Gemeente vindt spoortunnel Keern te duur

ingevoerd op 11-6-2007

B en W hebben het Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn vastgesteld. Het plan bevat de maatregelen die de komende 10, 15 jaar nodig zijn om te voorkomen dat het verkeer op de hoofdwegen in en rond Hoorn gaat stagneren en dat daardoor de bereikbaarheid van Hoorn in het gedrang komt. Het woord is nu aan de gemeenteraad. Om zich over het plan uit te spreken en de benodigde financiën beschikbaar te stellen.
 
Behandeling in de raadscommissie vindt plaats op dinsdag 19 juni; behandeling in de gemeenteraad volgt op dinsdag 3 juli.

De totstandkoming van het Masterplan is een interactief proces geweest, waarbij inwoners en belangenorganisaties inbreng konden leveren middels een enquête, een klankbordgroep, inloopspreekuren en een stadsgesprek.

Maatregelen
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de volgende maatregelen:
instemmen met alternatieve routes naar de parkeerlocaties Pelmolenpad en Transferium ter ontlasting van het Keern;
afzien van een tunnel als oplossing voor de problematiek op het Keern;
intrekken van het 4 jaar oude voornemen om het Keern direct ten noorden van de Provincialeweg voor autoverkeer af te sluiten; open laten van het Keern-noord voor het verkeer;
instemmen met het niet doortrekken van de Geldelozeweg vanaf het Keern tot aan de toekomstige Westfriese Parkweg;
instemmen met de huidige inrichting van de T-aansluitingen bij de Maelsonstraat en de Van Aalstweg met de Provincialeweg; niet overgaan tot reconstructie tot één kruispunt;
instemmen met het binnen de bebouwde kom brengen van de Provincialeweg en verlagen van de maximum snelheid naar 70 km/uur;
niet doorvoeren van een verdubbeling van de Provincialeweg tussen de Willemsweg en de Oostergouw;
instemmen met een 30+/50- inrichting van de linten in Zwaag en Blokker.

Financiën
De totale kosten van uitvoering van de opgesomde maatregelen belopen 10 miljoen euro. Een deel van dat bedrag is of komt beschikbaar via afzonderlijke projecten. Voor een aantal projecten is nog geen kostenraming voorhanden. De raad wordt gevraagd om vanaf 2007 voor uitvoering van het Masterplan een ‘reserve infrastructuur’ in te stellen.

Bereikbaarheid van de binnenstad

Het Keern is de belangrijkste toegangsweg voor bezoekers van de binnenstad. Een tunnel onder het spoor door zou de verkeersafwikkeling in de omgeving van het spoor verbeteren. Het is echter de vraag of de hoge investeringskosten (ruim 20 miljoen euro) opwegen tegen de voordelen, aangezien het kruispunt met De Weel een knelpunt blijft. De bereikbaarheid van de binnenstad verbetert hierdoor nauwelijks.

Het lijkt beter om de verkeersintensiteit op het Keern te beperken door ontsluiting van het Pelmolenpad via Dampten en ontsluiting van het (te ontwikkelen) stationsgebied via de Maelsonstraat. Beide alternatieve ontsluitingen dragen bij aan een betere verkeersafwikkeling ter hoogte van het spoor. Een en ander is afhankelijk van de wijze waarop het stationsgebied en het Pelmolenpad verder ontwikkeld worden.

Bereikbaarheid van Risdam-Zuid
 
Om de doorstroming op de nieuwe turborotonde bij de Blauwe Berg veilig te stellen, is het niet verstandig om de Geldelozeweg door te trekken naar de nieuwe ontsluitingsweg van het vrijetijdspark, de Westfriese Parkweg. Een doorgetrokken Geldelozeweg kan ook gaan fungeren als aantrekkelijke alternatieve (sluip)route voor de Provincialeweg.

Het noordelijk deel van het Keern blijft open voor autoverkeer. Het voornemen om het Keern direct ten noorden van de Provincialeweg af te sluiten, wordt ingetrokken.

De T-aansluitingen van de Maelsonstraat en de Van Aalstweg met de Provincialeweg worden niet omgebouwd tot één kruispunt. Zo’n reconstructie biedt geen voordelen voor de verkeersafwikkeling en is om die reden niet zinvol.
De functie van de Provincialeweg

De Provincialeweg moet binnen de bebouwde kom worden gebracht. De snelheid wordt verlaagd naar maximaal 70 km per uur. De weg wordt daarmee ook meer onderdeel van de stad in plaats van een barrière.

Er komt geen verdubbeling van de Provincialeweg tussen de Willemsweg en de Oostergouw.

De linten in Zwaag en Blokker
 
De Dorpsstraat, Koewijzend, Bangert en Westerblokker moeten worden ingericht als linten met een regime van 30 tot 50 kilometer per uur. De maximum snelheid blijft 50 kilometer, maar de inrichting zou moeten wijzen op de wenselijkheid van rijden met een lagere snelheid.
Om doorgaand (sluip)verkeer op het gedeelte Dorpsstraat tussen de Zwaagmergouw en de Oostergouw te voorkomen zijn aparte maatregelen nodig. Rekening moet worden gehouden met gebruik door het openbaar vervoer en de nood- en hulpdiensten. Bovendien moet de overlast voor de aanliggende bedrijven tot een minimum beperkt blijven.
De entrees vanaf De Strip (de nieuwe ontsluitingsweg van Bangert en Oosterpolder) naar de dorpslinten in Zwaag en Blokker moeten zodanig worden vormgegeven, dat zij doorgaand verkeer weren.

