B en W willen verder met stationsgebied Hoorn

ingevoerd op 9-5-2008

Op dinsdag 13 mei is er voor de gemeenteraad van Hoorn een presentatie van de ruimtelijke visie, die in opdracht van de provinciale Task Force Ruimtewinst voor het stationsgebied en het Pelmolenpad is gemaakt. De bijeenkomst begint om 20.00 uur, vindt plaats in de raadzaal van het stadhuis en is openbaar.

B en W zijn van mening dat de visie van de TFR oplossingen voor verschillende knelpunten in de stad bevat en dat deze oplossingen interessant genoeg zijn om verder uit te werken: “Wij menen dat het nu zaak is om met alle betrokken partijen de schouders te zetten onder de uitwerking van de TFR-visie, teneinde deze daadwerkelijk tot een succes te maken”.

Taskforce
Op donderdag 13 december 2007 kwam de Task Force Ruimtewinst naar Hoorn om in de Noorderkerk een presentatie te geven over de mogelijkheden om het stationsgebied van Hoorn op een goede en verantwoorde wijze verder tot ontwikkeling te brengen. De provincie Noord-Holland heeft de Task Force opgericht om ruimtelijke vraagstukken te helpen oplossen. Deze onafhankelijke groep deskundigen verdiept zich in binnenstedelijke projecten, waarin intensief en efficiënt ruimtegebruik gekoppeld kan worden aan hoge kwaliteit van woongebieden en/of bedrijventerreinen.

Nieuwe structuurvisie
Al eerder is de planologische samenhang van de stationsomgeving met de gebieden daaromheen  (Maelsonstraat, Van Aalstweg, Blauwe Berg, Dampten) onderkend. Zo heeft de gemeenteraad in 2001 de structuurvisie Buitenstad vastgesteld. Inmiddels is deze structuurvisie toe aan actualisering en verdere uitwerking. B en W menen dat bij dit proces de TFR-visie leidend moet zijn.

De nieuwe structuurvisie beslaat een groot gebied dat verschillende functies en knelpunten in de infrastructuur kent. Het opstellen en verwezenlijken kost veel tijd en brengt het risico met zich mee dat de aanpak van bestaande knelpunten op de lange baan wordt geschoven. Dat mag naar het oordeel van B en W niet gebeuren: “Wij stellen ons op het standpunt dat het oplossen van knelpunten die nu manifest zijn, weliswaar binnen de opgave van het opstellen van de nieuwe structuurvisie, maar met voorrang en voortvarendheid moet worden aangepakt.”

Daarbij moet vooral worden gedacht aan de kruising Keern/Provincialeweg, de voetgangersbrug bij het NS-station en de ondertunneling van het spoor bij Dampten. Deze zaken moeten in de ogen van B en W procedureel en financieel worden veilig gesteld: “Wij zijn ons ervan bewust dat dit met zich meebrengt dat geldkostende elementen ter hand worden genomen alvorens geldgenererende elementen zijn gestart.”

Lopende projecten
Het merendeel van de projecten die momenteel binnen het gebied Buitenstad in ontwikkeling zijn, kan worden gecontinueerd. Ze passen binnen de TFR-visie. B en W willen met enkele projecten een pas op de plaats maken: de vernieuwing van de voetgangersbrug en de fietsenstalling bij het NS-station. De kostenraming van het ontwerp voor de nieuwe voetgangersbrug geeft een aanzienlijke overschrijding te zien van het vastgestelde kostenplafond. Daarnaast voorzien B en W een ingrijpende wijziging van het ontwerp van de nieuwe brug bij uitwerking van de TFR-visie. Van het ontwerp van de nieuwe fietsenstalling staat onomstotelijk vast dat die zich niet laat inpassen in de TFR-visie. “Wij overwegen om ProRail en NS-Poort te verzoeken de vernieuwing van beide objecten stop te zetten en in plaats daarvan liften te laten plaatsen aan de bestaande voetgangersbrug en de behoefte aan fietsenstalplaatsen met een tijdelijke voorziening op te lossen”.

