Meer tijd nodig voor digitalisering vergunningparkeren

01-02-2022

HOORNGIDS HOORN | De Fractie Tonnaer maakt zich ernstig zorgen over de digitalisering van het vergunningparkeren en het afschaffen van de papieren kraskaart. Daarnaast heeft Marieke Rijk van Fractie Tonnaer mondelinge vragen gesteld over de abrupte invoering van de digitale bezoekersvergunning per 1 februari en het ontbreken van een mantelzorgvergunning. 

Om die reden zijn er vragen gesteld aan het college van B&W, waarvan de beantwoording inmiddels is voltooid. Naar aanleiding van de beantwoording is Fractie Tonnaer voornemens een motie in te dienen op de gemeenteraadsvergadering van 8 februari die zich zal richten op het verlengen van de invoeringsdatum van de bezoekersvergunning naar 1 juli 2022 en dus goed de tijd te nemen voor de invoering van het nieuwe systeem.
De vragen en antwoorden zijn hieronder te lezen.

Geachte mevrouw Rijk, 
U hebt namens de fractie Tonnaer vragen gesteld over de digitalisering van parkeervergunningen. Dit heeft u gedaan via art. 36-vragen maar ook via mondelinge vragen in de Raadscommissie van 25 januari 2022. In deze brief worden uw vragen beantwoord. 
Vraag 1. Klopt het dat de inwoners een nota voor hun vergunning parkeerkaart hebben ontvangen, zonder vignet en zonder verdere uitleg?
Antwoord: Dit klopt. De inwerkingstelling van het nieuwe online programma waarmee vergunningen kunnen worden aangevraagd was gepland op 15 december. Kort daarvoor zijn de aanslagen verstuurd om de vergunning te betalen. De brieven over de nieuwe werkwijze zouden gelijktijdig worden verstuurd. De invoering van het nieuwe programma heeft echter vertraging opgelopen. Daarop is besloten om de brief over het nieuwe parkeersysteem pas half januari te versturen, op het moment dat het nieuwe online parkeerloket operationeel was. Er is toen wel direct informatie op de voorpagina van de gemeentelijke website geplaatst. 
Vraag 2. Zo ja: is de gemeente bereid op zeer korte termijn alle inwoners die een nota hebben ontvangen alsnog schriftelijk te informeren over de wijzigingen?
Antwoord: De brieven met alle benodigde informatie over zowel de parkeervergunning als de bezoekersvergunning zijn rond 21 januari bij de bewoners bezorgd. 
Vraag 3. Door de digitalisering van de vergunning kaarten is er een rijke bron van informatie over inwoners beschikbaar. Hoe wordt hiervan de privacy gewaarborgd? 
Antwoord: De gegevens zijn bekend zoals deze voorheen ook bekend waren. Hierbij zijn de gegevens van de vergunninghouder voldoende gewaarborgd. Wij volgen hierbij de gebruikelijke procedures. 
Vraag 4. Doordat er geen vignetten meer in de auto’s liggen worden nietvergunninghouders niet meer herkend door buurtbewoners. Sociale controle op het gebruik van vergunning plaatsen is niet meer mogelijk. Is de gemeente bereid naast een digitale vergunning een eenvoudig vignet uit te geven dat zichtbaar in de auto’s geplaatst kan worden?
Antwoord: Dit achten wij niet noodzakelijk. Het controleren van geparkeerde voertuigen is een taak van de gemeente. Bij vermoedens van foutief geparkeerde auto’s kan altijd contact worden opgenomen worden met handhaving. 
Vraag 5. Hoe gaat de gemeente ervoor zorgen dat alle inwoners de mogelijkheid hebben bezoek aan en af te melden voor het nieuwe digitale systeem? Is de app bijvoorbeeld ook geschikt om gebruikt te worden op de oudere types smartphone, inclusief de senioren telefoons? 
Antwoord: Het aan- en afmelden van bezoekers gebeurt via een website. Er hoeft geen app te worden geïnstalleerd op een telefoon. Via de computer, tablet of smartphone kan men het bezoek aan- of afmelden. Wij kunnen elke bewoner ondersteunen bij de uitleg van het systeem. Daarnaast kunnen bewoners het aan-en afmelden ook door hun bezoek laten uitvoeren. Wij zijn aan het onderzoeken of er een telefoondienst opgezet kan worden. Dan kan het bezoek telefonisch worden aan- en afgemeld. 
Vraag 6. Kan ervoor gezorgd worden dat bezoekers zelf de app kunnen installeren als zij mensen bezoeken die geen mobiele telefoon hebben, zorgbehoevend of digibeet zijn? Is het mogelijk dat de mantelzorger de app kan installeren? 
Antwoord: Zoals gezegd bij het antwoord op vraag 5 gaat het om een website en niet om een app. Met behulp van zelf gekozen inloggegevens kan men bij het persoonlijke account komen. 
Vraag 7. Is de gemeente bereid een brief te versturen aan alle inwoners in de vergunningsgebieden met informatie over het nieuwe systeem en de toezeggingen die gedaan zijn in de gemeenteraadsvergadering op 16 december 2021? 
Antwoord: Alle bewoners in het vergunningengebied hebben rond 21 januari een brief ontvangen met de uitleg over de nieuwe manier van omgaan met parkeervergunningen. 

