw of rug in het staal geeft het beeld zijn constructieve stevigheid. Van de Wint vergelijkt het persen van het staal met het maken van een schilderij: een proces dat je nooit helemaal in de hand hebt. De vorm die in het staal wordt gedrukt ontstaat gedeeltelijk toevallig, maar je kunt er zelf voor kiezen een toevallig ontstane vorm te laten bestaan of weer te veranderen. Door het grillige patroon van de vouwen heeft het beeld een organisch karakter.
In de ogen van de kunstenaar gaat het koele, ingehouden karakter van het aluminium een relatie aan met het titanium van de toneeltoren. De twee bladen zijn geperforeerd met cirkels, waardoor het beeld een transparant karakter krijgt. Door de plaatsing van de twee delen achter elkaar veroorzaakt het gaatjespatroon in het staal een moire, een schijnbare beweging.
De sculptuur is het resultaat van experimenten met het persen van staal door middel van een persmachine. Toen Van de Wint in 1999 de opdracht voor het vervaardigen van het beeld kreeg, was dit het eerste experiment met het vouwen van een grote platte staalplaat.
Inmiddels is een vergelijkbare variant te zien in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. Het staat boven op een heuvel, verscholen tussen bomen en is getiteld ‘View’. Via openingen tussen de vijf bladen kun je in het beeld staan. Vanaf die plek is alleen nog zicht op de lucht.
Van de Wint is ook schilder. Zijn meest bekende werken zijn het tiendelige schilderij in de vergaderzaal van de Tweede Kamer en een plafondschildering in Paleis Noordeinde. Sinds 1980 werkt hij aan een kunstproject in de duinen bij Den Helder, de Nollen. Half verscholen in het duinlandschap bevinden zich geoxideerde bouwsels van staal die Van de Wint speciaal heeft gemaakt om te beschilderen. Alle disciplines waarmee hij experimenteert, komen hier samen.