Column: Wat gaan we doen met de fatbike?

Door Evert A. van Hoorn / Columnist

HOORNGIDS COLUMN | In het moderne straatbeeld manifesteren ze zich als imposante reuzen met een robuust karakter: de fatbikes. Deze tweewielers, met hun opvallend brede banden, lijken de belichaming van een nieuw tijdperk. Ze stralen een onmiskenbare allure uit van avontuur en onverzettelijkheid. Maar onder die schijnbare stoerheid schuilt een diepere waarheid over de drang naar controle en macht. In een wereld die gedreven wordt door voortdurende vooruitgang en onmiddellijke bevrediging, worden we geconfronteerd met de uitdaging om de balans te behouden in de complexe interactie tussen mens en machine.

Fatbikes fascineren op een bijna mythologische manier. Hun omvang en robuustheid spreken tot de verbeelding, als een moderne reïncarnatie van kracht en daadkracht die ons diep vanbinnen bezielt. Oorspronkelijk ontworpen voor off-road avonturen, vinden deze stoere tweewielers hun weg naar overvolle fietspaden, waar de veiligheid voor de gewone fietser ernstig in de verdrukking komt. Technologische vooruitgang kan soms onverwachte en onwenselijke gevolgen hebben.

De snelheid die deze all-terrain fietsen kunnen bereiken, doet nauwelijks onder voor die van brommers. Vooral als de krachtpatsers zijn opgevoerd, wanen de bestuurders zich ware Formule 1-coureurs en racen, niets ontziend, als een soort alter ego van Max Verstappen op de openbare weg. Het aantal incidenten waar deze nepfietsen bij betrokken zijn neemt alarmerend toe.

Bij jongeren genieten fatbikes een bijna cultachtige populariteit. De combinatie van snelheid en stoer uiterlijk maakt ze onweerstaanbaar. Maar juist deze groep, met hun bravoure en speelse energie, brengt zichzelf en anderen in levensgevaar. Stel je voor: een druk kruispunt, een tiener die op volle snelheid de bocht om komt scheuren en nauwelijks ontweken kan worden. Dit voorbeeld is niet theoretisch, maar de praktijk van alledag. Het is een bijna-ongeval dat wacht om te gebeuren.

Striktere regelgeving lijkt onvermijdelijk. De oplossing ligt waarschijnlijk in een combinatie van maatregelen. Een mogelijke aanpak zou een categorie-indeling kunnen zijn, zoals die voor bromfietsen. Voor bestuurders van fatbikes zouden dan dezelfde regels kunnen gelden, zoals het behalen van een (bromfiets) rijbewijs en het dragen van een helm. Ook zouden gemeenten in veiligheid kunnen investeren door het verbreden van fietspaden, om de diversiteit aan soorten fietsen in goede banen te leiden en een veilige ruimte voor alle weggebruikers te waarborgen.

Het is duidelijk dat de letterlijk en figuurlijk snelle opkomst van de fatbike, de beleidsmakers volledig heeft overvallen. Er zijn al te veel ongelukken mee gebeurd om nog langer te aarzelen met maatregelen. Waar regelgeving eventueel nog tijd nodig heeft om in wetgeving te gieten, kan wel alvast werk worden gemaakt van voorlichting. Een bewustwordingscampagne over de risico’s en verantwoordelijkheden van het rijden op een dikke bandenfiets, kan bijdragen aan veiliger gedrag op de weg. Voorlichtingsmateriaal kan helpen de gevaren te begrijpen en verantwoorde keuzes te maken.

De opkomst van de fatbike is slechts een van de vele voorbeelden hoe technologie ons leven voortdurend verandert. Het is belangrijk dat we daarin als samenleving tijdig meegaan, zonder onze kernwaarden van veiligheid uit het oog te verliezen.

Het gaat om het bewaren van het delicate evenwicht tussen innovatie en veiligheid, tussen avontuur en verantwoordelijkheid. Maar laten we vooral niet vergeten: fietsen moet wel leuk blijven!

Foto attributen Evert: Aangeleverd
Foto fatbike: Inter Visual Studio

Wat doen we met de fatbike Wat doen we met de fatbike