Overige maatregelen

In een aantal straten moet de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur. Het gaat om Beurtschip, Postiljon, Krijterslaan en Kolenbergstraat.
Langs een aantal wegen ontbreken nu fietsstroken. Die moeten er wel komen: op de Geldelozeweg, Maelsonstraat, Hoge Vest, Noorderveemarkt, Het Erf, Porder, Berkmergouw, De Lange Akker, De Opgang, De Lange Akker, De Factorij, Kloosterhout, Scheldeweg, Volkerakweg, Haringvlietweg en Diezeweg. Langs de Liornestraat en J.D. Pollstraat gaat het om vrijliggende fietspaden.

Op de Zwaagmergouw komen drie extra rotondes: bij de Blokmergouw, Poortwachter en Dorpsstraat. Ook komt er een rotonde op de kruising IJsselweg/Dinkelweg.
De rotonde Grevelingenweg/Oosterscheldeweg wordt zodanig gereconstrueerd dat fietsers voorrang krijgen. Ook de fietsoversteken bij de kruisingen IJsselweg/Kloosterhout en Oostergouw/Nieuwe Steen worden veiliger gemaakt.
Twee rotondes verdwijnen om plaats te maken voor een kruising die is voorzien van een verkeersregelinstallatie. Het gaat om de rotondes Oostergouw/De Factorij en Zwaagmergouw/Nieuwe Steen. Hier is een rotonde op termijn niet afdoende voor de  verkeersafwikkeling.
De kruising Van Dedemstraat/Maelsonstraat wordt gereconstrueerd tot voorrangskruising.

Op een aantal plekken wordt de doorgaande route gewijzigd. Dit speelt op de kruisingen Oostergouw /IJsselweg, Dinkelweg /Maasweg /Grevelingenweg, Keern /Westfriese Parkweg, Zwaagmergouw /Berkmergouw (in uitvoering).

Reacties
Reactie: (La Raza)
19-6-2007, 12:35
Bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Dat levert geld op voor de gemeente. Infrastructuur echter, dat kost alleen maar. Maling hebben aan de inwoners van de gemeente heet zoiets. Op naar het volgend prestigeproject: Wat zal het nu weer worden? Een schouwburg met indoor schaatsbaan misschien?

Reactie: (PE Filleen)
13-6-2007, 01:11
Natuurlijk is er geen geld meer. Dat hebebn ze betaald aan die schreeuwlelij van een Jan Smt, die hier zo nodig zijn zakken moet komen vullen. Voor dat geld waren we al een aardig eind op weg met de spoortunnel. En ik had gratis gezongen. Voor Hoorn.

Reactie: (Viktor Bansdorp)
12-6-2007, 23:33
De gemeente Hoorn verzuimt op grove wijze te investeren in de infrastructuur!

iedere dag is het voor mij een crime om Amsterdam uit te komen, dat is een gegeven. Maar als ik in de morgen en de avond naar Hoorn wil komen is het nog veel slechter.

Hoorn bouwt vele woningen en wil bedrijven hier vestigen, maar investeren in de infrastructuur: Ho maar!

Ik heb de afgelopen verkiezingen op de VOCH gestemd. Dze partij zit in het college en wat zie ik!? De tunnel onder het Keern waar zij een groot voorstander van zijn en hun plan voor de kruising bij het Keern is compleet vergeten.

Meneer Van der Maat, lijsttrekker VOCH en wethouder heeft de boel op grove wijze belazerd!! dze partij is ieder geloofwaardigheid kwijt!
Een grote Schande en ik zal nooit meer op deze club stemmen! Het pluche voelt wel lekker warm aan denk ik dan maar en de burger is de pisang!

Reactie: (D1RK)
12-6-2007, 16:59
Helaas moet ik de gemeente gelijk geven, ik was ook voor de tunnel, maar als ik enkele meters verder toch vast sta, en daar is geen ruimte voor veel verkeer.
Dus alleen ingang grote waal zou verbeteren...

Gratis bussen van de buitenwijken naar de binnenstad, zowel onze Horinezen als regio heeft daar voordeel van, dus buitenkant parkeren, en de binnenstad zo duur maken dat het niet intressant word, en je wel met die ruimte en file besparende bus moet!

Ik zit graag in eigen auto, maar helaas word ik dan ook gedwongen tot het busje komt zo....
Verder zullen ze dan ook meer fietsen, dus anti auto beleid zou dan toch goed zijn, en ik ben niet eens van Groen Links, meer een ANTI G.L Tractor liefhebber!

Reactie: (Edkar)
12-6-2007, 14:45
Ik krijg een beetje het idee dat de iets duurdere maar kwalitatief interessante verbeteringen voor goedkopere lapmiddelen moeten wijken, waar de bereikbaarheid niet mee gediend is. Als je je infrastructuur aantrekkelijk wilt maken voor economisch aantrekkelijke doelen moet je wel durven te investeren. Die durf is er kennelijk niet binnen de huidige gemeenteraad