Brief aan Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)

Column Wally Ooms in Nieuwsblad Hoorn oktober 2024

De gemeente Hoorn heeft zich tot het uiterste ingespannen om te voldoen aan de wens van het COA tot het oprichten van een asielopvang. Dat is niet gelukt. Hoorn zelf zit propvol en de buurgemeenten zien gezamenlijke opvang niet zitten. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Hoorn aan het COA aangeeft dat we simpelweg de ruimte niet hebben om asielopvang te realiseren. Dat zou kunnen middels onderstaand schrijven.


Geachte directie
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: onze bereidheid om asielopvang te regelen is groot, onze mogelijkheden nihil. 
We hebben als gemeente Hoorn het verzoek gekregen om asielopvang te regelen voor 399 asielzoekers. Direct na ontvangst van dit verzoek zijn we met inzet van verschillende medewerkers aan de slag gegaan om in kaart te brengen waar de mogelijkheden lagen. Daaruit kwamen 21 opties voort, waarvan het merendeel al direct afviel vanwege onuitvoerbaarheid. Wat overbleef waren vijf locaties, die bij nadere bestudering teruggebracht moest worden tot twee plekken. Deze beide locaties bevinden zich aan de randen van onze gemeentegrenzen, waarvan één zelfs daarbuiten.
We hebben met buurgemeente Koggenland getracht om gezamenlijk tot asielopvang te komen, hetgeen door onze gemeenteraad werd ondersteund, maar niet door de gemeente Koggenland, waarvan de gemeenteraad van mening is dat er binnen het eigen grondgebied mogelijkheden zijn voor kleinschalige opvang. De andere locatie betreft een perceel, waarvan een deel in gebruik is als begraafplaats en het andere deel eenzelfde bestemming heeft. De gemeente Drechterland heeft ons ooit deze grond afgestaan onder de voorwaarde dat er nimmer sprake zou zijn van een andere bestemming, zoals woningbouw of asielopvang. De gemeente Drechterland onderzoekt mogelijkheden op het eigen grondgebied. 

We zitten als gemeente dan ook klem. Deze situatie is al vele jaren zo en om die reden zijn we met buurgemeenten in gesprek om uitbreiding onzer gemeentegrenzen mogelijk te maken. Hoorn moet het doen met een schamele 20 km2 voor meer dan 75.000 inwoners. Koggenland daarentegen heeft een oppervlakte van 80 km2 voor 23.000 inwoners. Drechterland heeft 59 km2 voor 20.000 inwoners en Medemblik heeft 121 km2 voor 46.000 inwoners. In tegenstelling tot onze gemeente is er dan ook voldoende ruimte in de omliggende gemeenten.

We zitten dan ook al een lange reeks van jaren klem met onze woningbouwopdracht. Deze  kan slechts worden uitgevoerd door te bouwen op zogeheten inbreilocaties, wat door de bevolking steevast wordt aangeduid als ’volproplocaties’. Recent hebben we onwenselijke opties moeten beoordelen, waarbij gebouwd moet worden pal tegen de Provincialeweg aan. Bij andere locaties moeten speelveldjes worden opgeofferd en honderden bomen, hetgeen later gecompenseerd zou  moeten worden.
We kunnen dus geen kant op en willen u dan ook dringend verzoeken de opdracht tot het zoeken naar mogelijke opvanglocaties in te trekken. Hoezeer ons dat ook aan het hart gaat.

Voorkeurslocatie carpoolplaats A7 Voorkeurslocatie carpoolplaats A7

Reacties
Reactie: (Hester Vos)
1-11-2024, 16:47
Beste Wally, je hebt jouw brief keurig geformuleerd. Echter, je ziet iets over het hoofd. Hoorn is niet echt een uitzondering. Er zijn veel gemeenten waar nog maar weinig ruimte is voor bouw binnen de gemeentegrenzen. Zie de lijst hieronder. Hoorn zal net als andere gemeenten aan de plicht van opvang moeten voldoen. Mvrgr, Hester Amsterdam - Door de dichte bebouwing en de natuurlijke grenzen van het water en omliggende gemeenten, is er in Amsterdam nog maar weinig ruimte voor grootschalige nieuwbouw. Het beleid richt zich vaak op herontwikkeling en verdichting van bestaande wijken. Rotterdam - Rotterdam heeft door de aanwezigheid van havens, industriegebieden en bestaande bebouwing weinig plek voor uitbreiding. Ook hier ligt de focus op binnenstedelijke verdichting en herontwikkeling van oude havengebieden. Utrecht - Utrecht kampt met ruimtegebrek, aangezien de stad volledig is omringd door beschermde natuur- en landbouwgebieden. Nieuwe woningbouwprojecten moeten vooral binnen de huidige stadsgrenzen worden gerealiseerd. Den Haag - In Den Haag is de bouwruimte eveneens beperkt door de nabijheid van de kust, bestaande woonwijken en natuurgebieden. Er wordt vooral ingezet op het verhogen van de dichtheid door middel van hoogbouw en renovatieprojecten. Haarlem - Door de nabijheid van beschermde natuurgebieden en de Noordzee, is uitbreiding lastig. Haarlem zet daarom in op herontwikkeling van bestaande locaties. Leiden - Leiden is relatief klein en omringd door bebouwing en beschermde gebieden, waardoor er weinig ruimte overblijft voor nieuwbouw. Dit zorgt voor een focus op binnenstedelijke verdichting. Amstelveen - Gelegen nabij Amsterdam en Schiphol, is Amstelveen nagenoeg volgebouwd. Verdere uitbreiding wordt beperkt door de aanwezigheid van het Groene Hart en Schiphol-beperkingen. Breda - Deze stad in Noord-Brabant heeft beperkte uitbreidingsmogelijkheden, en richt zich steeds meer op herontwikkeling en binnenstedelijke verdichting. Delft - Delft heeft een kleine oppervlakte en is omgeven door stedelijke en groene gebieden, wat betekent dat nieuwbouw voornamelijk binnen de bestaande stad moet plaatsvinden. Eindhoven - Door de grote vraag naar woningen en de beperkte ruimte zet Eindhoven vooral in op verdichting en transformatie van bestaande industriële terreinen en binnenstedelijke locaties.