Voorwerk voor invoering Hoornse Reclamebelasting
ingevoerd op 2-8-2007
De Gemeente Hoorn heeft het bedrijf Legitiem BV opdracht gegeven de reclamevoorwerpen in de gemeente Hoorn te inventariseren. De inventarisatie is ten behoeve van de reclamebelasting.
Aangezien de medewerkers van Legitiem BV niet de aangewezen personen zijn om inhoudelijke informatie over de reclamebelasting te geven, kunt u voor meer informatie over de inventarisatie of de invoering van de reclamebelasting contact op nemen met de heer I.L. Wolking. Hij is telefonisch bereikbaar op het nummer 0229 252273.
Reclamebelasting algemeen:*
Reclamebelasting wordt geheven voor het doen van openbare aankondigingen die zichtbaar zijn van de openbare weg. Wat we onder openbare weg moeten verstaan, staat geschreven in artikel 4 van de Wegenwet. Er zijn veel voorwerpen waarmee openbare aankondigingen worden gedaan, zoals lichtbakken, vlaggen, spandoeken, reclameborden en logo’s. Reclamevoorwerpen die direct achter het raam worden geplaatst dienen ook te worden aangeslagen. Het mag voor zichzelf spreken dat de mate van zichtbaarheid doorslaggevend is.
Profijtbeginsel:
De reclamebelasting dient te worden aangemerkt als een profijtbelasting. De ondernemer heeft immers profijt bij het maken van reclame in de openbare ruimte. Het is dan ook juist dat de ondernemer voor dit nut een vergoeding betaalt aan de beheerder van de openbare ruimte. Echter meent de gemeente Hoorn dat een groot deel van de opbrengst bestemd dient te worden om het ondernemersklimaat te stimuleren.
Relatie met precariobelasting:
Volgens de verordeningen kan een reclamevoorwerp zowel op de openbare weg geplaatst worden, alsmede een openbare aankondiging zijn. Het voorwerp zou dus dubbel belast kunnen worden. Zodoende dient er vrijstelling opgenomen te worden (het zogenoemde anti-cumulatiebeding) in de verordeningen voor de precario- en reclamebelasting te worden opgenomen. Vuistregel zal worden dat in geval er van mogelijke cumulatie het voorwerp in beginsel wordt aangeslagen via de reclamebelasting.
De belastingplichtige:
De belastingplichtige is degene van wie, dan wel ten behoeve van wie openbare aankondigingen worden aangetroffen. Simpel gezegd degene die het meeste belang heeft bij de openbare aankondiging. Jurisprudentie heeft in grote mate uitgekristalliseerd wie aan te wijzen als de belastingplichtige. In het geval van een bord met de naam van een bekend product wordt het grootste belang gelegd bij degene die aangeeft dat hij of zij het product verkoopt of levert. In dat geval is dus niet de producent van het product degene met het meeste belang.
Tarifering en berekeningswijze:
De gemeente Hoorn gaat vermoedelijk voor de tarifering en berekeningswijze een klassesysteem hanteren. Hierbij wordt er voor bijvoorbeeld de eerste 15 vierkante meter aan openbare aankondigingen een bepaald bedrag geheven en voor elke vierkante meter meer, een bedrag per vierkante meter. Hieronder vindt u enkele voorschriften zoals die in de verordening over de berekeningswijze worden vastgesteld:
Voor de toepassing van het tarief wordt een gedeelte van een in deze verordening genoemde tijds- of andere eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Bij het hebben van openbare aankondigingen wordt de tot reclame of aankondiging dienende oppervlakte in aanmerking genomen, uitgedrukt in vierkante meters.
De oppervlakte van andere dan rechthoekige aankondigingen wordt gesteld op het product van de twee aangrenzende zijden van een om de aankondiging geplaatste denkbeeldige rechthoek.
Bij toepassing van een maandtarief zal in totaal per jaar niet meer worden geheven dan bij toepassing van het jaartarief voor dat jaar zou zijn geheven.
* Er kunnen uit deze tekst geen rechten worden ontleend. Waar zo nodig gelden de regels zoals die in de wet zijn vastgelegd.