Mondelinge vragen uit de Raadscommissie van 25 januari 2022 
Vraag 1. Onze eerste vraag is hier dan ook dat wij het college verzoeken deze vragen voor de laatste gemeentevergadering van deze periode op 8 februari 2022 te beantwoorden gezien de actualiteit van het onderwerp. Kan u dit toezeggen? 
Antwoord: Bij deze ontvangt u tegelijk de beantwoording op de door u gestelde art. 36-vragen. 
Vraag 2. Daarnaast worden wij de laatste week benaderd door ongeruste inwoners over het afschaffen van de papieren kraskaart voor bezoekers en de invoering van het online systeem waar aanmelden van bezoek alleen online mogelijk is. Deze inwoners hebben op of rond 21 januari 2021 een brief van de gemeente ontvangen waarin staat dat het systeem per 1 februari 2022 wordt ingevoerd. Wij gaan ervan uit dat dit een fout is en dat u deze per direct herstelt en zoals aan de raad is voorgelegd dit systeem invoert per 1 maart 2022. Kan u ons hierop een toezegging geven? 
Antwoord: In de verstuurde brief heeft inderdaad de datum 1 februari 2022 gestaan. Wij zijn op dit moment bezig met een brief waarin deze fout wordt rechtgezet. De maand februari gaat gelden als overgangsmaand. Bezoekers die een kraskaart gebruiken zullen geen bekeuring krijgen. 
Vraag 3. Daarnaast vragen we u ervoor zorg te dragen dat alle inwoners van dit systeem gebruik kunnen maken. In de brief wordt wel aangeboden inwoners te helpen bij de aanmelding van het systeem op het gemeentehuis. Het aanmelden van bezoek moet vervolgens altijd online. Hoe gaat u ervoor zorgen dat inwoners die dit niet kunnen doen toch bezoek kunnen ontvangen? 
Antwoord: Frequente bezoekers kunnen gemachtigd worden door de bewoners en eigenaar van de bezoekersvergunning. Daarnaast onderzoeken wij momenteel de invoering van een telefoondienst. Hiermee kan bezoek telefonisch worden aan- en afgemeld. 
Vraag 4. Daarnaast vinden wij dat er tegelijk met de invoering van dit systeem een mantelzorgparkeervergunning wordt ingevoerd. Kan u dit toezeggen? 
Antwoord: Er bestaat op dit moment nog geen beleid voor een mantelzorgvergunning. Wij onderzoeken op dit moment welke mogelijkheden hiervoor zijn. 
Met vriendelijke groet, 
Burgemeester en wethouders van Hoorn 

Parkeren kraskaarten Parkeren kraskaarten