”Afwijzing Enkhuizen hard aangekomen bij Stoomtram”

ingevoerd op 12-4-2008

Hoorn - In een reactie geeft Jaap Nieweg, directeur Museumstoomtram Hoorn – Medemblik, zaterdag aan dat de subsidie-weigering door de gemeente Enkhuizen ”bij onze organisatie hard is aangekomen, temeer omdat in de afgelopen tijd veel specifieke wensen van Enkhuizen in het Reddingsplan zijn verwerkt”.

Lees hier de reactie:

Reactie directie Museumstoomtram op de ontwikkelingen in week 15

In week 15 legden de Colleges van B&W van Hoorn, Medemblik en Enkhuizen een gezamenlijk voorstel voor steun aan de Museumstoomtram via het Reddingsplan voor aan hun gemeenteraden. Vanuit de VVDfracties werd een motie ontwikkeld, waarin de colleges werd gevraagd een aantal zaken in het vervolgproces nader te regelen. In Medemblik en in Hoorn werd het voorstel door de raad aangenomen. In Enkhuizen echter werd het unaniem verworpen. Een advies daartoe werd gegeven door het Toeristisch Platform Enkhuizen, dat op de middag van de raadsvergadering werd aangereikt. Namens het Platform reageerde directeur Erik Schilp van het Zuiderzeemuseum als volgt: ‘Wij vinden de stoomtram belangrijk voor Westfriesland, maar wij vragen ons af of Enkhuizen daarvoor moet betalen’.

De afwijzing van Enkhuizen is politiek en bestuurlijk in Hoorn en Medemblik en bij onze organisatie hard aangekomen, temeer omdat in de afgelopen tijd veel specifieke wensen van Enkhuizen in het Reddingsplan zijn verwerkt.
Hoorn en Medemblik bereiden zich nu samen voor op overleg tussen colleges en raden over het vervolgproces.

 
Uitgangspunt blijft daarin dat deze gemeenten het voortbestaan van de Museumstoomtram essentieel vinden. Na overleg met de colleges van Hoorn en Medemblik
hebben bestuur en directie van de Museumstoomtram besloten om verder geen commentaar te geven op standpunten, die in dit proces door individuele personen worden geuit.


Hoorn, 12 april 2008

Jaap Nieweg (directeur Museumstoomtram Hoorn – Medemblik)

Reacties
Reactie: (Column van Sjaak Grosthuizen op Radio Hoorn)
15-4-2008, 20:06
Column voor Radio Hoorn over stoomtram en Enkhuizen

Even dacht ik vanmorgen een leuk verhaaltje te mogen schrijven over Simon Broersma, ons PvdA-raadslid die tijdens zijn dagelijkse werk bomen in het Zaanse in de gaten mag houden en die voor de camera van RTV Noord-Holland beteuterd naar het stompje van een spoorloos verdwenen boompje stond te kijken.

Toen ik echter voor de zoveelste keer in de ochtendkrant een bericht las over het ontspoorde stoomtrambeleid van Enkhuizen, kwam bij mij zo langzamerhand de stoom uit de oren.
Wat een stelletje onbruikbare dwarsliggers zitten daar in de raad! Dat een stelletje stokers, zelfs uit de museumwereld, daar zo maar de tramweg wegtrammen, is het bewijs dat men in Enkhuizen het spoor volledig bijster is. Dat Medemblik met een aantal eisen op de proppen komt om de organisatie niet uit de rails te laten lopen is vanzelfsprekend. Ze zijn bereid om zo’n kwart miljoen uit te trekken en daarmee zitten ze wat mij betreft op het goede spoor.
We doen het in Hoorn ook niet gek. Cees van der Maat, wethouder van het rollend materieel, is bereid met de Museumtram door te stomen naar een veiliger toekomst. Hij heeft al jarenlang verstand van alles wat zich op wielen voortbeweegt. Het hoeft allemaal niet overdreven veel te kosten. Van der Matigheid een deugd maken, luidt in ons college van B.&W. het gezegde. Hij moet wat mij betreft spoorslags opstomen naar Enkhuizen om ze daar in een stoomcursus bij te brengen dat hun museumbeheer niet spoort en ze aan te sporen meer op één spoorlijn te zitten met de rest van de regio.

Enkhuizen! Ik weet nog met welke fooi ze wilden bijdragen aan de Westfriese ijsbaan. Nu vinden ze de fooi die ze voor dit project bedacht hadden al een spoorbrug te ver. Er komen helemaal geen 40.000 bezoekers extra dankzij de stoomtram, maar slechts 9.000, roepen ze daar. En directeur Nieweg van de museumtram moet eerst weg. Die mocht zijn spoorbaan dus niet behouden. Dankzij Enkhuizen dus Nieweg en tram weg. Laten ze daar toch hun stoomklep dichthouden!

Er moet een nieuwe weg komen, langs Enkhuizen. Een eigentijdse en broodnodige ontsluiting met het achterland in het oosten van Nederland. Enkhuizen ligt gewoon in de weg, mensen. Leg die weg aan dwars door Enkhuizen, er komt toch nauwelijks iemand. Leg dáár extra meren aan, in plaats van langs Wieringen. West-Friesland kan er een stuk van opknappen! Kan dat dan zomaar? Yes, we can! Waar een wil is, is een spoorweg. Verleng ook de gewone spoorlijn tot Zwolle. Een van de treinbestuurders zette ons onlangs nog op het juiste spoor voor dit idee. Ik wil alle plannenmakers aansporen zo snel mogelijk te beginnen. Niet alles op de lange spoorbaan schuiven. Als we goed op stoom komen met plannen maken, wordt alles een stoomfluitje van een cent!

Als er geen spoortje van Enkhuizen meer terug te vinden zal zijn, zal er sporadisch nog iemand naar vragen. Alleen spoorzoekers vermoed ik. Ik hou niet van stoken, maar ik ben blij dat ik even stoom kon afblazen.

Ik denk dat ik er met ons raadslid Simon Broersma eens een boom over ga opzetten. Een spoorboom.

SJAAK GROSTHUIZEN,
Hoorn 12 april 2008