Reactie: (Pieter van Hulst)
8-8-2007, 11:47
Beste Sasja, mea maxima culpa voor het verkeerd schrijven van jouw naam. Maar hou nu eens op met die flauwekul over je leeftijd, zo kinderachtig. Een inhoudelijke discussie kun je ook voeren zonder je anders voor te doen. En niets menselijks is mij vreemd, dus ik maak ook weleens taal- en/of schrijffouten. Op welke leeftijd ik van school ben getrapt is niet zo ter zake doende. Wat mij opvalt hier op Hoorngids is de agressie jegens anderen en de totale intolerantie. Als je, nogmaals, mijn bijdrage leest zie je een verwijzing naar de site en als je op Google "Rapport Detailhandel van de Commissie Stevens" in typt kom je vast een heel eind. Lees het rustig door. En misschien een leuk wetenswaardigheidje; belastingmaatregelen kunnen nooit door een gemeente zelf opgelegd worden, ze kunnen in de uitvoering van zon wet wel een bepaalde vrijheid hanteren, maar de belasting maatregel komt van de overheid uit. Den Haag dus. Dit was mijn laatste bijdrage want ik heb hier wel weer genoeg gezien en gelezen om me met deze vorm van dialogen niet te willen bezig houden. Je mag gerust weer reageren, ik lees het niet, Hoorngids is voor mij een gesloten boek. Note; Redactie van Hoorngids; complimenten hoor over de hoogwaardigheid van jullie site, triest dat dat totaal ondergesneeuwd wordt door het gebrul en geschreeuw in de reacties op onderwerpen. Het komt jullie site niet ten goede. Met vriendelijke groet.
Reactie: (Sasja.)
8-8-2007, 00:32
Beste Pieter,
In welke klas ben je zelf van school getrapt?
Waarom zou ik niet iets meer intresse in dit soort dingen mogen hebben, nog nooit van hoogbegaafde gehoord?
Ben ik niet, maar ik heb jou naam tenminste wel foutloos gescheven!
Als je het als Sacha zou schrijven zou ik nog minder erg vinden, maar als ½Rus doe je het dus gewoon zoals je zelf wilt!
Dat rapport, graag een link plaatsen zodat iedereen het kan lezen, ik wist niet beter of het kwam van de gemeente Hoorn af...
Ik heb hier tenminste een beter taalnivo dan op MSN , daar leer je alleen maar onzin!
Bedankt dat je mijn zo serieus neem, en twijfelde aan mijn leeftijd, teken dat ik het beter doe als de gemiddelde leerling!
Reactie: (Pieter van Hulst)
7-8-2007, 19:50
Beste Saje, pretendeer toch niet alsof je nog naar groep 8 moet. Je moet wel een erg genie zijn en je roept het wel erg vaak. Als je een antwoord wilt krijgen op je vragen, moet je ook de bijdragen van anderen eens lezen. Im wil het nogmaals speciaal voor jou herhalen; het Domein Rapport Detailhandel van de Commissie Stevens geeft volledig duidelijkheid aangaande dit onderwerp. Lijkt me dan wel zo handig als je het eerst leest. Tevens kun je een kijkje nemen op de site www.minderregels.ez.nl, of om met de woorden van collegas te spreken, leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel. En begrijpelijk ook. Voorkomt een boel zinloze discussies.
Reactie: (Sasja)
7-8-2007, 09:56
Beste Allemaal,
Zijn jullie wel volwassen?
Ik nog niet, maar dat Tandartsbordje, Dirk heeft gelijk, want er zijn groepspraktijken met reclame voor kunstgebitten en inplantaten!
We hebben het dus hier over, is het een naambordje of reclame, en de grenzen zijn vaag.
Een opmerking over de Citroën dealer, vele garages hebben een gekleurde band met slechts een klein stukje tekst, hoe rekenen we dit?
Ook de opmerking dat een lege etalage saai is, en juist reclame zoals de opgeplakte bloemen bij Deen/Aagje Deken mooier zijn dan de blauwe glazen van de Aldi...
Hoe worden vlaggen gerekend die wel eens hangen maar niet altijd?
Zo zitten er diverse punten in die eerste 3 reacties dus lees eens beter, alleen ik mag nog fouten maken omdat ik straks naar groep 8 moet!
Verbeter de wereld en begin eens bij jezelf!
Reactie: (Pieter)
6-8-2007, 11:09
Vanzelfsprekend gaat dit natuurlijk ook gelden voor de ongenuanceerde reclameuitingen van de politieke partijen in verkiezingstijd, toch?
Die borden etc. zijn altijd hinderlijk zichtbaar.
Reactie: (devries)
5-8-2007, 14:11
Haha leuk man ondernemer zijn in Nederland, je wordt van alle kanten leeggeplukt door achterlijke belastingen, wat voor mensen verzinnen dit soort idiote dingen, ik denk dezelfde mensen die van deze opbrengsten betaald moeten worden en dus per saldo helemaal niets bijdragen aan de economie !