Verder voorziet de TFR-visie ook in het afsluiten van Keern-zuid voor gemotoriseerd verkeer. Daarom vinden B en W het raadzaam om de plannen voor een ongelijkvloerse kruising Keern /  Provincialeweg tijdelijk stop te zetten en de afsluiting van Keern-noord onderdeel te laten zijn van  de uitwerking van de TFR-visie.

Investering
Bij de eerder voor het stationsgebied opgestelde visie bleek het niet mogelijk om deze kostendekkend te maken. B en W hebben niet de illusie dat de situatie nu anders is. Om daadwerkelijke uitvoering mogelijk te maken is het daarom noodzakelijk om gezamenlijk op te trekken met partijen die belangen hebben in het gebied. Dat laat onverlet dat de eerste verantwoordelijkheid om in de visie te investeren bij de gemeente ligt. “Willen we dat Hoorn zijn functie als openbaar vervoersknooppunt en economisch hart van de regio West-Friesland behoudt en versterkt, dan valt daar niet aan te ontkomen.”, aldus B en W.

Reacties
Reactie: (Jan)
16-5-2008, 17:18
Hoezo is afsluiting van Keern-Zuid een ramp voor Hoorn als winkelstad? Volgens de plannen wordt het Keern-Zuid afgesloten zodra er een nieuwe tunnel vanaf de turborotonde via het Dampten naar de Weel en de Westerdijk aangelegd is. Hoorn wordt daardoor eindelijk goed bereikbaar. Eindelijk van die achterlijke spoorwegovergang af. Dit is allemaal juist erg visionair. Nu maar hopen dat dit allemaal ook binnen enkele jaren echt gebeurt, en niet weer 15 jaar o.i.d. op zich laat wachten.

Reactie: (hans)
13-5-2008, 11:53
de voetgangersbrug is al jaren een aanfluiting. Ook voor ouderen en gehandicapten.Als het een uurtje heeft geregend moet je je laarzen meenemen. Inpassen in allerlei nieuwe plannen leidt weer tot vertraging.Hoop dat de gemeenteraad hier niet intrapt. Bij tal van verkiezingscampagnes is beloofd de voetgangersbrug aan te pakken. Het zou de politiek sireen hier nu echt wat aan te doen.

Reactie: (wim)
12-5-2008, 10:51
toevallig dat alle hoge investeringen nu kunnen uitblijven, het keer-zuid afsluiten is desastreus voor Hoorn als winkelstad, de voorzitter is de burgemeester van heerhugowaard nou als hoorn net zo als die lelijke stad moet worden dan weten we wel hoe het wordt, misschien een idee om een nieuw gemeente huis drijvend te maken in het Hop, dan kunnen de bewoners de touwen doorsnijden om zich te ontdoen van visieloze regenten

Reactie: (bankzitter)
10-5-2008, 12:50
Nee Peter, helaas zijn we daar niet mee geholpen, simpelweg omdat de heren en dames politici toch niets met de gewone burger op hebben. Dus geschreeuw lost niets op. Uberhaupt maakt het niet uit hoe de reactie is. Het wordt toch totaal genegeerd, En dat is een zeer trieste constatering.

Reactie: (peter)
10-5-2008, 11:24
Dit emotionele geschreeuw hieronder: zijn we in Hoorn daar dan wel mee geholpen?

Reactie: (hoorn naar de klote)
9-5-2008, 16:59
In het algemeen:
Gemeente heft alle laatste kleine beetjes ruimte in Hoorn op en spreekt nu van ’ruimtelijke ordening’.
Helmaal gestoord die lui. Zij gaan vergaderen over hoe knelpunten moeten worden opgelost en zijn tegelijkertijd bezig om steeds meer knelpunten te creëren.

Het woonplezier in Hoorn wordt met het ontbreken van ruimte minder en minder en de problemen zullen groter en groter worden: Irritaties naar elkaar, jongeren overlast omdat die nergens meer de ruimte hebben, overal op elkaars lip want geen rustig plekje meer over, enz. enz.

Kortom Hoorn gaat door de super domme gemeente "bestuurders" helemaal naar de klote!!!!!!!