Parkeertarieven gaan omhoog, kritiek van insprekers, commissie in meerderheid tevreden

Commissievergadering 8 oktober

HOORNGIDS POLITIEK – VERSLAG PETER URSEM | Het rijden met de auto door de Hoornse binnenstad moet volgens groengezinde fracties verminderd worden. Eén van de maatregelen om dat te bereiken is de verhoging van de parkeertarieven in de binnenstad.

Vanuit de groep van winkeliers klinkt dan vaak het argument dat dit bezoekers aan de binnenstad zal afschrikken, wat kan leiden tot omzetverlies. Voor bezoekers van het Museum van de 20e Eeuw zou het bezoek aan het museum door de hoge parkeertarieven erg duur kunnen worden. De OSH (Ondernemers Samenwerking Hoorn) vreest dat wanneer de goedkopere parkeerterreinen zoals het Pelmolenpad snel zullen vol staan, bezoekers aan de stad zijn aangewezen op duur parkeren in de binnenstad. De vereniging hoopt erop dat het hogere tarief een uur later ingaat. Zij bepleiten ook een flexibeler omgaan met parkeerplekken voor vergunninghouders, om zo tot meer parkeerplekken te kunnen komen.

Insprekers
De behandeling van dit onderwerp wordt voorafgegaan door de inbreng van vier insprekers. Jan Siepert, voorzitter van de bridgeclub die in de stad haar bijeenkomsten heeft, vreest dat het deelnemen door de parkeerkosten onmogelijk dreigt te worden. Het parkeren na 18.00 uur zou naar zijn mening gratis moeten zijn. De gemeente maakt het parkeren voor de vereniging op dit moment nog dragelijk.

Arie Rotteveel van de biljartclub hoopt de gemeente zo ver te bewegen om het Achterom in een goedkoper parkeertarief te krijgen. De club raakt op dit moment al heel wat leden kwijt door het parkeertarief. Een andere locatie voor de activiteiten is nu niet in het zicht.

Dhr. Brouwer is voor het verhogen van de parkeertarieven in de binnenstad, zodat het verkeer en met name het zoekverkeer, een stuk zal verminderen. Met pendelbusjes zouden mensen vanaf parkeerplaatsen aan de rand van de stad naar en van het centrum gebracht kunnen worden. Het Kerkplein moet autovrij worden.

Mening van de fracties
Tevredenheid over het voorstel is er bij Rob Brandhoff (CDA) en ook over de verstrekte verenigingsvergunningen, waardoor voor deelnemende leden parkeren draagbaar blijven. Wat meer wordt verdiend moet wel weer besteed worden om de parkeerkosten voor de gemeente makkelijker te maken. De woordvoerder van ÉénHoorn André van Beusekom kan op een paar kleine aanpassingen na instemmen met het voorstel. Menno Jas (Hart van Hoorn) wil een paar verhogingen van de tarieven iets beperken. Hij vreest toch wel een negatieve invloed op de omzet van de winkeliers. Het gratis parkeren in de ochtenduren in de parkeergarage bij het Jeudje ziet hij graag gehandhaafd. Evaluatie na één jaar acht hij noodzakelijk. Veel fracties sleutelen nog graag aan de parkeertarieven voor de verschillende gebieden.

Jeroen van der Veer (Sociaal Hoorn) geeft de wethouder, evenals een paar andere fracties, een compliment voor het raadsvoorstel, maar wijst op het probleem van bedrijven, zoals verwarmingsmonteurs, voor wie het helpen van klanten in de binnenstad een stuk duurder kan worden. Roy Drommel (GroenLinks) is blij dat er geen tarieven bestaan voor mensen die per fiets of lopend de stad bezoeken. Hij beveelt deze wijze van bezoeken van het centrum zeer aan.

Antwoord van wethouder Assendelft
Wethouder René Assendelft is blij met de reacties van de fracties en de geuite complimenten. Hij meent zo goed mogelijk te hebben ingespeeld op de opmerkingen die zijn gemaakt tijdens de informatieve sessies. Het verhogen van het duurste tarief na een uur parkeren moet de boodschap overbrengen dat de plekken daar vooral bedoeld zijn voor hen die maar korte tijd in de binnenstad moeten zijn. Hoe het effect zal zijn op het parkeergedrag in het komende jaar weet hij niet. Hij is voor het houden van een evaluatie. Hij is en gaat nog in gesprek met verschillende partijen, zoals bewoners van de Grote Waal. Het Pelmolenpad zal voorlopig nog (deels) beschikbaar blijven voor parkeren. De parkeergarage van de schouwburg wordt nog te weinig gebruikt en daar gaat hij nog mee aan de gang. Het instellen van pendelbussen zou wellicht ter sprake kunnen komen wanneer het parkeerterrein bij de ijsbaan intensiever gebruikt gaat worden. Hij is bereid om voor de verenigingen de scherpste randen weg te nemen en hij geeft aan in gesprek te willen blijven, maar hij waarschuwt wel dat tegemoetkomen niet oneindig is. 

Foto Veemarkt: Archief HoornGids
Foto Wethouder Assendelft: Peter Ursem

Parkeerplannen gemeente Hoorn Parkeerplannen gemeente Hoorn
Wethouder Assendelft over parkeerbeleid Wethouder Assendelft over parkeerbeleid