Collegeakkoord Hoorn ondertekend

Het motto is ‘Hoorn: de mens centraal’

Vrijdag is het definitieve Collegeakkoord 2006-2010 ondertekend. Onder het motto ‘Hoorn: de mens centraal’ zijn in het collegeakkoord voor meer dan veertig punten afspraken gemaakt. Met dit akkoord en de plannen die de gemeenteraad voor de lange termijn inbrengt (de Termijnagenda), gaat het college met de ambtelijke organisatie aan de slag om te komen tot een Collegeuitvoeringsprogramma dat jaarlijks wordt geactualiseerd. Daarin komen alle onderwerpen, gemeentelijke taken, lopende opdrachten en projecten, nieuwe prioriteiten en wensen uitgebreid aan de orde. In het Collegeakkoord staan zo’n veertig punten op het gebied van wonen, werken, verkeer, welzijn en veiligheid. Deze punten zijn per thema geclusterd, Hoorn: de gemeente, Hoorn: de mensen en Hoorn: de stad.

De beoogde nieuwe wethouders, de heer C. van der Maat (VOCHoorn), de heer J.H. van Es (PvdA), mevrouw C.G. van Weel-Niesten (CDA), en de heren J.A. de Boer (GroenLinks) en R.J.R. Witteveen (PvdA) hebben op 31 maart 2006 het Collegeakkoord 2006-2010 ondertekend waarmee het definitief is vastgesteld.

Het nieuwe college wil heel duidelijk de rol van bewoners bij hun woon- en leefomgeving vergroten. Er komt meer geld voor het vergroten van de leefbaarheid en men wil gaan werken met buurtbudgetten.

Woningbouw en parken
Naast woningbouw in de nieuwe wijk Bangert en Oosterpolder, kunnen er woningen worden gebouwd op de Holenweg, in het Stationsgebeid, aan de Vale Hen, op het Pelmolenpad, aan de IJsselweg, op de oude schouwburglocatie, op de plek van de voormalige TSH, aan de Hoornbloem/Klokketuin en in het productiebos ten oosten van de Tuibrug.
Het nieuwe college wil niet dat er parken, buurtgroen en/of volkstuinen worden opgeofferd voor woningen of voorzieningen. In de Blauwe Berg moet ruimte zijn voor in totaal 226 woningen in een parkachtige omgeving. In jachthaven Schelphoek mogen niet meer dan 25 waterwoningen komen.

Verkeer
Het nieuwe college blijft streven naar een autoluwe binnenstad. Er komt een proefafsluiting van de Roode Steen volgens het zogeheten zomermodel. Dat houdt in afsluiting in de zomermaanden (1 april tot 1 oktober) gedurende de weekeinden. In 2006 wordt daarvoor een eerste aanzet gegeven, afhankelijk van de tijd die de benodigde procedures vergen.
Verder komt er een onderzoek naar een ondertunneling van het spoor bij het Dampten richting Pelmolenpad. Punten van onderzoek zijn onder andere: mogelijkheden van financiering, de verbinding met de Grote Waal, het aantal parkeerplaatsen op het Pelmolenpad en de relatie met de Vale Hen en het Stationsgebied.

Jeugdbeleid
Er wordt een nieuwe start gemaakt met de realisering van een jongerenactiviteitencentrum in Blokker. Er wordt sowieso sterker ingezet op jeud- en jongerenwerk. Speelplekken gaan deel uitmaken van de wijkaanpak. Op het gebied van huisvesting voor het voortgezet onderwijs gaat het beoogde nieuwe college verder met het uitwerken van het zogenoemde eilandenmodel.

Sociaal beleid
Verder is overeen gekomen dat Hoorn een sociale stad blijft. Het bestaande armoedebeleid blijft gehandhaafd. Er komt meer aandacht voor schuldhulpverlening. Hoorn blijft ernaar streven zo veel mogelijk mensen aan een betaalde baan te helpen, in het bijzonder allochtonen. De gemeente zal zich extra inspannen voor betaalbare huurwoningen. Er komt bovendien een voorziening voor dak- en thuislozen.

