HOORNGIDS REGIO | ”Kerstpakketten hebben nog veel negatieve impact op het milieu, maar het kan en moet anders.” Dat zegt Machiel van Dooren van Made Blue Foundation. De mede-oprichter van dit ondernemende goede doel, reageert op eerdere berichtgeving rondom bedrijven en ondernemingen die veelal geen duurzaam kerstpakket aan hun klanten en relaties schenken.
“Het geven van een kerstpakket is traditie en is onlosmakelijk verbonden met het vierde kwartaal, maar is het juist nu niet hoog tijd om deze gewoonte te herzien en duurzamer te maken?”, stelt Machiel van Dooren van de Made Blue Foundation. “Kerst is immers het moment om dankbaarheid te tonen aan je relaties door een echt duurzaam kerstgeschenk te geven.”
Veel voor weinig
Met het einde van het jaar in zicht, komt voor veel bedrijven het traditionele moment ook om na te denken over eindejaarsgeschenken voor klanten en relaties. Daarbij maken ze alleen nog nauwelijks de keuze voor duurzame kerstpakketten. ‘Veel voor weinig’ is nog steeds het credo.
Naar de Voedselbank
Uit onderzoek blijkt dat het veel bedrijven nog aan lef ontbreekt om er echt voor te kiezen. Ze willen geen duurzame impact maken, maar indruk maken met grote merken. Tegelijkertijd blijkt uit voorbeelden dat al snel een derde van de medewerkers het prima vindt om hun kerstcadeau af te staan aan een goed doel bijvoorbeeld door hun kerstpakket te doneren aan de Voedselbank. Zo heeft de Voedselbank in Houten vorig jaar nog kerstpakketten in ontvangst mogen nemen van medewerkers van de Heemlanden.
Gemiddeld kerstpakket kost € 50
Bedrijven geven volgens Kerstpakkethero anno 2023 per werknemer gemiddeld € 50 uit aan een leuk kerstpakket of eindejaarsgeschenk. Het gemiddelde bedrag dat uitgegeven wordt aan een eindejaarsgeschenk voor een zakenrelatie ligt iets hoger, namelijk € 60.
Maak impact
Met die € 50 kun je heel wat impact maken. Je zou er bijvoorbeeld een gezin in een ontwikkelingsland toegang tot schoon drinkwater mee kunnen geven. “Dat is hard nodig want nog altijd hebben 771 miljoen mensen geen toegang tot veilig water om te drinken, koken en te wassen. Veelal vrouwen en meisjes hebben een dagtaak aan het halen van water. Water dat vaak nog vervuild is ook. Zij kunnen zo geen gezond en productief bestaan opbouwen”, stelt Machiel van Dooren.
Schoon drinkwater voor iedereen
Toegang tot schoon drinkwater heeft behalve sociale impact ook een positieve impact op het milieu: mensen hoeven geen bomen te kappen om zo water te kunnen koken en gebruiken geen wegwerpflessen meer voor water als ze zelf toegang hebben tot een veilige waterbron. Bedrijven zijn echter terughoudend omdat ze toch graag iets concreet willen kunnen geven om hun waardering te tonen aan klanten en medewerkers. Daarom vertaalt Made Blue elke donatie in concrete impact. Donateurs van Made Blue kunnen ook namens hun klanten doneren en dat zichtbaar maken met een certificaat.
ReTulp
“Als ze dan toch iets tastbaars willen geven, dan kunnen ze kiezen voor duurzame geschenken met impact. Onze donateur ReTulp maakt bijvoorbeeld herbruikbare waterflessen en thermosflessen die je al in kleine aantallen kunt personaliseren. Elk item zorgt voor 1000 keer de inhoud aan schoon drinkwater. ReTulp heeft zo al miljarden liters schoon drinkwater gerealiseerd.” Richard Gabriël van Retulp. “Duurzaamheid is niet alleen goed voor de wereld, maar ook voor je organisatie. Steeds meer bedrijven ondersteunen goede doelen, dit kan ook een uitnodiging zijn aan de ontvanger om hetzelfde te doen.’’