Jan Kooijman speelt Rudolf Nureyev in Schouwburg Het Park

10-05-2023

HOORNGIDS HOORN | Jan Kooijman is sinds februari 2023 te zien in het nieuwe Nederlandse toneelstuk ’Nureyev’, gebaseerd op het leven van de wereldberoemde balletdanser Rudolf Nureyev. De voorstelling wordt geschreven door NureyevAllard Blom en geregisseerd door Martin Michel. De twee balletdansers dansen choreografieën van Rinus Sprong. ’Nureyev’ is op 16 mei om 20.15 uur te zien in Schouwburg Het Park in Hoorn.

”Het verhaal van Rudolf Nureyev is een verhaal van passie, zowel in het leven als in de dans. De complete overgave van een artiest aan zijn ambacht. Een voorstelling over een stervende man die zocht naar een thuis, naar acceptatie en naar de liefde, maar alles vond in de schoonheid én de wreedheid van ballet”, zegt producent Christian Seijkens. ”Dat Jan Nureyev moest spelen was voor ons meteen duidelijk. Hij neemt het verleden, de bouw, de inzet en de passie van een danser allemaal mee in de rol.”

Professioneel danser bij Scapino Ballet
Jan Kooijman werkte na zijn opleiding aan de Rotterdamse Dansacademie negen jaar als professioneel danser bij Scapino Ballet Rotterdam. Na het afsluiten van zijn actieve danscarrière speelde hij hoofdrollen in verschillende films en series, zoals De Zevende Hemel en Bluf. Jan verloochende zijn dansroots echter nooit en werd in 2011 onderscheiden door Stichting Dansersfonds van Alexandra Radius en Han Ebbelaar met de Speciale Prijs als ambassadeur voor de Nederlandse dans. Ook is hij al jaren te zien als jurylid in Nederlandse en Vlaamse dansprogramma’s zoals ’So You Think You Can Dance’ en ’Dancing With the Stars’. 

Het verhaal 
Nureyev, 54 jaar oud, heeft zojuist een generale van ’La Bayadère’ gezien en is niet blij. Hij heeft de twee hoofdrolspelers bij zich op het toneel geroepen en heeft verder iedereen weggestuurd. Het gaat niet goed met Nureyev. Een tijd geleden kreeg hij de diagnose AIDS en hij weet dat hij stervende is. En dat ’La Bayadère’ waarschijnlijk het laatste ballet is waar hij ooit aan zal werken. Een afscheid van de dans. Een afscheid van het leven. Als Nureyev begint te praten, vertelt hij aanvankelijk over ’La Bayadère. Het verhaal van de verdoemde liefde tussen tempeldanseres Nikaya en strijder Solor. Maar vertellend over het ballet, vertelt Nureyev over zijn leven. Enkele weken nadat hij de rol van Solor op ditzelfde toneel danste liep hij over van zijn zeer strenge leven in de Sovjetunie naar de vrijheid van het westen, waar hij kon zijn wie hij was. Maar hij vond nooit rust. Hij bleef een zwervende ziel. In het leven. In de liefde. Op het toneel. Hij woont de première bij, liggend op zijn divan in de coulissen. Aan het einde van de voorstelling wil hij graag nog één keer applaus halen. Alleen. De stervende en gebroken Nureyev staat op, en als de danser van weleer loopt hij voor de allerlaatste keer naar het licht. Het applaus tegemoet.

Jan Kooijman-Nureyev Jan Kooijman-Nureyev