Hoornse raad heeft kritiek op Enkhuizer raad en wethouder
ingevoerd op 23-4-2008
De gemeenteraad van Hoorn gaf dinsdagavond in een extra vergadering unaniem zijn steun aan het voorstel om de MuseumStoomtram te laten rijden en steun te geven. Felle kritiek had de raad op de houding van wethouder Franx van Enkhuizen.
Ook was er kritiek op de houding van de gemeenteraad in Enkhuizen die recent niet verder wilden met het in overleg opgestelde reddingsplan. De Hoornse raadsleden vielen over uitspraken in de pers van de Enkhuizer wethouder Franx die zei dat de huidige directeur van de Stoomtram weg moest. Volgens raadslid Tonnaer van de gelijknamige fractie moet wethouder Franx excuses aanbieden aan de directie. ”Het is schadelijk voor personen en organisatie” aldus Tonnaer.
Overigens moest de Hoornse wethouder Van der Maat erkennen een weinig prettig gesprek te hebben gehad met zijn collega in Enkhuizen. Toch blijft Hoorn hopen dat Enkhuizen alsnog met geld voor de Stoomtram over de brug komt.
De gemeenteraden van Hoorn en Medemblik hebben er nu mee ingestemd om zo snel mogelijk een bedrijfsplan te laten maken voor de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Op de kortst mogelijke termijn wordt een onafhankelijk kwartiermaker benoemd. Het plan moet binnen drie maanden klaar zijn. Tot die tijd worden de hoogstnoodzakelijke bijdragen gegeven om de stoomtram rijdend te houden.
Basis voor het bedrijfsplan is de koers die de gemeenteraden eerder als voorwaarde voor hun bijdrage hebben gesteld. Dit betekent dat de museale activiteiten ten dienste staan van de exploitatie van een toeristische trein. Het museale karakter blijft behouden, maar de invulling van het museale wordt dus bepaald door de mogelijkheden in het toeristische vervoer. Deze richting is recent geadviseerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Andersson Advies.
Zodra het bedrijfsplan gereed is, zal de gemeente Enkhuizen opnieuw worden benaderd om bij te dragen in het liquiditeitstekort en de exploitatie. Ook de overige West-Friese gemeenten en de provincie zal dan worden gevraagd om een bijdrage in het liquiditeitstekort.
Reactie: (Harry Wijchers)
28-5-2008, 21:53
Die lompe boer heeft er wel voor gezorgd dat Enkhuizen na jaren financieel gezond is,dat hij geen geld in een bodemloze put stort is alleen maar te prijzen,dat kan ik van de partij van Tonnaer niet zeggen,het is makkelijk geld uitgeven wat een ander verdient,landelijk is het niet anders,wij zijn blij met Franx,en gunnen andere de graaiers.
Reactie: (Fos)
28-5-2008, 01:34
Franx staat zowiezo niet bekend om fijnzinnigheid, tis meer een lompe boer, elke stad krijgt nu eenmaal de bestuurders die het verdient, tja en hier kwam Franx bovendrijven....
Reactie: (Theo)
10-5-2008, 12:54
Het college van B&W van Hoorn moet eerst maar eens hun eigen beleid onder de loep nemen en dat eens kritisch bekijken. Ze maken er een aardige puinhoop van. Als je eerst je eigen zaakjes op orde heb, ga dan maar eens over de schutting naar de buren kijken.
Reactie: (Oprecht)
3-5-2008, 11:13
Waar het mij om gaat is, "wat is de kritiek op de stoomtram directeur? " Wat heeft deze beste man fout gedaan??
Reactie: (Oprecht)
3-5-2008, 11:08
Wat is de reden van kritiek? Niet onderbouwt dan niet waar! Het is makkelijker kritiek te geven dan een compliment, want vooroordelen behoeft geen kennis. Dus onwetende koppigheid is belangrijker daar dan een goed beleid ? Franx moet zichzelf eens Hoorn en stoom afblazen, onder begeleiding van onze eigen stoomtrein directeur, misschien veranderd hij dan wel van kleur.
Reactie: (puw)
29-4-2008, 00:28
De minister van cultuur heeft aangegeven extra geld vij te maken zodat de museum stoomtreinen in Nederland de beveiligheidsystemen kunnen aanbrengen die nu wettelijk verplicht zijn. Want daar gaat het om, dat geld was er dus niet.. en nu wel..
Reactie: (rob)
26-4-2008, 19:28
leuke foto is dat toch van de heer Tonnaer, past ook zo goed bij de strekking van dit artikel!
Reactie: (Sebastiaan)
25-4-2008, 14:48
Pittig gezegd van Tonnaer!