HOORNGIDS HOORN | De gemeente Hoorn vernieuwt de riolering in een groot deel van Hoorn-Noord en het Venenlaankwartier. Inmiddels is de Johannes Poststraat aan de beurt. De officiële start van deze werkzaamheden werd vandaag gevierd met een aftrap door bedrijfsleider Gerard Murck en assistent-uitvoerder Rana van Dijk van BAM Infra Regionaal West, samen met wethouder Dick Bennis en projectleider Gert Hartog van de gemeente Hoorn.
Het vernieuwen van het riool en het opnieuw inrichten van de Johannes Poststraat is een belangrijk onderdeel van de wijkvisie Hoorn-Noord/Venenlaankwartier 2017 - 2037. De gemeente is in juni 2023 gestart met het vernieuwen van de riolen aan de Willemsweg, Boelisstraat en Van Beijerenstraat. Er wordt zowel onder als boven de grond gewerkt, zodat beide wijken klaar zijn voor de toekomst en het veranderende klimaat.
Toekomstbestendig
In het nieuwe riool wordt regen- en rioolwater gescheiden. Het nieuwe riool is toekomstbestendig en beter voorbereid op extreem weer. Omdat er in de toekomst meer hoosbuien worden verwacht, wordt in het vernieuwde riool het regenwater apart afgevoerd. Ook komt er een drainage om de grondwaterstand beter te beheersen. Het vernieuwde riool in de Johannes Poststraat wordt als eerste aangesloten op het nieuwe rioolgemaal en de persleiding dat is aangelegd voor de wijk Hoorn-Noord. De werkzaamheden aan de Johannes Poststraat duren nog tot kerst 2025.
Nieuw groen en spelen
Niet alleen het riool wordt vernieuwd. Wethouder Dick Bennis: “Ook de groenstrook, verlichting en de speelvoorzieningen langs de Johannes Poststraat gaan we vernieuwen. Met bewoners is gewerkt aan een nieuw plan voor deze centrale plek in Hoorn-Noord. Dichtbij de scholen komt een speelplek waar jonge kinderen veilig kunnen spelen. Het klimmen en klauteren voor oudere kinderen gebeurt in en over een wadi: een groenstrook die water kan vasthouden bij hevige regenval.”
Het nieuwe voetbalveld op de hoek Johannes Poststraat en de Sint Laurentiusstraat ligt centraal tussen deze speelgebieden in en biedt ook ruimte voor basketballen en skaten. De groenstrook wordt ingericht met bloemenmengsels en hoog gras zodat het geheel een natuurlijke en kleurrijke uitstraling krijgt.
Veilige fietsroute
Wethouder René Assendelft: “De Johannes Poststraat is een belangrijke weg in de wijk. Ook voor fietsers. Deze weg willen we voor fietsers aantrekkelijker en veiliger maken. Dit is onderdeel van het Actieplan Fiets 2024 - 2028 om de kwaliteit van ons fietsnetwerk te verbeteren. Op de Johannes Poststraat delen gemotoriseerd verkeer en fietsers dezelfde rijbaan. Dit maakt het risico op ongelukken groter. We gaan de snelheid verlagen van 50 km/u naar 30km/u. Dat doen we onder andere door een andere inrichting van de weg met klinkers in plaats van asfalt. Door het snelheidsverschil tussen gemotoriseerd verkeer en fietser te verkleinen, wordt het veiliger voor fietsers.”
Onderzoek en evaluatie nieuwe inrichting
De gemeente Hoorn doet mee aan een onderzoek waarin de resultaten van een nieuwe inrichting en snelheidsverlaging wordt gemeten. Dit is een gezamenlijk onderzoek met zeven andere gemeenten die dezelfde projecten uitvoeren. Het gaat om snelheidsmetingen, intensiteits-tellingen en het verzamelen van ervaringen van fietsers via onderzoeken op straat. De resultaten van dit onderzoek kunnen worden gebruikt om de landelijke richtlijn voor dit soort wegen verder te ontwikkelen.
Energietransitie
Naast het vergroten van de verkeersveiligheid is er nog een reden om klinkers te gebruiken. In het ontwerp van het riool is namelijk rekening gehouden met de toekomstige energietransitie. Door klinkers te gebruiken is het eenvoudiger en goedkoper om de weg te openen voor deze werkzaamheden dan wanneer de weg geasfalteerd zou zijn.
Kijk voor meer informatie over het vernieuwen van het riool op www.hoorn.nl/hnv (http://www.hoorn.nl/hnv). Daar vind je ook het ontwerp van de nieuwe speel- en groenstrook.
Foto Marcel Rob: De officiële aftrap van de werkzaamheden in de Johannes Poststraat met op de voorgrond van links naar rechts bedrijfsleider Gerard Murck, assistent-uitvoerder Rana van Dijk, beiden van BAM Infra Regionaal West, wethouder Dick Bennis en projectleider Gert Hartog van de gemeente Hoorn