Medemblik onder Stoom bij 40-jarig bestaan Museumstoomtram

ingevoerd op 15-5-2008

Liefhebbers van oude stoommachines en treinen reizen op 24 en 25 mei naar Medemblik. Daar stoomt, fluit en rookt het overal. Aanleiding voor dit grote en unieke stoomfestival is het 40-jarig bestaan van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Op 23 mei 1968 reed de eerste museumstoomtram. Precies veertig jaar later - op 23 mei 2008 - zal de restauratie van het grote stationsgebouw aan het IJsselmeer in Medemblik zijn voltooid. Dit wordt gevierd tijdens Medemblik onder Stoom.
 
Medemblik onder Stoom
In de schilderachtige havenstad Medemblik aan de voormalige Zuiderzee vindt op 24 en 25 mei voor het eerst het festival Medemblik onder Stoom plaats. Bij de aanlegsteiger voor het station nemen historische stoomschepen bezoekers mee voor een rondvaart over het IJsselmeer. Stoomslepers daterend uit de jaren tussen 1920 en 1930 varen af en aan. Bij het prachtig gerestaureerde stationsgebouw zijn een aantal stoomgedreven walsen, straatlocomotieven, locomobielen en andere machines in actie te beleven! Op de tramlijn tussen Medemblik, Twisk en Hoorn laat de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik een groot aantal stoomtrams en bijzondere dieseltreinen rijden, die uit diverse plaatsen in het land naar Medemblik zijn overgebracht. Het stoomfestival begint op beide dagen om 10.00 uur. Om 16.00 uur vindt in Medemblik een bonte optocht van stoomlocomotieven en stoomwalsen plaats tijdens de Stoomcavalcade. Entree tot het festival: Volwassene: € 6,-, kinderen 4-12: € 4,-. Dit is inclusief een korte retourrit met de stoomtram van Medemblik naar Twisk en weer terug. Voor een rondvaart met een van de stoomschepen over het IJsselmeer is een apart kaartje a € 3,- verkrijgbaar (voor iedereen – ook kinderen jonger dan 4).

Dagtocht
U kunt geheel in stijl naar het festival reizen. De historische veerboot Friesland vertrekt vanuit de haven van Enkhuizen om 11.00 uur en om 15.00 uur. Stoomtrams en bijzondere dieseltreinen komen uit het hele land naar Hoorn en Medemblik. Ze vertrekken uit Hoorn om 8.55 uur, 10.10 uur, 11.00 uur, 11.30 uur, 12.25 uur, 13.45 uur en 14.42 uur. In Twisk kan dan worden overgestapt op de historische stoomtrams naar Medemblik. Met een dagkaart kunt u onbeperkt reizen met de veerboot, de stoomtrams en de dieseltreinen en heeft u bovendien toegang tot het stoomfestival. Prijzen dagkaart: Volwassene
€ 18,50, kinderen 4-12 € 13,70. De dagkaart is niet geldig op de stoomschepen.

Meer informatie
Voor meer informatie over Medemblik onder Stoom: tel. 0229-214862, e-mail: info@museumstoomtram.nl. of kijk op www.museumstoomtram.nl . Via deze website kunt u de dienstregeling downloaden en vindt u meer informatie over de voer- en vaartuigen, die deelnemen aan het festival.
* Vertrektijden onder voorbehoud

Onder voorbehoud ziet de ‘deelnemerslijst’ er op dit moment volgt uit:

Stoomschepen:
· Stoomsleepboot Noordzee uit 1922 voer in Hamburg en heeft tegenwoordig Medemblik als thuishaven;
· Stoomsleepboot Maarten werd in 1926 in Gelderland gebouwd en voer onder andere tussen Rotterdam en Antwerpen. Het schip is eigendom van een Stichting in Leeuwarden;
· Stoomsleepboot Hugo werd in 1929 gebouwd in Groningen voor Duitse opdrachtgevers. Het schip heeft tegenwoordig Zaandam als thuishaven.

Dieseltreinen uit het hele land:
· Diesellocomotief type NS 2400. Deze locomotieven werden door de Nederlandse Spoorwegen vanaf 1954 voor goederentreinen ingezet. Ze reden onder andere tussen Hoorn en Medemblik. De locomotief is nu eigendom van de Veluwse Stoomtrein-Maatschappij
· Diesellocomotief NS 451 werd in 1956 gebouwd om goederen te vervoeren op voormalige stoomtramlijnen. De locomotief is eigendom van de Museum Buurtspoorweg te Haaksbergen.

Stoom(tram)locomotieven uit de collectie van de Museumstoomtram:
· Het ‘vierkante Backertje’ uit Den Haag: Stoomtramlocomotief HTM 8;
· De Gooische Moordenaar: Stoomtramlocomotief GS 18;
· De ‘moderne’ stoomtramlocomotief LTM 26 van de stoomtram Maastricht-Vaals;
· De honderdjarige stoomlocomotief 30 van de Gasfabriek Rotterdam uit 1908;
· De beroemde NS 7742 Bello van de stoomtram Alkmaar Bergen aan Zee uit 1914.
· De sterke rangeerlocomotief 5 van de Stikstoffabriek Sluiskil uit 1929.
En natuurlijk de houten stoomtramrijtuigen en –wagens uit de periode rond 1900. Het teakhouten rijtuig 24 van de Stoomtram Breskens-Madeghem uit 1927 zal voor het eerst na restauratie meerijden in de stoomtrams!

Stoomwalsen en –locomobielen
De deelnemende stoomwalsen, -locomobielen en stationaire stoommachines groeit gestaag, maar is thans nog niet geheel bekend.

De lijst wordt zo actueel mogelijk gehouden op de website van de Museumstoomtram: www.museumstoomtram.nl

Reacties
Reactie: (Sebastiaan)
15-5-2008, 16:55
En dan niet (meer) door reizen naar Enkhuizen, want die Stad gunnen we geen stuiver meer in de bestedingen voor horeca (en toerismebelasting0, omdat ze niet willen mee betalen aan het onder stoom houden van onze locomotieven.