Digitaal parkeren stuit op problemen

11-01-2022

HOORNGIDS HOORN | De Fractie Tonnaer heeft vragen gesteld aan het college van B&W over de digitalisering vergunning parkeren en het afschaffen van de papierenkraskaart in de gemeente Hoorn. Op donderdag 16 december 2021 tijdens de gemeenteraad heeft de fractie een motie ingediend m.b.t. de communicatie naar inwoners en het voornemen om op zeer korte termijn het digitale systeem in te voeren en het afschaffen van de papieren kraskaart.

Deze motie heeft het niet gehaald. Hij werd wel ondersteund door de Christenunie, de PVDA en Sociaal Hoorn. De overige fracties gingen akkoord met de toezeggingen van de wethouder. Nu hebben bewoners opnieuw contact met opgenomen met Fractie Tonnaer en heeft de fractie besloten artikel 36 vragen te stellen. De brief aan het college van burgemeester en wethouders van Hoorn is hieronder te lezen.

Geacht College,
Begin december 2021 hebben inwoners van Hoorn een nota voor het vergunning parkeren 2022 ontvangen. Hierbij zat geen vergunning of verdere uitleg. Inwoners hebben telefonisch contact opgenomen met de gemeente Hoorn en gevraagd waarom zij wel een nota hebben ontvangen maar geen vergunning. Hierover kregen zij het volgende te horen: het vignet dat bij het vergunning parkeren hoorde is afgeschaft en dat hadden de inwoners kunnen lezen op Hoorn.nl. Er is dus geen brief met uitleg meegezonden met de nota.
Ook hoorden inwoners tijdens deze gesprekken dat de papieren kraskaarten voor het ontvangen van bezoek zijn afgeschaft en vervangen worden door een digitaal systeem met aanmelden door de ontvanger van de bezoeker, per app. Dit stond overigens op dat moment niet op Hoorn.nl.
Op 16 december 2021 diende onze fractie, ondersteund door andere partijen, een motie in. Hierin verzochten wij het college de tijd te nemen voor de invoering van het nieuwe systeem en te onderzoeken bij andere gemeenten hoe het op meerdere manieren mogelijk is om bezoek aan en af te melden. 
In het voorstel dat voorlag is gecommuniceerd dat de invoering van de digitale bezoekersvergunning van 1 maart 2022 zou plaatsvinden.
Deze motie werd niet aangenomen, maar de wethouder heeft wel een aantal toezeggingen gedaan m.b.t. de communicatie van het nieuwe systeem en de mogelijkheden om op een eenvoudige manier bezwaar te kunnen maken tegen eventueel opgelegde boetes.

Volgens art. 36 RvO stellen wij nu de volgende vragen:
Klopt het dat de inwoners een nota voor hun vergunning parkeerkaart hebben ontvangen, zonder vignet en zonder verdere uitleg?
Zo ja: is de gemeente bereid op zeer korte termijn alle inwoners die een nota hebben ontvangen alsnog schriftelijk te informeren over de wijzigingen?
Door de digitalisering van de vergunning kaarten is er een rijke bron van informatie over inwoners beschikbaar. Hoe wordt hiervan de privacy gewaarborgd?
Doordat er geen vignetten meer in de auto’s liggen worden niet-vergunninghouders niet meer herkend door buurtbewoners. Sociale controle op het gebruik van vergunning plaatsen is niet meer mogelijk. Is de gemeente bereid naast een digitale vergunning een eenvoudig vignet uit te geven dat zichtbaar in de auto’s geplaatst kan worden?
Hoe gaat de gemeente ervoor zorgen dat alle inwoners de mogelijkheid hebben bezoek aan en af te melden voor het nieuwe digitale systeem? Is de app bijvoorbeeld ook geschikt om gebruikt te worden op de oudere types smartphone, inclusief de senioren telefoons?
Kan ervoor gezorgd worden dat bezoekers zelf de app kunnen installeren als zij mensen bezoeken die geen mobiele telefoon hebben, zorgbehoevend of digibeet zijn? Is het mogelijk dat de mantelzorger de app kan installeren? 
Is de gemeente bereid een brief te versturen aan alle inwoners in de vergunningsgebieden met informatie over het nieuwe systeem en de toezeggingen die gedaan zijn in de gemeenteraadsvergadering op 16 december 2021?

Vriendelijke groet,
Marieke Rijk, gemeenteraadslid namens Fractie Tonnaer

Doelenkade verkeersbord parkeren Doelenkade verkeersbord parkeren