HOORNGIDS HOORN | Tijdens een wandelconcert van de Koepelkerk naar de Oosterkerk op zondagmiddag 29 oktober zal een tweetal nieuwe composities hun wereldpremière in Hoorn beleven: Ploem, ploem, rozeke, boem! van Wouter Hakhoff en Te Deum Laudamus van Daan Manneke.
Het is inmiddels het derde jaar op rij dat nieuwe orgelmuziek een première beleeft in Hoorn. Eerdere componisten waren Wouter van Belle, Hans Leenders, Pieter Rynja, Willem Woestenburg, Wietse Stuurman en Wouter Hakhoff. Bij de meeste composities was het gregoriaanse Te Deum Laudamus een terugkerend thema en het was fascinerend om te horen hoe eenzelfde thema op diverse manieren uitgewerkt kan worden.
Wandelconcert
Het concert begint in de Koepelkerk waar het Te Deum Laudamus en Agnus Dei uit 2010 van Daan Manneke voor orgel uitgevoerd gaan worden. In het oeuvre van Manneke is sacraliteit een belangrijk begrip. Met sacraliteit bedoelt de componist nadrukkelijk dat het hem niet om christelijke muziek gaat of gebruiksmuziek die voor de liturgie bedoeld is, maar eerder dat de muziek religieus geworteld is of een eigen sacraliteit nastreeft. Bij de orgelwerken van Manneke die op dit concert uitgevoerd worden komt dit onder meer tot uiting doordat beide geënt zijn op het gregoriaans. Aan de uitvoering van deze composities zal dan ook Canticum Gregorianum haar medewerking verlenen.
Celliste Magrita Rondeel en organist Mark Heerink
De orgelwerken van Manneke worden afgewisseld met twee werken van Arvo Pärt; Fratres en Spiegel im Spiegel, uitgevoerd door celliste Magrita Rondeel en organist Mark Heerink. Ook bij Arvo Pärt is sacraliteit een belangrijk uitgangspunt. Zo trad hij toe tot de Russisch-orthodoxe kerk en liet ook hij zich onder meer inspireren door gregoriaanse gezangen. Bekend is ook zijn tintinnabuli-stijl; muziek die klinkt als het geluid van bellen of klokken. In de Rooms-Katholieke kerk is een tintinnabulum een klokje in een versierde houder met daarbij het beeld van de patroonheilige van een kerk.
Oosterkerk
Na de uitvoering in de Koepelkerk gaan de musici en het publiek naar de Oosterkerk waar de première van Ploem, ploem, rozeke, boem! van Wouter Hakhoff gaat plaatsvinden. Deze compositie voor kerkorgel, trompet, pauken en percussie is gebaseerd op drie gedichten van de modernistische Vlaamse dichter Paul Van Ostaijen (1896-1928). Deze dichter is altijd een inspiratiebron voor de componist geweest vanwege diens compromisloze vernieuwingsdrang. De compositie mag dan ook als een eerbetoon worden gezien aan Van Ostaijen. De compositie bestaat uit drie delen, elk deel is geënt op een gedicht. Het eerste gedicht is ‘Marc groet ‘s morgens de dingen’, het tweede is ’Berceuse Nr.2’ en het laatste gedicht is het beruchte ’BOEM PAUKESLAG’. De bezetting van het werk en de diverse achtergronden van de drie uitvoerenden hebben de componist uitgedaagd om de verbeeldingskracht, de spitsvondigheid en de aardse directheid van de gedichten in klank, kleur en ritmiek vorm te geven. De compositie is dan ook, net als de taal van Van Ostaijen, grenzenloos, maar ook gevormd door het gebruik van diverse soorten improvisatie tegen de achtergrond van strikte muzikale uitgangspunten.
Initiatief
Het initiatief voor dit concert en het verstrekken van de compositieopdrachten, is genomen door Mark Heerink, stadsorganist van Hoorn, in samenwerking met Stichting Concertfonds Hoornse Orgels, met dank aan de ruimhartige financiële ondersteuning door Fonds Roos en de gemeente Hoorn.
Organisatie
Het concert op 29 oktober begint om 15.30 uur en duurt tot ongeveer 17.00 uur. De Koepelkerk ligt aan het Grote Noord 15 te Hoorn. De toegang is gratis en na afloop wordt een collecte gehouden waarvan de organisatie hoopt dat iedereen daaraan naar vermogen zal bijdragen. Meer informatie op: www.orgelconcerten-hoorn.nl (http://www.orgelconcerten-hoorn.nl) .