Lasten laag
Het college wil de lasten voor burgers zo laag mogelijk houden. Uitgangspunt is dat de belastingen niet meer dan trendmatig worden verhoogd.

Benoemingen
Op dinsdag 4 april om 20.00 uur in het stadhuis worden tijdens een extra gemeenteraadsvergadering de wethouders benoemd. De vergadering begint met het vaststellen van de agenda en een terugblik op de coalitieonderhandelingen. Daarna komt het voorstel voor de benoeming van de wethouders aan de orde, gevolgd door de installatie en de beëdiging van de wethouders. Wethouders mogen niet tegelijk raadslid zijn. Dit betekent dat ze als raadslid aftreden. Hierdoor ontstaan er vacatures in de gemeenteraad, die opgevuld worden met het eerstvolgende kandidaat-raadslid op de kandidatenlijst van de partij die de wethouder levert. De installatie en beëdiging van de nieuwe raadsleden gebeurt eveneens tijdens de raadsvergadering van dinsdagavond 4 april.
 

Reacties
Reactie: (m.schurink)
4-4-2006, 20:07
De binnenstad van Hoorn knapt zienderogen op. Straten als de Gouw, Nieuwstraat, Muntstraat, Korte Achterstraat en Achterstraat zijn of worden opgeleukt met pseudo-antieke lantaarnpalen, trottoirs worden verbreed, ook op plaatsen waar dat niet zinvol lijkt, overal worden die leuke rode steentjes gelegd waar witte kauwgumkwakjes zo fraai door oplichten, worden rijbanen voor auto’s aanmerkelijk versmald en zo strak ingericht dat het gaspedaal dieper dan voorheen kan worden ingetrapt en wie is het kind van de rekening? De fietser. Die heeft bij al dat reconstructiewerk flink wat aan ruimte moeten inleveren. De gemeente Hoorn prijst zichzelf aan als fietsstad en moedigt de burgerij aan de auto te laten staan en toch vooral per fiets de binnenstad te bezoeken. Dat komt bijna neer op een aanmoediging om suicide te plegen, hetgeen niet zo slim is gezien de onlangs geconstateerde afname van het inwonertal. Voorafgaande aan de diverse herinchtingen hebben bewoners van de binnenstad de verantwoordelijke wethouder Van Weel - die niet zo vaak meer fietsend in de binnenstad wordt gesignaleerd en we weten nu waarom - gewezen op de nadelige effecten van al die herinrichtingen voor de fietser. Met al die welgemeende opmerkingen en adviezen is door de verkeerswethouder niets gedaan. Nu zitten we met de ellende. Wie durft in die versmalde straatjes nog te concurreren met de auto, wie wil nog het risico lopen met rijwiel en al geplet te worden door vrachtauto’s? Er zijn ouderen die de fiets laten staan en per auto naar de binnenstad trekken, waardoor de nagestreefde autoluwheid ernstig in het gedrang komt, er zijn ouders die het ergste vrezen als hun kroost zich fietsend op weg begeeft naar de binnenstad. De auto heeft het definitief gewonnen van de fiets en te vrezen valt dat die overwinning onder het regime van onze nieuwe verkeerswethouder, wiens levenswerk de verkoop van automobielen is, alleen maar zal worden bezegeld.


Reactie: (edkar)
4-4-2006, 12:50
6 wethouders van 4 partijen. links, rechts en midden, kortom een allegaartje. Mij benieuwen hoe lang dit stand houdt. Het is in ieder geval niet bevordelijk voor welke visie dan ook.

Reactie: (dirk beemster)
3-4-2006, 17:36
Weekensdafsluiting in de zomer accoord, als het Havenkwartier geen verhoging van de verkeersdruk ondervindt. Dat betekent afsluiten Hogebrug voor doorgaand gemotoriseerd verkeer en Appelhaven eenrichtingverkeer maken.
Dirk, secretaris VBH