Reactie: (Pieter van Hulst)
5-8-2007, 02:20
Jammer toch dat mensen maar wat brullen zonder enige kennis van feiten. Onderdstaande reacties lijken gevoed door emoties en nauwelijks door kennis van zaken. Ook voor het autobedrijf van dhr. van der Maat gelden dezelfde regels. De opmerking van ene Dirk kan ik al helemaal niet plaatsen.
quote De beelden bij Azië voor noem ik kunst, en dus is het geen reclame... unquote.
Of het kunst is meneer Dirk, daar valt over te twisten, het valt in ieder geval niet onder de noemer reclame uiting. Van de opmerking " een pijnlijke maagband operatie en een snacbar maakt reclame...." vraag ik me af wat dat voor relatie heeft met de belastingmaatregel en geachte wijze heer Dirk, het uithangbordje van de tandarts valt er ook niet onder. Volgens mij valt een (tand) artsen praktijk of andersoortige praktijken niet onder de detailhandel waarvoor deze maatregel bestemd is. Als u allen eerst het Domein Rapport Detailhandel van de Commissie Stevens eens gaat lezen of eens een kijkje neemt op www.minderregels.ez.nl, kom dan nog eens terug met kritiek. Dan weet u allen in ieder geval waar u het over heeft. En kritiek is er zeker (en terecht) op bestaande rapport. Maar een beetje lukraak wat roepen dient geen enkel nut en komt nogal dommig over. Veel plezier bij het verdiepen in deze wetgeving. Voor alle duidelijkheid; ondanks het feit dat ik politiek Hoorn in zijn geheel niet hoog heb zitten en het college van B&W een stelletje veredelde amateurs en omhoog gevallen ijdeltuiten vind, is deze belasting maatregel een algemene en niet door de gemeente Hoorn in het leven geroepen, maar door het rijk. Waarvan akte.
Reactie: (Sasja.)
4-8-2007, 16:18
Gaan we nu een bepaalde Garage extra controleren of deze meer heeft dan...?
Dit merk heeft tevens iemand als Wethouder, dus dit houden we extra in de gaten.
Reactie: (Gozik)
4-8-2007, 16:16
Dus als ik het goed begrijp, een klein naambordje van tandarts is gelijk aan bijna 15 meter neon reclame die nog lichteffecten kan geven ook!
D!RK heeft gelijk, er moet een ontheffing komen onder 1m want dit is onzin, of je nu veel of weinig verkoopt, en zonder duidelijke reclame gaan zowel klanten als leveranciers zoeken, en dat verstopt de binnenstad!
Op de website van Hoorn is ook geen enkel bericht over hoeveel het per pand kost!
En 1 miljoen hopen ze op te halen, maar wat koste die controle?
Ook word er niet gekeken of het een groot en rendabel bedrijf is of een kleine zelfstandige.
Reactie: (D!RK)
4-8-2007, 16:00
15 vierkante meters?
Dit betekend dat 99% van de bedrijven gewoon een standaard bedrag betaalde, en wat is reclame?
Alleen de supermarkt die posters met weekaanbiedingen maakt moet dan betalen, en de etalage is gratis?
Wat doen we met garages, soms is de balk rondom met slechts klein stukje naam erin, en de rest als decoratie, vele tientalle meters...?
De beelden bij Azië voor noem ik kunst, en dus is het geen reclame...
Verder is deze moment opname niet eerlijk, als de supermarkt die altijd alles volplakte toevallig niets heeft, en de garage wegens introduktie extra veel op de ramen?
Als bepaalde winkels blinde ramen reclame vrij maken word het wel saai, maar goedkoper!
En wat doen ze met die verhuurde borden, aan de lantaarns?
Je zal maar net thuiskomen van een pijnlijke maagband operatie en een snacbar maakt reclame....
Deze hebben ook vele meters, dus dan die ook, want anders gaan sommige de gevel reclame vrij maken en doen het op autos en ik wil geen grote bestelbus met reclame die kostbare parkeer ruimte inpikt.
En wat doen we met de Tandarts, heeft ook een bordje, maar bepaald geen echte reclame?
Wel een bedrijf, en het is juist noodzakelijk dat je een bedrijf kunt vinden, zoeken veroorzaakt ook overlast aan doorgaand verkeer.
Of alles eerlijk gebeurd betwijfel ik verder nog, wat doen we met de Politie, heeft ook lichtreclame, en het gemeente huis zelf heeft ook iets op de gevel???
Verder vind ik dat je ook het minium tarief moet melden, maar ik had graag een vrijstelling gehad onder een bepaalde maat.