Fracties stellen vragen over problemen met HoornPas tijdens kermis

Ook klachten over de gebruiksvriendelijkheid van de app

HOORNGIDS HOORN | Tijdens de kermis in Hoorn hebben de fracties HOE?!, Fractie Tonnaer en Sociaal Hoorn klachten ontvangen van bezorgde bezoekers over de werking van de HoornPas. De pas, die bedoeld is om betalingen bij attracties te vergemakkelijken, bleek bij sommige attracties niet te werken. Bezoekers konden hierdoor niet overal betalen met hun HoornPas.

De raadsleden van de betrokken fracties hebben zelf een ronde langs de exploitanten gemaakt en ontdekten dat er veel onduidelijkheid heerst over het gebruik van de Hoornpas-app. Veel exploitanten waren niet op tijd geïnformeerd dat ze zich moesten aanmelden om via een app de pas te kunnen scannen. Bij sommige exploitanten werkte de app bovendien niet goed, waardoor ook zij de HoornPas niet konden accepteren.

Daarnaast gaven exploitanten aan dat het proces om zich aan te melden voor de app omslachtig was. Eén van hen, die al dertig jaar op de kermis staat, zei pas via een collega te hebben gehoord over het bestaan van de app en dat hij het systeem van muntjes veel eenvoudiger vond. Een andere exploitant die de app wel gebruikte, klaagde over de gebruiksvriendelijkheid en benadrukte dat het werken met muntjes beter functioneerde.

De fracties maken zich zorgen, vooral voor de kinderen voor wie een bezoek aan de kermis al niet vanzelfsprekend is, nu te maken krijgen met een onduidelijk systeem. Dit is niet de eerste keer dat er vragen zijn gesteld over de HoornPas; eerder waren er al problemen met het gebruik van de pas bij sportverenigingen.

De fracties hebben het college daarom de volgende vragen voorgelegd:

1) Dat er niet eenduidige communicatie is geweest met de kermis exploitanten aangaande de aanmelding voor de installatie van de scanapp waarmee zij de Hoorn pas kunnen gebruiken?

2) Dat een aantal exploitanten nee moeten verkopen, omdat de app niet werkte of men niet op de hoogte was van deze nieuwe manier van werken?

3) Dat een aantal exploitanten in contact hebben proberen te komen met de gemeente om de problemen die zij hebben met het gebruik van de app op te lossen, maar dat de gemeente niet is gekomen? Zo ja, wat kunt u hier op zeer korte termijn nog aan doen? Daarnaast willen wij van u graag het volgende weten:

4) Wat heeft u gedaan, nadat er eerder vragen zijn gesteld over het gebruik van deze app en de problemen die dit opleverde bij sportverenigingen?

5) Waarom is er niet extra ingezet op communicatie over het gebruik van deze nieuwe app en begeleiding van het gebruik van deze nieuwe app aan de exploitanten?

6) Heeft u gecommuniceerd met inwoners dat de pas niet bij alle attracties is te gebruiken?

7) Op basis van welke criteria heeft u attracties uitgekozen? Voorbeeld: bij de schiettent kan de pas wel worden gebruikt, maar bij het eendjes vangen niet.

8) Bent u ervan op de hoogte dat niet duidelijk is wie wel/ niet meedoet?

9) Bent u het met ons eens dat de kinderen, ouders en exploitanten hiervan de dupe zijn en hoe gaat u dit oplossen?

10) Wat gebeurt er met het niet opgemaakte geld op de pas?

De fracties hebben hun zorgen inmiddels gedeeld met wethouder Assendelft en hopen op een snelle oplossing, zodat kinderen alsnog kunnen genieten van de kermis zoals in voorgaande jaren.

Namens,

Arnica Gortzak - Fractie HOE?!
Marieke Rijk - Fractie Tonnaer
Kholoud Al Mobayed - Fractie Sociaal Hoorn

HoornPas HoornPas

Reacties
Reactie: (Kees)
17-8-2024, 00:04
Een kind van 2 wel erg jong om hier al mee over de kermis te gaan. Heb je geen oudere kinderen?

Reactie: (Rachid Ouarghi)
14-8-2024, 10:11
Hoi goeiemorgen ben gisteren met me dochter van 2 jaar over de kermis gegaan met de Hoorn pas waar 25 euro op stond ik zelf leef van een Wajong uitkering , eenmaal op de kermis kreeg ik in de gaten dat je nergens de pas kan gebruiken of dat je hoort van de kermis mensen dat ze de app niet hebben of dat ze zeggen dat de baas de app heb uiteindelijk heb ik alles uit eigen zak moeten betalen , eenmaal thuis ben ik naar de gemeente gegaan die gaven mij een kaartje en dat nummer belde ik kreeg de gemeente aan de lijn werd door verbonden en kreeg te horen dat er 22 attracties zijn in gekocht na het zien van welke zijn ingekocht dacht ik een kind van 2 kan daar maar van 1 ding gebruik maken de draai molen waar werd gezegd dat de baas de app heeft heb me onvrede geuit en ben er niet blij mee hoe we lekker worden gemaakt met 25 euro terwijl je het nergens kan gebruiken plus we hebben het gekregen maar is ons niet uitgelegd waar we die allemaal voor kunnen gebruiken vind het een schande van de gemeente hoe ze met de inwoners van Hoorn zijn omgegaan qua het geven van de extra op de Hoorn pas .