Mystery guests in horeca na toename van geweld

29-06-2023

HOORNGIDS REGIO | De hete zomer heeft geleid tot een alarmerende toename van agressie en geweld in de horeca. Na de invoering van extra cameratoezicht en het uitrusten van BOA’s met bodycams, worden nu ook mystery guests ingezet om de oorzaken van dit probleem in kaart te brengen. Op initiatief van Koninklijke Horeca Nederland en PVO Noord-Holland zullen uitgaansgelegenheden in verschillende centrumgebieden in Noord-Holland en aan de kuststrook Zandvoort - Bloemendaal - Bergen worden bezocht.

Het doel van de mystery guests is om te achterhalen welke factoren bijdragen aan agressie en geweld in de horeca. De resultaten worden door Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland (PVO Noord-Holland) en Koninklijke Horeca Nederland Noord-Holland (KHN Noord-Holland) gebruikt, om op maat gemaakte programma’s te ontwikkelen waarmee horecaondernemers gesterkt worden om deze ontwikkeling tegen te gaan.

Zorgen
KHN Noord-Holland erkent de zorgen van horecaondernemers. Volgens de brancheorganisatie hebben sommige uitgaanders het gevoel dat ze de ’verloren’ coronajaren moeten inhalen, wat leidt tot het overschrijden van grenzen. Uit een onderzoek van EenVandaag blijkt dat een derde (34 procent) van de ondervraagde mensen die wel eens uitgaan in de afgelopen 5 jaar slachtoffer is geweest van uitgaansgeweld. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 6.000 mensen die uitgaan naar bijvoorbeeld kroegen, clubs of festivals.

Personeel
Het gebrek aan ervaren horecapersoneel werkt de problematiek in de hand. Tijdens en na de coronapandemie ging veel barpersoneel op zoek naar alternatief werk. Het tijdig signaleren van en omgaan met uitgaanders onder invloed van alcohol en drugs vergt kennis en ervaring. Door een tekort aan ervaren horecapersoneel konden incidenten vorig jaar minder goed voorkomen worden.
”Er vinden handtastelijkheden en ander ongewenst gedrag plaats tegenover horecamedewerkers. In de horeca werken vaak jonge en kwetsbare mensen, en zij zijn hier niet altijd tegen opgewassen. Ook de toename van samenscholingen en agressie bemoeilijkt het optreden”, aldus Rob Baltus, regiovoorzitter Noord-Holland van Koninklijke Horeca Nederland.

Gedrag
De ongeveer tien mystery guests zullen zich tijdens hun onderzoek concentreren op drie belangrijke aspecten: het gedrag van het horecapersoneel, de inrichting van de horecagelegenheden en het risicoprofiel van de gasten die agressie aanwakkeren.
”Wij doen dit vanuit onze missie om er voor de ondernemers te zijn. Wij zien, horen en acteren naar wat er in de samenleving gebeurt”, aldus woordvoerster Josefien Hofstede van PVO Noord-Holland. “De inventarisatie van de mystery guests moet leiden tot de invulling van de trainingen, die perfect aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Onze middelen moeten mogelijk worden aangepast op een nieuwe generatie. We erkennen dat er een probleem is en het creëren van onderling begrip leidt automatisch tot veel meer draagvlak.”

Serveerster met boze klant Serveerster met boze klant