HOORNGIDS HOORN | De gemeenteraad van Hoorn blaast nieuw leven in haar Facebookpagina. Ook krijgt de gemeenteraad een eigen Instagram- en LinkedIn-profiel. Zo worden inwoners, pers en andere belangstellenden op de hoogte gehouden van het doen en laten van de volksvertegenwoordigers van Hoorn.
Zichtbaarder zijn
Een wens van de gemeenteraad is om zichtbaarder te zijn onder haar inwoners. In de Hoornse gemeenteraad zitten 35 raadsleden, die samen 13 politieke partijen vertegenwoordigen. Hier (https://hoorn.bestuurlijkeinformatie.nl/People/Profiles/ed49c9b7-f0ec-476f-a28e-53bdaa25670b) zie je wie er in de gemeenteraad zitten. Als de zichtbaarheid groter wordt, weten inwoners de gemeenteraad beter te vinden. De gemeenteraad vertegenwoordigt namelijk alle inwoners van Blokker, Zwaag en Hoorn. Ook wil de gemeenteraad laten zien hoe besluiten worden genomen en wat je als inwoner kunt doen om je mening te geven. Er bestaat al een handig handboek, maar ook social media kan hierbij helpen.
Opkomst gemeenteraadsverkiezingen
Het aantal mensen dat stemt bij gemeenteraadsverkiezingen loopt al jaren terug. In 2018 ging in heel Nederland 54,9% van alle stemgerechtigden naar de stembus. In 2022 was dat nog maar 50,1%. In Hoorn lag de opkomst onder dit landelijke gemiddelde, namelijk 46%. De gemeenteraad wil meer inwoners stimuleren om naar de stembus te gaan tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026. Dit lijkt nog ver weg, maar voorafgaand aan de verkiezingsdag wordt campagne gevoerd door de politici. Het is dus belangrijk dat inwoners weten op wie ze straks kunnen stemmen. Door op Facebook, Instagram en LinkedIn duidelijk te maken wie er in de gemeenteraad zit en wat een gemeenteraad voor haar inwoners doet, groeit hopelijk het vertrouwen in de lokale politiek en weten meer mensen de weg naar de stembus te vinden in 2026.
De gemeenteraad op X
Al een aantal jaar is de gemeenteraad te volgen op X. Op dit platform worden de ingediende raadsinstrumenten, vragen en de beantwoording daarvan gedeeld met de buitenwereld. Voor meer inhoud worden Facebook, Instagram en LinkedIn ingezet.