Opheffen bushaltes leidt tot verdere verontrusting

29-05-2024

HOORNGIDS HOORN | De nieuwe busdienstregeling van Connexxion blijkt in meerdere wijken van Hoorn tot de nodige onrust te leiden. Eerder openbaarden we al dat de bewoners van de Wagens (seniorenappartementen aan de Glazenwagen, Kerkewagen, Boerewagen en Speelwagen) in de Risdam Zuid zich verontrust hadden gemeld bij Hoorn Lokaal. De geplande opheffing van buslijn L11, welke belangrijke haltes (2) bij de seniorenappartementen en het Dijklander ziekenhuis bedient, baart hen grote zorgen.

Fractievoorzitter Jessica Visser van Hoorn Lokaal ondernam terstond actie door een brief te sturen naar het college van burgemeester en wethouders, waarin ze haar zorgen uitte en oplossingen hoopte te bewerkstelligen. 

Buslijn 133
Ook fractievoorzitter Roger Tonnaer van Fractie Tonnaer is er door bewoners op attent gemaakt dat de nieuwe dienstregeling ernstige gevolgen voor ze heeft. Daarbij gaat het om bewoners uit de binnenstad, Risdam-Noord en Risdam-Zuid. Zij zien een aantal bushaltes verdwijnen van buslijn 133: het Erf, de Porder, de Wever en de Torenwachter. Buslijn 133 rijdt nu nog twee keer per uur. Vanaf 21 juli rijdt de buslijn slechts één keer per uur en vervalt de busdienst op zaterdag en zondag.

Afstanden te groot
Bewoners maken zich zorgen over de bereikbaarheid van belangrijke voorzieningen. Vragen rijzen over de afstand naar de nieuwe haltes, of de bus nog bij het ziekenhuis stopt en of de nieuwe opstapplaatsen wel goed bereikbaar zijn voor bewoners die minder mobiel zijn en met bijvoorbeeld een rollator lopen.
Het schrijven van Fractie Tonnaer aan de wethouder Verkeer en Vervoer van de gemeente Hoorn is hieronder te lezen.

Geachte heer Assendelft,
Per 21 juli aanstaande wordt het bus openbaar vervoer gewijzigd. Het opheffen van een aantal bushaltes heeft ingrijpende gevolgen voor de Hoornse inwoners die enkel en alleen op het openbaar vervoer zijn aangewezen. Collega gemeenteraadslid mevr. Visser heeft het college over het verwijderen van twee bushaltes aan de Zwaagmergouw een aantal vragen gesteld.
Bewoners van de Binnenstad en van Risdam-Noord en Risdam-Zuid hebben ons erop attent gemaakt dat een aantal bushaltes verdwijnen van de buslijn 133: het Erf, de Porder, de Wever en de Torenwachter. Buslijn 133 rijdt nu nog twee keer per uur. Vanaf 21 juli rijdt de buslijn slechts één keer per uur en vervalt de busdienst op zaterdag en zondag. De schrik onder de bewoners over het opheffen van de bushaltes en het inkrimpen van de busdienst is groot. Een aantal bewoners heeft zelfs in de abri van bushalte het Erf in Risdam-Noord een biljet opgehangen en roept iedereen op bezwaar te maken tegen het opheffen van bushalte het Erf. Wij willen u vragen zich in te spannen voor behoud van de busdienst en de bushaltes aan de Zwaagmergouw en van het Erf, de Porder, de Wever en de Torenwachter zodat vooral ouderen op loopafstand van de bushaltes gebruik van het openbaarvervoer kunnen blijven maken. 
Vriendelijke groet
Roger Tonnaer
gemeenteraadslid/fractievoorzitter Fractie Tonnaer

Bushalte opheffen A Bushalte opheffen A

Reacties
Reactie: (Hans Bruynsma)
26-7-2024, 12:19
Dat John, dat zal Connexxion niet doen, hoe logisch jouw gedachte ook is. Waarom niet? Er is op de Nieuwe Steen een middelbare school en die MOET bediend worden, net als het onderkomen van de HBV. Bovendien blijkt uit het cirkeltje om de halte voor de school dat er "voldoende" potentiele passagiers wonen. En ja, de meesten hebben een auto, maar daar kijkt Connexxion niet naar.

Reactie: (John )
21-7-2024, 12:21
Er zouden 2haltes bij het BP station van lijn 11 kunnen blijven bestaan, aan beide zijde van de weg.. Als de bus 132 die nu over de Nieuwe Steen naar de rotonde gaat , over De Blokmergouw zou rijden. Een klein stukje omrijden maar de bewoners van de Koopvaarder en de wagens kunnen wel makkelijker naar o.a ziekenhuis en de stad komen. De bewoners van deze straten zijn veelal ouder en soms slechter ter been.

Reactie: (Hans Bruynsma)
10-6-2024, 16:03
Ik ben het helemaal met je eens Bert. Wist je trouwens dat EBS een afkorting is van Egged Bus Systems? Nou, dan weet jij en veel anderen wel naar welk land ons belastinggeld heengaat. Jammer alleen dat de SP 6 juni niet meedeed voor Europa.

Reactie: (Bert Putters)
6-6-2024, 10:21
Is niet helemaal waar Hans. Wij, de SP, willen gewoon weer een eigen Nederlandse vervoersmaatschappij, zoals NS op alle lijnen was en ook de NZH. Nu gaat al het geld naar het buitenland. Allemaal ingegeven door Brussel: "Marktwerking"

Reactie: (Hans Bruynsma)
29-5-2024, 15:48
Bert Putters en ik hebben eind januari al eens gereageerd op dit item.Samenvatend: Protesten horen thuis bij de concessieverlener (=de Provincie) en Connexxion zelf moet al minstens 1½ jaar bezig geweest zijn met het trekken van cirkeltjes en het trekken van foute conclusie's. Tijd dus voor een nieuwe concessiehouder (EBS? Arriva?) die wél luistert naar de mensen. De Provincie kan, zo heb ik vernomen, de concessie voor Connexxion trouwens intrekken als daar redenen voor zijn. Bijvoorbeeld: Je niet houden aan de concessievoorwaarden. Daar lijkt het nu op!