Restauratie van stoomlocomotief
Museum wil opknapbeurt van Neuhoffnungshutte II in 2012 afronden
De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik heeft een begin gemaakt met de restauratie van de stoomlocomotief Neuhoffnungshutte II. Na de opknapbeurt is deze in 1887 gebouwde locomotief de oudste in Nederland die nog rijdt.
Op de toeristische stoomtramlijn tussen Hoorn en Medemblik rijden op dit moment zeven gerestaureerde stoomlocomotieven. De Neuhoffnungshutte II, een kleine locomotief gebouwd voor rangeerdiensten op fabrieksterreinen, is straks onder de naam NS 6513 nummer acht. De van oorsprong Duitse loc is identiek aan de serie materieel 6501-6512 die de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, later de Nederlandse Spoorwegen, tot 1937 gebruikten voor rangeerwerkzaamheden en diensten op stoomtramlijnen. Het Duitse bedrijf Hohenzollern bouwde de Neuhoffnungshutte II in 1887 voor de eveneens Duitse staalproducent Haas & Sohn. Tussen 1880 en 1889 leverde de Duitse fabrikant drie exemplaren van dit type, dat de naam Victor draagt, aan de Staatsspoorwegen in Nederland. Jaren later volgden nog negen soortgelijke locomotieven.
PLAATMATERIAAL
De Neuhoffnungshutte II is onlangs geheel gedemonteerd om de technische staat te kunnen vaststellen. Door aantasting van het oorspronkelijke slechte plaatmateriaal is een nieuw frame nodig en moeten de deels gescheurde cilinders en assen ingrijpend worden gereviseerd. Ook is reconstructie en revisie van veel kleinere onderdelen noodzakelijk. Gelukkig is jaren geleden al een nieuwe stoomketel voor de locomotief gemaakt. De Museumstoomtram heeft de loc al sinds 1978 in bezit, maar is door tijd- en geldgebrek en andere restauraties niet eerder aan het herstel van het voertuig toegekomen. Op dit moment vindt reconstructie van het frame en een revisie van het originele drijfwerk, de aspotten en appendages plaats. Een bijzonder deelproject van de opknapbeurt vormt de herontwikkeling van de combinatie-injectoren van Gresham & Craven. Deze injectoren persen water uit de waterbakken tegen de keteldruk in. In tegenstelling tot andere injectoren zijn ze voorzien van een interne stoomafsluiter en terugslagklep. Na een lange speurtocht is inmiddels de benodigde informatie vergaard en is het ontwerpproces gestart. Een driedimensionaal ontwerp van het bijzondere gietstuk is ondertussen gereed. Door samenwerking met TNO en de firma Protometals is de gietvorm met het 3D-model automatisch te maken en te gieten. Dit onderdeel van de restauratie is zo speciaal dat de overheid het via de innovatieregeling WBSO ondersteunt.
VRIJWILLIGERS
Verder is het bij dit project echter behelpen geblazen voor de medewerkers van de Museumstoomtram. ’Omdat het geen Nederlandse locomotief is, krijgen we geen subsidie’, vertelt drs. René van den Broeke, hoofd Documentatie bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik en in het hoogseizoen tevens een van de machinisten. ’Een team van vijf technici, veelal hts’ers en tu’ers met een werktuigbouwkundige achtergrond, werken als vrijwilligers aan dit project. Het bijzondere is dat ze allemaal jonger zijn dan 35 jaar. Zij hebben dus geen van allen ervaring met stoomtractie.’ Het budget is beperkt, geeft Van den Broeke aan. ’We zijn afhankelijk van particuliere giften. We denken de restauratie voor slechts 60 000 euro te kunnen uitvoeren. Het begin is inmiddels gemaakt: de luchtpomp is al hersteld.’ De restauratie van de locomotief moet rond 2012 klaar zijn.
bron: www.deingenieur.nl