"Grote gevolgen door de voorgenomen afsluiting van de Gedempte Turfhaven"

Fractie Tonnaer en Sociaal Hoorn stellen vragen aan B&W

HOORNGIDS HOORN | Op zaterdag 7 september 2024 zal de Gedempte Turfhaven worden afgesloten voor verkeer, een besluit dat onlangs door het college is genomen. Volgens een raadsbrief van 19 juli 2024 is de belangrijkste reden voor de afsluiting het terugdringen van de structurele kosten voor verkeersregelaars en de wens om de ruimere opstelling van de wekelijkse goederenmarkt te handhaven.

Het besluit tot de afsluiting heeft grote gevolgen. Twee bushaltes worden opgeheven, waardoor het openbaar vervoer naar de binnenstad wordt beperkt. Daarnaast wordt de Noorderstraat opgenomen in de busroute, wat volgens bewoners voor veel overlast zal zorgen.

Ook bedrijven aan de Ramen en Gedempte Turfhaven geven aan dat zij door de afsluiting op zaterdag niet meer kunnen laden en lossen, wat hun bedrijfsvoering zal belemmeren. Er wordt bovendien gevreesd dat hulpdiensten niet meer op tijd bij calamiteiten kunnen zijn.

Bewoners van onder andere de straten Dal en Noorderstraat uiten hun bezorgdheid over de toename van verkeerslawaai, fijnstof en geluidsoverlast. Ze stellen dat zij niet zijn gehoord in het uitgebreide onderzoek dat volgens de raadsbrief onder bezoekers en (markt)ondernemers is uitgevoerd. Zij betwijfelen of een dergelijk onderzoek überhaupt heeft plaatsgevonden.

Fractie Tonnaer en Sociaal Hoorn stellen in een brief vragen hierover en roepen het college dringend op om het besluit terug te nemen en eerst in gesprek te gaan met alle betrokken partijen, waaronder de bewoners van de Gedempte Turfhaven, Ramen, Dal, Spoorstraat, Noorderstraat en Veemarkt. Zij willen dat er een uitgebreid onderzoek wordt uitgevoerd voordat de gemeenteraad een definitief besluit neemt.

 

Aan: College van Burgemeester en Wethouders Hoorn

Betreft: art. 36 vragen over afsluiten Ged. Turfhaven t.g.v. ruimere wekelijkse goederenmarkt

Hoorn, 9 augustus 2024

Geacht College,

Volgens uw raadsbrief van 19 juli 2024 heeft het college besloten vanaf zaterdag 7 september a.s. de Ged. Turfhaven af te sluiten voor verkeer. Belangrijkste reden van afsluiting zijn de structurele kosten voor de drie verkeersregelaars en de wens om de ruimere opstelling van de wekelijkse goederenmarkt in stand te houden.

Het is geen toeval dat u de raadsbrief over de afsluiting verstuurt op de dag dat de gemeenteraad tot en met 31 augustus a.s. met vakantie gaat. U denkt daarmee de gemeenteraad te hebben uitgeschakeld.

Het besluit de Ged. Turfhaven iedere zaterdag af te sluiten heeft grote gevolgen, die zonder de gemeenteraad niet genomen had mogen worden. Het college onderschat de gevolgen van het besluit, gaat niet of nauwelijks in gesprek met betrokkenen en probeert de gemeenteraad te omzeilen.

Door het afsluiten van de Ged. Turfhaven worden twee bushaltes opgeheven en sloopt u het openbaar vervoer naar de binnenstad. Bovendien wordt de Noorderstraat, zonder overleg met de bewoners, in de busroute opgenomen. De bewoners zullen van de O.V.-bus veel hinder ondervinden.

Een aantal bedrijven aan de Ramen en Ged. Turfhaven zal door de afsluiting op zaterdag niet meer kunnen laden en lossen. Hulpdiensten kunnen niet meer op tijd bij calamiteiten aanwezig zijn.

De bewoners van de eerdergenoemde straten zijn niet bij het zogenaamde uitgebreide onderzoek gehoord.

Door het draaien van de rijrichting op het Dal moet de hoek Veemarkt-Dal opnieuw ingericht worden en wordt het Dal een drukke verkeersstraat pal voor de stoep van het monumentale Sint Pietershof. De bewoners van het Dal onder wie de bewoners van het Pietershof zijn op geen enkele manier bij de nieuwe verkeersmaatregelen betrokken of gehoord.

