Stilstaan in de huidige tijd kan niet met de voorhanden liggende technologie. Zo ook niet bij de NS. De bijsturing van machinisten en Hoofdconducteurs werd vroeger gedaan door de verkeersleiding. Op elke VL post bij NS was het soms een sport voor deze mensen om de trein op tijd te laten rijden en ook om te zorgen dat wanneer er een ontregeling was, poppetjes weten te vinden en bij te sturen. Zo nodig ging een machinist alleen op pad en zonder HC.
Toen de Verkeersleiding werd losgekoppeld van de NS en bij ProRail werd ondergebracht, kwam er een persoon van de NS op de VL post van ProRail om dit in goede banen te leiden. Ook hier had je goede en iets mindere broeders en zusters die het niet zo in de vingers hadden. Het kwam dan soms tot excessen. Ook werd al gewerkt met computersystemen en kwam het idee van traject gebonden rijden (Rondje om de kerk) uit de hoge hoed van o.a. directeur NS-reizigers Pamela Boumeester en Hans Huisinga (CEO). Als dit werd ingevoerd, zou de bijsturing nog veel slechter zijn geworden, aldus machinisten en Conducteurs verenigd in de Collectieven (leden van verschillende vakbonden). Toen heeft minister Tineke Netelenbos-Koomen het enige goede gedaan en Huisinga een schop onder zijn kont gegeven.
Door de bezuinigingsdrang van de CEO´s werd de bijsturing automatisch geregeld. Zonder een back-up als noodverband, wanneer het gebruikte systeem uitvalt door een technische storing. Of waren er toch zondag hackers actief uit Oost-Europa of China? Nee, zeiden de opgetrommelde woordvoerders en een lid van RvC. Waarom die laatste en niet de directeur van NS reizigers in beeld kwam, is voor velen een vraag.
Met vriendelijke groet,
Bert Putters, oud-machinist NS