Hoornse CDA-fractie verrast door sluiting fietspad nieuwe wijk
ingevoerd op 17-10-2006
Het CDA in Hoorn is verbaast. Verbaast over de sluiting van het fietspad naar de nieuwe Hoornse wijk Bangert en Oosterpolder. De route moet worden gebruikt voor bouwverkeer en daarom moeten de inwoners van de nieuwe wijk tot eind 2007 een heel stuk omfietsen. Voor het CDA kan dit niet: ”College, wij zijn eigenlijk nog steeds niet bekomen van de verbazing. U creëert een fietspad en alsof iedereen op het stadhuis vergeten is dat er nog bouwverkeer komt, sluiten we het fietspad even later eenvoudig weer af en laten mensen de komende1 ½ jaar omfietsen om naar de voor-zieningen in Zwaag te kunnen gaan.”
Lees hieronder de volledige brief die de fractie naar B&W heeft verzonden.
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van Hoorn
Datum: 16 oktober 2006
Betreft: Art 43-vragen m.b.t. het afschaffen van het fietspad B&O - Dorpsstraat
Geacht college,
De fiets is in Hoorn mateloos populair. Meer dan in andere steden kiezen onze inwoners ervoor om zich binnen onze gemeente te verplaatsen per fiets i.p.v. met de auto. De fiets is derhalve in Hoorn verreweg het belangrijkste vervoermiddel. Gelukkig maar, want Hoorn zou anders al dicht-geslibd zijn; en hoeveel parkeerplaatsen zouden we er bij moeten maken? Voor het CDA-Hoorn is dit al jaren aanleiding om de fiets en het gebruik daarvan te blijven stimuleren ten opzichte van het gebruik van auto’s. Daarom kiest het CDA nog steeds voor het aanleggen en onderhouden van goede en logische fietsroutes. Ruim baan voor de fiets!
Zoals bekend pleit het CDA er ook steeds voor om bij het bouwen van een stad, woonwijk of be-drijventerrein etc. prioriteit te geven aan de aanleg van wegen, fietspaden en voetpaden voordat er iets wordt gebouwd. Eerst de infrastructuur en dan bouwen. Dat is voor ons de enige juiste volgorde. Wijk je daar vanaf dan haal je hinder en overlast op je hals.
Op welke wijze moeten de bewoners van de Bangert en Oosterpolder hun nieuwe wijk in en uit met de auto? Via een bedrijventerrein! En de tijdelijke aansluiting van de wijk op de Westfrisia-weg is ook al vertraagd. “Bangert en Oosterpolder wordt echt een kwalitatieve nieuwbouwwijk”, zei wethouder Hansen bij herhaling. In Hoorn hanteren we dus nog steeds de verkeerde volgorde.
Gelukkig is het voor de fietser iets beter geregeld, dachten we. Totdat we op 5 oktober jl. een persbericht van uw college ontvingen:
“Onlangs is gestart met het bouwrijp maken van fase 1b van Bangert en Oosterpolder. Dit deel van de wijk ligt in de zuidwesthoek van fase 1, tussen de Dorpsstraat en het bedrijventerrein de Marowijne. Voor de zomervakantie heeft de gemeente al zand en grond aangebracht op de toekomstige straten in dit gebied. Tijdens het bouwrijp maken en de woningbouw zal het huidige fietspad naar de Dorpsstraat in gebruik komen voor bouwverkeer. Een combinatie met langzaam verkeer is dan niet meer mogelijk uit het oogpunt van verkeersveiligheid. Daarom wordt het fietspad half oktober afgesloten voor alle verkeer uitgezonderd bouwverkeer. Voor de fietsers die gewend waren over dit fietspad naar de Dorpsstraat te rijden om bijvoorbeeld bij scholen of winkels te kunnen komen, betekent dit dat zij tot het einde van de bouw moeten omrijden via Vredemaker, Heemraad, en Dijkgraaf naar de fietsaansluiting parallel aan de Strip die uitkomt op de Dorpsstraat.
Eind 2007 is de woningbouw zo ver gevorderd dat het ‘oude’ fietspad weer in gebruik komt voor fietsers. Het blijft daarna een permanente verbinding voor langzaam verkeer naar de Dorpsstraat en de rest van Bangert en Oosterpolder ten zuiden daarvan.”
College, wij zijn eigenlijk nog steeds niet bekomen van de verbazing. U creëert een fietspad en alsof iedereen op het stadhuis vergeten is dat er nog bouwverkeer komt, sluiten we het fietspad even later eenvoudig weer af en laten mensen de komende1 ½ jaar omfietsen om naar de voor-zieningen in Zwaag te kunnen gaan.
Wat het CDA betreft gaat dit wel erg makkelijk. Hoe dit voor de bewoners uitpakt die dus moeten omfietsen, of die hierdoor bijv. vaker de auto pakken om naar de supermarkt en basisscholen te gaan, of er daardoor meer parkeeroverlast ontstaat, dat neemt u allemaal voor lief? Of is dit om te wennen aan de rampzalige situatie van het nog lang niet realiseren van de voorzieningen langs de Strip?
Zolang bewoners in hun eigen wijk geen scholen, supermarkten en andere voorzieningen hebben zijn ze aangewezen op de voorzieningen in Zwaag. Het is al vervelend genoeg dat de ontwikkeling van het centrumgebied in de Bangert/Oosterpolder is vertraagd, maar het minste waar de gemeente dan voor moet zorgen is een goede fietsroute naar supermarkt en scholen in Zwaag.
Het CDA vindt dat dit zo niet kan en wil dat er met spoed een tijdelijk fietspad wordt aangelegd totdat het reguliere fietspad gereed is. Wij denken dat zoiets mogelijk is, bijvoorbeeld in de om-geving van de tennisbaan.
In dit kader willen wij u de volgende vragen stellen:
1. Heeft u voorzien dat het tijdelijke fietspad moest worden opgeofferd ten bate van bouw-verkeer en dat fietsers daardoor aanzienlijk moeten omrijden om de voorzieningen in Zwaag te kunnen bereiken? En zo ja, waarom is de raad daar niet vooraf over geïnfor-meerd?
2. Zijn de bewoners geïnformeerd over het afsluiten van het fietspad?
3. Heeft u overwogen om een alternatief tijdelijk fietspad aan te leggen (voordat u het huidi-ge afsloot)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom heeft u besloten dit niet te doen?
4. In andere gevallen gebruikt u de Commissie Stad en Ruimte om dilemma’s te ‘delen’? Waarom heeft u dit in dit geval niet gedaan?
5. Bent u alsnog bereid om een alternatief fietspad te realiseren dan wel hiervoor met een voorstel te komen?
Uw antwoorden zien wij met belangstelling tegemoet.
Hoogachtend,
Namens de CDA-fractie,
w.g.
Cor Schaap Johan van der Tuin