HOORNGIDS HOORN | Op 10 april is er een ontwikkelochtend Taborsterren, georganiseerd in samenwerking met d’Ampte Academie. De drie partners Tabor college d’Ampte, Muziekschool Boedijn en Stichting Netwerk hebben ieder hun eigen invalshoek, waardoor er een mooie kruisbestuiving ontstaat.
De bedoeling van deze ochtend is om in gesprek te gaan met elkaar over hoe het is om te werken met jongeren uit de doelgroep VMBO onderbouw en hoe ze kunnen worden geholpen hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.
Unieke samenwerking
Elke maandagochtend komt de theaterzaal en het dramalokaal van Tabor College d’Ampte tot leven dankzij deze unieke samenwerking. De lokalen worden omgetoverd tot een bruisende repetitieruimte en podium voor de eerste klassen van de school. Het project, genaamd ’Taborsterren’, draait sinds september en biedt een vernieuwende vorm van muziekeducatie, perfect afgestemd op het dynamische VMBO.
Met een gedeelde missie om de leerlingen te laten ontdekken en genieten van verschillende muzikale ervaringen, nemen maar liefst 140 leerlingen gedurende 10 weken per jaar deel aan een divers programma van muziekworkshops. Van kennismaking met percussie, rap en live optredens tot het verkennen van DJ-technieken, elektronische muziek en het maken van muziek met computers; elk aspect van de muziekwereld wordt op een laagdrempelige manier verkend en ervaren.
Professionele musici
De workshopdocenten, stuk voor stuk professionele musici, delen hun expertise met passie en betrokkenheid. Dit zorgt voor een unieke leerervaring voor de deelnemende leerlingen. Wat dit project extra bijzonder maakt, is de nauwe samenwerking tussen de school, Muziekschool Boedijn en de jongerenwerkers van Stichting Netwerk. Deze laatsten spelen een actieve rol in de muzieklessen en brengen een extra dimensie aan het geheel. Bovendien worden de buitenschoolse workshopdagen gezamenlijk georganiseerd in cultuurcentrum en poppodium Manifesto.
Op excursie
Als onderdeel van het programma gaan de leerlingen regelmatig op excursie naar plekken waar ze ook buiten schooltijd van muziek kunnen genieten. Zo bezoeken ze vaak Cultuurcentrum Manifesto, waar ze kennismaken met de Talentenplaats en les krijgen op het podium. Ook brengen ze bezoeken aan het gebouw van Muziekschool Boedijn, waar ze onder meer workshops Bandskills en percussie volgen.
Het doel van ’Taborsterren’ reikt verder dan enkel muzikale ontplooiing. Het project streeft naar een vernieuwende vorm van muziekeducatie die naadloos aansluit op het VMBO-onderwijs. De intensieve samenwerking tussen de drie partners biedt een uitgelezen kans om van elkaars werkwijzen te leren en om leerlingen te inspireren tot het ontdekken van hun eigen muzikale talenten en het ontplooien van hun creativiteit.
Subsidie
Er is voor dit project een subsidie toegekend door het Fonds voor Cultuurparticipatie, Provincie Noord-Holland en ook de gemeente Hoorn ondersteunt het project financieel. Het project is gericht op de eerste klassen van de brede leerlijn en loopt twee jaar. Met Taborsterren worden daardoor in totaal 280 leerlingen bereikt.