Patienten geven 7,8 voor Westfriesgasthuis
ingevoerd op 6-7-2008
In maart 2008 hebben ruim 3.300 patiënten meegedaan aan het patiënttevredenheidsonderzoek van het Westfriesgasthuis. De patiënten konden hun oordeel geven over hun bezoek aan de poli, kliniek, dagbehandeling of fysiotherapeut. Opvallend waren de zeer goede kliniekscores van urologie en goede scores van neurologie en orthopedie. Longgeneeskunde en dermatologie scoren beide goed bij de polikliniekbezoeken. Met een rapportcijfer van 7,8 scoorde het Westfriesgasthuis net iets beter dan het gemiddelde van de andere ziekenhuizen.
Urologie en longgeneeskunde als besten beoordeeld
Patiënten hebben hun oordeel gegeven over ontvangst, bejegening door polimedewerkers, verpleegkundigen en artsen, informatie, zelfstandigheid en nazorg. Dit jaar zijn de resultaten van het patiënttevredenheidsonderzoek voor het eerst vergeleken met 15 andere ziekenhuizen.
Opvallende resultaten zijn die van de kliniek urologie die op alle aspecten beter scoort dan gemiddeld. De bejegening door verpleegkundigen is zelfs als best practice beoordeeld. Bij de polikliniek springen longgeneeskunde en dermatologie er bovenuit. De ontvangst en de bejegening door verpleegkundigen gelden als best practice bij longgeneeskunde.
Verbeteren nazorg
De patiënt heeft naast de positieve beoordelingen ook signalen afgegeven voor (zorg)activiteiten die verbeterd kunnen worden. Bij enkele klinieken kan de bejegening door artsen worden verbeterd, dit geldt ook voor de nazorg. Op de poli’s kan de bejegening door artsen en polimedewerkers worden verbeterd en de nazorg, maar ook aspecten zoals informatie van artsen en verpleegkundigen, informatieoverdracht en de snelheid waarmee uitslagen bekend zijn. Verder hebben patiënten het gevoel niet altijd mee te kunnen beslissen over hun eigen behandeling en de mate van zelfstandigheid voor patiënten blijft ook achter. Doordat patiënten zich hebben uitgesproken, kunnen we gericht onze verbeteractiviteiten in gang zetten. Van de matige scores willen we goede scores maken.
Behandeling fysiotherapie naar volle tevredenheid
De afdelingen dagbehandeling en fysiotherapie zijn ook in dit patiënttevredenheidsonderzoek meegenomen, maar niet vergeleken met andere ziekenhuizen. Beide afdelingen scoren hoog op ontvangst en bejegening. Over de fysiotherapiebehandelingen zijn de patiënten zeer tevreden. Bij alle onderzoeken is de patiënten ook gevraagd een oordeel te geven over facilitaire zaken. In september 2006 is een gastenpendel tussen het ziekenhuis en de parkeergarage in gebruik genomen. Patiënten hebben aangegeven dat er naast deze maatregel nog meer verbeterd kan worden aan de parkeergelegenheid.