Westfrisiaweg aansluiten op Houtribdijk voor betere ontsluiting van onze regio

WBG en ondernemers Groot Enkhuizen presenteren visie op gebiedsontwikkeling en aansluiting N307 op Houtribdijk

HOORNGIDS REGIO | De Westfriese Bedrijvengroep en de ondernemers in Groot Enkhuizen werkten de afgelopen maanden samen aan een visie voor de aansluiting van de Westfrisiaweg (N307) op de Houtribdijk (de dijk Enkhuizen - Lelystad). Ze brachten kansen in kaart voor de infrastructuur én de ontwikkeling van het gebied eromheen. Maandag 10 juni presenteerden ze het project en overhandigden ze een kansenkaart aan de bestuurders van de SED-gemeenten.

WBG-voorzitter Hans-Peter Baars: ”De kansen voor de aansluiting van de N307, de Westfrisiaweg, op de Houtribdijk die Enkhuizen verbindt met Lelystad zijn al héél lang zichtbaar. Een grote wens ook voor veel ondernemers én particulieren in de regio. Zéker met de werkzaamheden aan de A7 werd goed zichtbaar hoe kwetsbaar de bereikbaarheid van Westfriesland is. Daarom hebben we samen met de ondernemers in Enkhuizen, maar ook de gebieden daaromheen, gewerkt aan onze visie voor dit gebied. Hierbij gaat het niet alleen om de infrastructuur, maar ook de ontwikkeling van het gebied eromheen. In de vorm van een ‘Kansenkaart’ dragen wij ideeën aan voor o.a. woningbouw, uitbreiding (nautische) industrie en natuurontwikkeling. Nu ligt de regie voor het vervolg bij de bestuurders van de SED-gemeenten, maar we hopen van harte dat we samen met dit gebied aan de slag kunnen de komende jaren.”

Focus op oost-west verbinding
De infrastructuur van en naar onze regio van noord naar zuid die Westfriesland verbindt met de rest van de regio is te kwetsbaar. Daarom focust dit plan zich op de infrastructuur van oost naar west. De Houtribdijk vormt dan een belangrijke verbinding over het water. Een directe aansluiting en op termijn ook verbreding leidt tot een betere en veiligere verbinding, wat ook positieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid rond Stede Broec en Enkhuizen. De ontwikkeling van het omliggende gebied biedt mogelijkheden voor de bedrijventerreinen, waarbij de focus komt te liggen op de nautiek, maar ook duurzaamheid en veiligheid. Ook kan industrie worden verplaatst naar een nieuw gebied aan de buitenzijde van Enkhuizen, wat weer kansen biedt voor ontwikkeling van andere gronden. In het plan is ook woningbouw opgenomen in zowel Bovenkarspel als Enkhuizen, met onder andere waterwoningen voor de kust van Enkhuizen. Andere accenten zijn natuur en recreatie, waterbeheer en dijkversterking en energie.

Meerjarenplan
De Kansenkaart is door de wethouders van de SED-gemeenten goed ontvangen. Wethouder Wim Bijman van Enkhuizen: ”We maken nu een plan dat we over 10 jaar kunnen realiseren. Een extra pluspunt is dat je met een rechtstreekse verbinding met de Houtribdijk ook veel minder verkeer hebt dat de stad in gaat.” Wethouder Nico Slagter van Stede Broec: ”We kunnen hiermee voortborduren op het plan uit 2014 en dit als overheid samen met de Westfriese Bedrijvengroep oppakken.” En ook Wethouder Jan Franx van Enkhuizen ziet vooral veel kansen: ”Het huidige plan vanuit de provincie liep tot 2022 en onze vraag was al: hoe nu verder? We moeten hier ook de provincie Flevoland bij betrekken, omdat de dijk vanaf de sluizen op hun grondgebied ligt. Maar ik wil hier wel graag mee aan de slag.” 
Vanuit de zaal kwamen ook positieve geluiden. De leefbaarheid binnen de SED-gemeenten, maar ook de rest van de regio wordt verbeterd met een betere aansluiting én goede ontwikkeling van de omliggende gebieden. En deze gebiedsontwikkeling creëert ook weer kansen op het gebied van economie, duurzaamheid, woningbouw en recreatie.

Houtribdijk Enkhuizen - Lelystad Houtribdijk Enkhuizen - Lelystad

Reacties
Reactie: (Bert Putters)
11-6-2024, 14:05
N307 en aansluiting Houtribdijk (oud plan van Jan Franx) Opnieuw staan hobbyisten uit het bedrijfsleven en beunhazen in de politiek klaar met een nieuw plan, die ze zelf hebben doen laten ontstaan. Nico Slagter was een felle tegenstander om de N307 over de Noordkant aan te leggen. N.B. het kadaster die het Grootslag had verkaveld, had die weg vierbaans ingetekend. Dit wist ik van een familielid, hij mij als hoofdverantwoordelijke vertelde. Gewoon een verbinding van Enkhuizen naar de A7. Over de dijk was toen nog niets bekend. In de Provinciale Staten werd in mijn tijd als Statenlid gesproken over een aansluiting naar die dijk. De Zaadbedrijven en loopjongen Jan Baars (toenmalige Burgemeester van Enkhuizen) kwam regelmatig in commissies zijn beklag doen in Haarlem. Hij wilde een doorsteek in Hoogkarspel of in elders in Stede Broec. Daar was natuurlijk Nico Slagter tegen. “Niet door het lint”, aangevoerd door vooraanstaande CDA’ers hebben daar veel strijd tegen gevoerd. In het AZ-stadion werd een bijeenkomst gehouden met als Thema: “Een weg van Alkmaar – Zwolle (A-Z)”. Opmerkelijk was het dat de minister niet kwam. Hij stuurde een hoofdambtenaar. Het was aandoenlijk hoe Cornelis Mooij hem smeekte om een bijdrage te leveren aan deze weg (N307). Het rijk wilde alleen de aansluiting van de A7 naar de N307 betalen. Opmerkelijk was het wel dat ons voorstel om een verbinding te maken naar de Noordkant van de Provincie, zodat het verkeer niet mee moest draaien met het verkeer naar het zuiden (Amsterdam) bijval kreeg van bijna alle Statenleden. AZ was Leuk gevonden door Joop Kilian de hoofdambtenaar van de Provincie NH en aanjager van het hele plan. De SP zag het gevaar nabij de Broekerhaven gelijk al opdoemen. Zij, ik dus, stelde voor om bij KGB de grond in te gaan en zo een tunnel te maken naar de Houtribdijk. De Landelijke MER (Milieu Effect Rapportage) in Utrecht omarmde dit plan. Wij praten over 2010. Allemaal te duur. Een van uw verslaggevers aanwezig in de Nadorst te Blokker toen, noemde het gelijk de “Putterstunnel”. En nu lanceren de hobbyisten uit het bedrijfsleven en Beunhaas Politici in Stede Broec en Enkhuizen, alweer een nieuw plan. De eigenaren van de chalets in Broekerhaven zullen blij zijn. "Weg vrije uitzicht". En wie gaat dit betalen? Juist u en ik. Zij vergeten echter een ding. Flevoland heeft totaal geen interesse de dijk als vierbaans in te richten. Net na het Aquaduct ligt de dijk op het “grondgebied” van Flevoland. Welterusten.