Volgens uw raadsbrief heeft er onder bezoekers, (markt) ondernemers een uitgebreid onderzoek plaatsgevonden. Daar hebben wij twijfels over. Er heeft geen uitgebreid onderzoek plaatsgevonden en de bewoners van de eerdergenoemde straten zijn niet bij het onderzoek betrokken.

Door de verkeersmaatregelen krijgen de bewoners van o.a. Dal en Noorderstraat last van meer verkeerslawaai, fijnstof en geluidsoverlast.

Om de kosten van de verkeersregelaars te verlagen, verhoogt u de overige kosten.

Wij vragen u daarom dringend de beslissing tot het afsluiten van de Ged. Turfhaven terug te nemen en vervolgens met alle (markt) ondernemers en bewoners van de Ged. Turfhaven, Raman, Dal, Spoorstraat, Noorderstraat en Veemarkt de voorgenomen beslissingen te bespreken en een uitgebreid onderzoek te starten. Daarna kan de gemeenteraad over de marktopstelling en de afsluiting een afgewogen beslissing nemen of een advies uitbrengen.

Mocht u de eerder genomen beslissing voor het afsluiten en inrichten van de goederenmarkt niet terugnemen, dan zullen wij ervoor zorgen dat tijdens de raadsvergadering op 24 september a.s. alsnog een debat hierover wordt gehouden. Het indienen van een motie behoort te de mogelijkheden.

Vooruitlopend op het debat stellen wij eerst de volgende art. 36-vragen:

1. Bent u bereid de eerder genomen beslissing tot het afsluiten van de Ged. Turfhaven en het verkeersbesluit van 29-07-2024 i.v.m. het afsluiten in te trekken, terug te nemen of op te schorten?

2. Wilt u na het intrekken of opschorten van de verkeersbesluiten en beslissingen gesprekken starten met alle (markt) ondernemers en bewoners van de Ged. Turfhaven, Ramen, Dal, Veemarkt, Spoorstraat en Noorderstraat?

3. Kunt u onder (markt) ondernemers en bewoners grondig onderzoek doen naar de wensen tot verruiming of terugplaatsing van de goederenmarkt naar de locatie op de stoep zoals vóór corona-tijd? 4. Hoe en wanneer wordt de gemeenteraad betrokken bij de nieuwe inrichting van de wekelijkse goederenmarkt en bij de daarbij behorende verkeersmaatregelen? Wilt u de oude oorspronkelijk inrichting van de goederenmarkt van vóór de coronaperiode bij de voorstellen betrekken?

5. Bent u zich ervan bewust dat door het veranderen van de rijroute en het opheffen van twee bushaltes het Openbaar Vervoer van en naar de binnenstad wordt uitgehold? Op welke wijze betrekt u het OV-busbedrijf bij de plannen?

6. Wat is de reden dat het college ervoor heeft gekozen kort voor de zomervakantie de gemeenteraad over het afsluiten te informeren? Wanneer heeft het college beslist over de afsluiting van de Ged. Turfhaven?

7. Participatie met bewoners en ondernemers is een van de speerpunten van het college. Waarom lukt het zoals vaker niet om de noodzakelijke participatie uit te voeren? Afhankelijk van de beantwoording bereiden wij een debat voor tijdens de vergadering van de gemeenteraad op dinsdag 24 september aanstaande. Wij hopen dat dit niet nodig is.

Vriendelijke groet,

namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer, fractievoorzitter
namens Sociaal Hoorn, Jeroen van der Veer, fractievoorzitter

 

Foto: Google Streetview

Gedempte Turfhaven Hoorn Gedempte Turfhaven Hoorn

Reacties
Reactie: (Joop van Sluis)
9-9-2024, 17:08
Verkeersregelaar op kruising Ged. Turfhaven-Ramen-Spoorstraat hielp me (senior 85 jr) en vele andere voetgangers/fietsers veilig de kruising over Helaas tegenwoordig zit daar een jochie diep weggedoken in zijn capuchon zijn mobieltje te bestuderen : Zoek het zelf maar uit mensen..je redt het wel he..? Veilig kunnen oversteken gaat niet zonder aanwijzingen :Overzicht daar is moeilijk /beperkt wegens uitbouw van kramen en bedrijfswagens. Gemeente Hoorn a.u.b. Zet volwassen en kundige Regelaars in ! Broodnodig zolang Ged. Turfhaven niet wordt afgesloten voor doorgaand verkeer.