Het zich al jaren voortslepende spektakelstuk ’Inrichting Stationsgebied’ kent weer een bizar hoofdstuk. Decennialang wordt er al gesproken over een tunnel bij het Keern. Automobilisten zouden ter plekke te lang moeten wachten als de spoorbomen gesloten zijn. Soms wel drie minuten. Dus een tunnel. Een tunnel naar een overvolle binnenstad met beperkte parkeerruimte, waar auto’s vele rondjes moeten rijden om heel misschien een parkeerplaats te kunnen bemachtigen, of de te bezoeken winkel met de auto kunnen benaderen.
Volstrekt zinloos in de ogen van velen en daarnaast een uiterst kostbare ingreep. Maar klaarblijkelijk zijn er nog steeds mensen die het nut ervan zodanig weten te benadrukken dat de gemeenteraad overstag is gegaan. Er wordt nu dan ook druk gewerkt aan de voorbereiding van een tunnel, waarbij iets uiterst merkwaardigs om de hoek komt kijken.
De tunnel gaat namelijk niet rechtuit lopen, maar in een bocht. Maar er is ons bewoners jarenlang voorgehouden dat er geen tunnel onder de spoorwegovergang bij het Keern zou kunnen, vanwege het simpele feit dat je aldaar niet rechtuit kunt rijden en er dan ook een bocht in zou moeten komen, waarbij de specialisten ons lieten weten dat dat praktisch onuitvoerbaar zou zijn op die plek. Argumenten dat er elders in Nederland wel degelijk tunnels bestaan die geen rechte lijn kennen werden weersproken met het argument dat het in Hoorn een uitzonderlijke situatie was en dus onmogelijk. Om die reden werd er in de nieuw ontwikkelde plannen uitgeweken naar een tunnellocatie zo’n honderd meter verderop, waarbij een compleet nieuwe weg dient te worden aangelegd om vervolgens onder het spoor door uit te komen op het Dampten aan de ene kant en De Weel aan de andere kant. De zogeheten Hooijmaijers-variant van de club Taskforce Ruimtewinst met oud-VVD-gedeputeerde Ton Hooijmaijers.
Terecht kwamen er vele bezwaren tegen die route. Het zou niet alleen de nieuw te creëren wijk bij het Pelmolenpad doorsnijden, maar ook nog eens zorgen voor een geweldig verkeersinfarct op de hoofdroute van de wijk Grote Waal. En dan nu, na jaren te hebben aangehoord dat schuine tunnels niet zouden kunnen, komt dan plotseling uit de hoge hoed een optie (variant P geheten) waarbij de benaming tunnel om subsidietechnische redenen is vervangen door onderdoorgang, maar waarbij in de uitwerking bleek dat hier sprake zou zijn van, jawel, een route met daarin een schuine onderdoorgang. Via het Dampten onder het spoor en dan schuin onder en over het oude Geerling & Winkelaarterrein weer naar de bestaande weg richting stad. Een tunneltje met twee rijbanen. Voor de veiligheidsdiensten rampzalig. Wie het snapt mag het zeggen.
Zou aannemer Heijmans na verwijdering van alle kabels en BP niet een tunnel onder de spoorwegovergang kunnen proppen zoals ze dat elders ook hebben gedaan? Wel een tijdje overlast, maar dan ben je wel in 1 keer klaar. Op de juiste plek, zonder nieuwe infrastructuur. En de miljoenen die we overhouden kunnen naar de ondergrondse parkeergarage. Soms liggen de oplossingen gewoon op straat.