Zorgen over Warmtenet Kersenboogerd: 'Huurders niet meer laten betalen'

HVC  belooft betere communicatie

HOORNGIDS HOORN | Tijdens een niet-openbare informatieavond op 18 september voor de gemeenteraad van Hoorn zijn grote zorgen geuit over de aanleg van het warmtenet in de wijk Kersenboogerd. Dat blijkt uit een open brief van de drie raadsleden aan de bewoners van de wijk.

Raadsleden Ellen van der Knaap, Robert Vinkenborg en Lisa Klinkenberg (de laatste moest de vergadering op afstand volgen) trokken in de voorbereiding op de vergadering samen op “om te voorkomen dat 1.800 huurders straks onder de bus komen en meer voor hun energie moeten gaan betalen.”

Geen stuiver meer
Intermaris, wethouder Helling en HVC bezwoeren de politici dat de huurders geen stuiver meer gaan betalen: „En daar gaan we u aan houden”, aldus het drietal.
Er werd veel kritiek geuit op de communicatie rond de aanleg van het warmtenet en er werd beterschap beloofd. Intermaris kreeg lof voor hun sociale betrokkenheid. Intermaris komt veel problemen achter de voordeuren tegen en spoort de gemeente aan beter hun best te doen om de mensen te helpen.

Milieudoelen
HVC benadrukte de hogere milieudoelen van de aanleg van het warmtenet. De politici vroegen zich af: ”wat hebben de huurders daaraan? Ook het warmtenet wordt warm gestookt op gas. Het kan nog heel lang duren voordat wordt overgegaan op een duurzame energiebron.”

De open brief van de drie raadsleden aan de bewoners:
Verslag informatieavond over warmtenet voor gemeenteraad

Beste bewoners,
Op woensdag 18 september was er een informatieavond voor de gemeenteraad in Hoorn. Ellen van der Knaap (Hart van Hoorn) en ondergetekende (eenmansfractie HOP) waren aanwezig. Lisa Klinkenberg (HOE?!) volgde de vergadering op afstand wegens verkoudheid, maar had wel meegewerkt aan de voorbereiding. Samen hebben we veel kritische vragen kunnen stellen aan de vertegenwoordigers van HVC, Intermaris en de gemeente. Hoewel we dit zeer waarderen, blijven er zorgen en grote verschillen van inzicht.
De sprekers benadrukten dat het warmtenet een cruciale stap is naar een meer duurzame en ecologisch verantwoorde energievoorziening in Hoorn. Het zou bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
Wij vragen ons af: wat worden de huurders er eigenlijk beter van???

Transparantie
Het is teleurstellend dat deze belangrijke avond niet openbaar was. Daarom zorgen wij zelf voor de nodige transparantie door deze informatie te delen. Alle partijen garandeerden stellig dat de energiekosten van het warmtenet niet hoger zullen zijn dan die van gas. Aan die belofte zullen we HVC, gemeente en Intermaris houden. Afspraak = Afspraak! Het mag geen cent meer gaan kosten. Nu niet en over 20 jaar niet. De huurders is niets gevraagd en zij gaan gedwongen van het gas af.

Kritiek op communicatie
We hebben jullie talloze klachten over de slechte communicatie overgebracht. De sprekers erkenden dat de communicatie verbeterd kan worden en beloofden specifieke verbeteringen in de informatieverstrekking. Er is toegezegd om regelmatige updates te geven via nieuwsbrieven en buurtbijeenkomsten, en om een directere dialoog met de gemeenschap aan te gaan.

Overlast en technische uitvoering
Er zijn zorgen over de overlast die de werkzaamheden met zich meebrengen. Projectleiders beloofden de impact te minimaliseren door werkzaamheden zoveel mogelijk buiten piekuren om te plannen en door tijdelijke maatregelen te nemen om overlast te verminderen. Kritische vragen over de keuze van technologieën en de locatie van infrastructuur, zoals het plaatsen van warmtewisselaars nabij woonhuizen, werden met uitgebreide studies gerechtvaardigd.

Kosten en financiering
Er werd uitgelegd dat de kosten gedeeld worden tussen de gemeente, de uitvoerende bedrijven en de eindgebruikers via een transparant tariefmodel. Subsidies en overheidsfinanciering zouden ook worden ingezet om de financiële last voor individuele huishoudens te verminderen.

Onze aanbevelingen en commentaar
- Het is opmerkelijk dat er werd gesuggereerd nog globaler te communiceren naar de bewoners wanneer planningen niet gehaald worden. Bewoners zijn juist bij meer duidelijkheid gebaat. Als je een planning niet haalt, leg het gewoon uit. Dan ontstaat er meer begrip.
- Actualiseer de website: er staan nu informatieavonden voor in 2021 aangekondigd.
- Wij vonden dat de bezwaren van de bewoners gebagatelliseerd werden en teruggebracht tot voortkomend uit de overlast op dit moment: ”Dat is normaal in deze fase.” Dat vraagt echt om beter luisteren en de mensen serieus nemen.
- Ook leek niet goed door te dringen wat het plan om te beginnen met een dieselwarmtefabriek midden in een woonwijk gedaan heeft met jullie vertrouwen. Gelukkig zou Intermaris dat onzalige plan hebben weten te voorkomen. Maar er zal echt keihard gewerkt moeten worden aan het herstel van vertrouwen.
- Het lijkt ons ook goed dat de gemeente en Intermaris de belofte ”Niet-meer-dan-anders” schriftelijk aan iedere huurder bevestigen. Dan ligt het maar vast.
- We hebben het plan ’Kansen voor de Kersenboogerd’ om de situatie in de wijk en individueel te verbeteren. Intermaris loopt nu tegen problemen achter de voordeur aan en riep de gemeente op echt een tandje bij te zetten in de hulpverlening; of het nu gaat over schulden, mentale problemen of moeilijke persoonlijke omstandigheden.
- Dat Intermaris zich op menselijk vlak als een ’sociale’ volkshuisvester liet zien – die zich betrokken toont bij mensen in problemen - is hoopgevend.

Wij blijven de ontwikkelingen kritisch volgen.
Lisa, Ellen en Robert – raadsleden van de gemeente Hoorn.

Warmtenet AI Warmtenet AI